» اخبار اینترنت » اعتراف مدیران متا: تیک‌تاک ما را در بازی خودمان شکست داده است
فیسبوک و تیک تاک
اخبار اینترنت

اعتراف مدیران متا: تیک‌تاک ما را در بازی خودمان شکست داده است

اردیبهشت 18, 1404 0۰3

به گزارش اپ خونه، بر اساس یک سند جدید که در جریان شکایت ضدانحصار کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) علیه شرکت متا منتشر شده، مدیرعامل متا مارک زاکربرگ، رئیس اینستاگرام آدام موسری، و دیگر مدیران ارشد متا اذعان کرده‌اند که تیک‌تاک توانسته متا را در عرصه‌ای که زمانی بر آن تسلط داشت، شکست دهد.

این سند که مربوط به فوریه ۲۰۲۲ است، شامل گفتگوهایی میان مدیران ارشد متا درباره موقعیت بازار و استراتژی‌های فیسبوک و اینستاگرام است.

در یکی از پیام‌ها، زاکربرگ فیسبوک را یک “چالش‌گر” توصیف می‌کند که “ذهنیت و شتاب خود را از دست داده” و در ادامه اشاره می‌کند که تیک‌تاک حس «زمینه‌ی مشترک» میان کاربران ایجاد می‌کند، جایی که دوستان همزمان ویدیوها و میم‌های مشابهی را می‌بینند.

موسری نیز با این نظر موافق بود و گفت که فیسبوک دیگر موتور پیش‌فرض کشف محتوا نیست. او پیشنهاد داد که در حال حاضر، یوتیوب ممکن است این نقش را ایفا کند، اما بر اساس داده‌های موجود، انتظار می‌رود تیک‌تاک حتی از یوتیوب نیز پیشی بگیرد.

او نوشت: «استراتژی طبیعی و متمایز فیسبوک می‌تواند تبدیل شدن به سطح پیش‌فرض کشف محتوا باشد، اما نکته جالب اینجاست که تیک‌تاک صد در صد مبتنی بر ویدیو است و به‌شدت از ما جلو زده.»

موسری در ادامه افزود: «حدسم این است که تیک‌تاک در حال گسترش بازار اجتماعی موبایل است و همزمان سهمی از تلویزیون، ویدیوهای بلندمدت و حتی نتفلیکس را نیز تصاحب می‌کند.»

و ظاهراً موسری درست می‌گفت. یک مطالعه نشان داد که تیک‌تاک در سال ۲۰۲۱ از نظر میانگین زمان تماشا در آمریکا، از یوتیوب پیشی گرفت.

در مطالعه دیگری توسط شرکت Qustodio که در زمینه کنترل والدین فعالیت دارد، مشخص شد که کودکان ۴ تا ۱۸ سال در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۰٪ بیشتر از یوتیوب در تیک‌تاک وقت گذرانده‌اند. سال گذشته نیز تیک‌تاک بارگذاری ویدیوهای ۶۰ دقیقه‌ای را برای رقابت مستقیم با یوتیوب آغاز کرد.

این هفته نیز نتفلیکس در اپلیکیشن موبایل خود تجربه‌ای مشابه تیک‌تاک راه‌اندازی کرد: یک فید ویدیویی عمودی از ویدیوهای پیشنهادی که برای هر کاربر شخصی‌سازی شده است.

در دادگاه، دولت ایالات متحده در تلاش است تا اثبات کند که متا با خرید شرکت‌هایی مثل اینستاگرام و واتساپ قوانین رقابت را نقض کرده و یک انحصار در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است. اما اسنادی مانند این می‌توانند برای پرونده دولت مضر باشند؛ زیرا نشان می‌دهند که حتی در داخل شرکت، مدیران متا اعتراف کرده‌اند که فیسبوک به‌شدت از تیک‌تاک عقب افتاده است.

مارک زاکربرگ در یکی از مکاتبات داخلی خاطرنشان کرده که حتی اگر فیسبوک همچنان بیشترین تعداد کاربران فعال روزانه یا هفتگی را داشته باشد، اما دیگر از نظر «زمان صرف‌شده» پرکاربردترین اپلیکیشن نیست.

او همچنین تأکید کرد که تیک‌تاک توانسته حس مشترکی میان کاربرانش ایجاد کند؛ یعنی اگر شما و دوستان‌تان به موضوعات مشابهی علاقه‌مند باشید، احتمالاً محتوای مشابهی در فید تیک‌تاک‌تان ظاهر می‌شود.

زاکربرگ افزود: «این ویژگی باعث می‌شود که شبکه اجتماعی بودن تیک‌تاک به‌شکل ذاتی احساس شود؛ چراکه دیگر نیازی نیست محتوایی را برای دوستی بفرستید، چون می‌توانید فرض کنید خودش آن را دیده است. اگر بتوانیم در فیسبوک به چنین سطحی در زمینه محتواهای بدون ارتباط مستقیم برسیم، فوق‌العاده خواهد بود.»

مدیران دیگر متا نیز دیدگاه‌های مشابهی داشتند.

ویل کَت‌کارت، رئیس واتساپ، اشاره کرد که کاربران تیک‌تاک می‌توانند درباره یک ویدیو در یک زمینه خاص نظر بدهند، که همین مسئله موجب می‌شود الگوریتم تیک‌تاک آنها و دیگر کاربران مشابه را به سمت ویدیوهای مرتبط دیگری هدایت کند.

استان چادنوسکی، که در آن زمان معاون ارشد و مدیرکل متا بود، اضافه کرد که متا اکنون در فضای رقابتی حضور دارد که بسیار پراکنده شده و «تعداد زیادی از شرکت‌ها رشد ما را تحت تأثیر قرار داده‌اند.» او گفت:

«فقط اضافه کردن یک قالب جدید (مثل کاری که با استوری‌ها کردیم) دیگر کافی نیست. اکنون کاربران گزینه‌های بسیار متنوعی دارند.»

او به اپلیکیشن‌های اجتماعی دیگری که در ایالات متحده محبوب هستند اشاره کرد، از جمله تیک‌تاک، توییتر، iMessage، اسنپ، یوتیوب، ردیت و دیسکورد.

جان هگمن، که در آن زمان معاون تبلیغات بود و اکنون مدیر ارشد درآمدزایی متا محسوب می‌شود، نیز تأیید کرد که تیک‌تاک در زمینه‌هایی مثل ویدیوهای کوتاه، سیستم امتیازدهی و ابزارهای تولید محتوا «به‌وضوح پیشتاز» است، اما معتقد بود که متا می‌تواند با تشویق سازندگان محتوا به انتشار پست در Reels این فاصله را کاهش دهد.

با این حال، او اذعان داشت که در بخش‌های فنی، هوش مصنوعی و ابزارهای تولید محتوا، مطمئن نیست که متا تا چه حد از تیک‌تاک عقب مانده است.

این سند تصویر روشنی از دیدگاه درونی متا ارائه می‌دهد؛ شرکتی که حالا فیسبوک را به‌عنوان بازیگری ضعیف‌تر در بازار شبکه‌های اجتماعی می‌بیند.

البته این سند تنها مدرک نگرانی متا از رقبا نیست. مارک زاکربرگ ماه گذشته نیز در دادگاه شهادت داد که موفقیت تیک‌تاک، هم برای کسب‌وکار متا یک تهدید به حساب می‌آید و هم باعث کند شدن رشد آن شده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×