» اخبار اینترنت » آیا پروژه تاکسی خودران تسلا با این‌همه مانع، محکوم به شکست است؟
خودروهای تسلا
اخبار اینترنت

آیا پروژه تاکسی خودران تسلا با این‌همه مانع، محکوم به شکست است؟

خرداد 22, 1404 1۰11

به گزارش اپ خونه، علاقه‌مندان به تسلا هنوز چشم‌انتظار عرضه‌ی تاکسی‌های خودران هستند، اما ایلان ماسک همچنان با چالش‌های پرشماری در مسیر تحقق این هدف مواجه است.

با وجود سابقه نه‌چندان درخشان تسلا در تحویل به‌موقع محصولات یا ارائه عملکردهای وعده داده‌شده، اکنون به‌نظر می‌رسد که پروژه Robotaxi این غول خودروساز برقی نیز به همین سرنوشت دچار خواهد شد.

اگرچه منابع داخلی تسلا می‌گویند که سرویس تاکسی خودران قرار است در ۱۲ ژوئن در شهر آستین ایالت تگزاس راه‌اندازی شود، هنوز مشخص نیست این سرویس در چه سطحی از آمادگی و عملکرد ارائه خواهد شد.

وعده‌ای که هنوز محقق نشده

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در سال ۲۰۱۹ با اعتمادبه‌نفس اعلام کرده بود که تاکسی‌های خودران تسلا در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی می‌شوند و تا سال ۲۰۲۲ دیگر خودروهای غیرتسلا همانند اسب در مقایسه با تسلا خواهند بود!

اما اکنون در سال ۲۰۲۵، نه‌تنها این وعده‌ها محقق نشده‌اند، بلکه حتی نسخه‌های پیشرفته «رانندگی خودکار کامل» (Full Self-Driving یا FSD) نیز با سابقه تصادف‌های متعدد، عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند—مشکلاتی که عمدتاً به دلیل ناتوانی سیستم در تشخیص موانع رخ داده‌اند.

پیروزی‌های جزئی در برابر چالش‌های بزرگ

در عین حال، نمی‌توان گفت تسلا به‌طور کامل شکست خورده است. برخلاف برخی از خودروسازان آمریکایی دیگر، این شرکت از افزایش تعرفه‌های صنعت خودروسازی ایالات متحده آسیب چندانی ندیده است.

همچنین، کاهش مقررات مربوط به گزارش تصادفات و تسهیل قوانین مرتبط با خودروهای خودران می‌تواند به نفع تسلا تمام شود—به‌ویژه با توجه به سابقه نه‌چندان درخشان این شرکت در زمینه ایمنی فناوری خودران.

مشکل حتی در انتخاب نام

یکی از چالش‌های جالب پروژه Robotaxi حتی پیش از عرضه عمومی آن آغاز شده است: انتخاب نام.

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده (USPTO) تلاش تسلا برای ثبت برند «Robotaxi» را رد کرده و اعلام کرده است که این نام تنها توصیف‌کننده ویژگی خودرو است و قبلاً نیز توسط دیگر شرکت‌ها برای محصولات مشابه استفاده شده است.

تسلا سپس تلاش کرد تا نام «Cybercab» را ثبت کند، اما این درخواست نیز به دلیل تشابه زیاد با علائم تجاری ثبت‌شده دیگر و عمومی بودن کلمه “cab” رد شد.

نگرانی‌های ایمنی و تحقیقات دولتی

robotaxi

مشکلات تسلا تنها به نام‌گذاری محدود نمی‌شود. در اوایل سال جاری، سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) تحقیقاتی درباره ۲.۶ میلیون خودروی تسلا آغاز کرد؛ علت آن نیز قابلیت «Smart Summon» بود که باعث چندین تصادف گزارش‌نشده شده بود.

قابلیت «Smart Summon» یا «احضار هوشمند» یکی از ویژگی‌های سیستم رانندگی خودکار تسلا (Tesla Autopilot) است که به مالکان این امکان را می‌دهد تا خودروی خود را از فاصله‌ای نسبتاً کوتاه – معمولاً در پارکینگ‌ها یا فضاهای باز – بدون نیاز به حضور داخل خودرو، به سمت خود فرا بخوانند.

این تحقیق پس از تحقیق دیگری از سوی همین سازمان در اکتبر ۲۰۲۴ آغاز شد؛ تحقیق قبلی تمرکز داشت بر عملکرد ضعیف سیستم رانندگی خودکار در شرایط کم‌نور، که حتی در یک مورد منجر به مرگ یک عابر پیاده شد.

این حوادث، سؤالات جدی درباره قابلیت اطمینان سیستم خودران تسلا و امکان استفاده امن از آن برای جابجایی مسافران ایجاد کرده است.

اخراج کارکنان و فشار مالی

در سال گذشته، تسلا حدود ۱۰ درصد از نیروی کار خود را تعدیل کرد. این اقدام نه‌تنها نشانه‌ای از چالش‌های ساختاری درون شرکت است، بلکه می‌تواند روند توسعه و به‌روزرسانی نرم‌افزارهای رانندگی خودکار را نیز با تأخیر مواجه کند.

کاهش فروش خودرو و سوددهی محدود نیز به فشارها افزوده است. با این حال، اعلام رسمی تاریخ راه‌اندازی سرویس در ۱۲ ژوئن نشان می‌دهد که تسلا مصمم است تا هر طور شده این پروژه را عملی کند.

واقعیت با وعده‌ها فاصله دارد

ماسک وعده داده که تولید انبوه Robotaxi ها از سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود؛ اما با توجه به وعده‌های مشابه در سال ۲۰۲۰، بسیاری تحلیل‌گران نسبت به صحت این ادعا تردید دارند.

اگرچه نمونه‌های اولیه (Prototype) وجود دارند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها هنوز از سوی نهادهای نظارتی تأیید نشده‌اند. روابط نزدیک ایلان ماسک با برخی نهادهای دولتی و کاهش پرسنل در سازمان‌هایی چون NHTSA شاید فرآیند تأیید را تسهیل کنند، اما بلوغ فناوری هنوز مبهم و ناکامل است.

همچنین روابط تیره‌وتار اخیر ماسک با دونالد ترامپ—که پیش‌تر از حامیان صنعت خودروهای برقی بود—می‌تواند چالش‌های سیاسی جدیدی برای تسلا به همراه داشته باشد.

تجربه سایر شرکت‌ها در حوزه تاکسی‌های خودران

خدمات تاکسی خودران در مجموع با موانع متعددی مواجه‌اند. به‌عنوان مثال، جنرال‌موتورز (GM) از سال ۲۰۱۶ روی خودروهای خودران سرمایه‌گذاری کرد، اما در نهایت در سال ۲۰۲۴ پروژه را به دلیل هزینه‌های بالا و رقابت فشرده لغو کرد.

به‌طور کلی، راه‌اندازی ناوگان‌های بدون راننده نیازمند منابع عظیم و فناوری پیشرفته‌ای است که هنوز به بلوغ کامل نرسیده‌اند.

وضعیت فعلی تسلا در روند دریافت مجوز

در حالی که برخی سرویس‌های Robotaxi در شهرهای مختلف ایالات متحده در حال فعالیت هستند، فرایند دریافت مجوز برای آن‌ها بسیار طولانی و پیچیده است.

تسلا اخیراً تنها یکی از مجوزهای موردنیاز در ایالت کالیفرنیا را دریافت کرده و هنوز حتی برای اخذ مجوزهای ضروری از اداره حمل‌ونقل (DMV) جهت دریافت کرایه از مسافران اقدامی نکرده است.

البته در ایالت تگزاس چنین مجوزهایی الزامی نیست، و به همین دلیل راه‌اندازی Robotaxi در آستین در تاریخ ۱۲ ژوئن همچنان ممکن به‌نظر می‌رسد.

ظاهر اولیه Robotaxi با آنچه وعده داده شده متفاوت خواهد بود

برخلاف طراحی‌های مفهومی و چشم‌نواز نمایش‌داده‌شده در اکتبر گذشته، ایلان ماسک تأیید کرده است که راه‌اندازی اولیه این سرویس با مدل‌های فعلی X و Y انجام خواهد شد—not آن خودروهای مخصوص و بدون فرمانی که در نمایشگاه معرفی شدند.

انتقاد از طراحی و احتمال فریب

جان کرافچیک، مدیرعامل سابق شرکت Waymo (وابسته به گوگل)، از طراحی تاکسی‌های خودران تسلا انتقاد کرده و گفته است که «این طراحی باعث دشواری در ورود و خروج افراد می‌شود و ممکن است بسیاری نتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند».

وی همچنین هشدار داده که ادعاهای تسلا درباره قابلیت خودران می‌تواند فریبنده باشد و به روش‌های مختلف «می‌توان تظاهر به تاکسی خودران کرد».

در گذشته نیز، تسلا به دلیل نمایش ربات‌هایی که در واقع از راه دور توسط انسان کنترل می‌شدند، مورد انتقاد قرار گرفته بود. چنین شائبه‌هایی این احتمال را قوت می‌بخشد که حتی Robotaxi های اولیه ممکن است صرفاً از طریق کنترل از راه دور هدایت شوند تا ایمنی مسافران تضمین شود.


با وجود موانع متعدد—از مشکلات حقوقی و ایمنی گرفته تا نگرانی‌های فناوری و سیاسی—به‌نظر می‌رسد که تسلا قصد دارد اولین گام در مسیر عرضه Robotaxi را بردارد.

با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که این سرویس همان چیزی باشد که در ابتدا وعده داده شده بود. چشم‌انداز فعلی بیش از هر زمان دیگر مبهم است، و موفقیت یا شکست این پروژه به آزمونی سرنوشت‌ساز برای آینده فناوری خودران بدل خواهد شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×