موبایل

تحلیلگران می گویند که تعطیلی کارخانه آیفون خطر وابستگی به تولید چین را به صفر-COVID نشان می دهد.

تحلیلگران به خبرگزاری فرانسه گفتند که تعطیلی کارخانه ژنگ ژو فاکسکان، بزرگترین تولیدکننده آیفون در جهان، برخی از خطرات تکیه بر بخش تولید چین در برابر کووید صفر را برجسته کرده است.

فاکسکان، پیمانکار فرعی اصلی اپل، شاهد افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در سایت ژنگژو بوده است که باعث شده این شرکت در تلاش برای کنترل ویروس، مجموعه وسیعی را مسدود کند.

سپس تصاویری از کارگران وحشت زده منتشر شد که در پی ادعاها مبنی بر شرایط بد این مرکز که صدها هزار کارگر در آن مشغول به کار هستند، با پای پیاده از محل فرار کردند.

فاکسکان بزرگترین کارفرمای بخش خصوصی چین است که بیش از یک میلیون نفر در سراسر کشور در حدود سی کارخانه و موسسه تحقیقاتی آن کار می کنند.

اما ژنگژو جواهر تاج غول تایوانی است که آیفون‌هایی را در مقادیری تولید می‌کند که در هیچ جای دیگری دیده نمی‌شود.

ایوان لام، تحلیلگر شرکت تخصصی کانترپوینت، می‌گوید: «در شرایط عادی، تقریباً تمام تولید آیفون در ژنگژو انجام می‌شود.

خطر “وابستگی شدید”

اپل بیش از ۹۰ درصد محصولات خود را در چین تولید می کند که یکی از مهم ترین بازارهای آن نیز می باشد.

آلیسیا گارسیا هررو، مدیر آسیا و اقیانوسیه بانک Natixis به خبرگزاری فرانسه گفت: «برای اپل، بار دیگر از نظر ثبات زنجیره‌های تولید نمونه بدی است.

به گفته یک شرکت مشاوره Dezan Shira & Associates، کارشناسان می گویند وابستگی شدید این شرکت به چین “خطرات بالقوه ای را به همراه دارد، به ویژه زمانی که جنگ تجاری ایالات متحده و چین هیچ نشانه ای از کاهش تنش را نشان نمی دهد.”

کارخانه ژنگژو که در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد، حداکثر ۳۰۰۰۰۰ نفر را در تمام طول سال در محل کار می کند – ایجاد یک مرکز فناوری گسترده به نام “شهر آیفون”.

این شرکت از سه کارخانه تشکیل شده است که یکی از آنها آیفون ۱۴ – جدیدترین مدل گوشی اپل- را تولید می کند.

اپل به درخواست AFP برای اظهار نظر در مورد اینکه این قرنطینه دقیقا چه تأثیری بر تولید آن خواهد گذاشت پاسخ نداد.

تحلیلگر لام تخمین می زند که توقف نسبی کار در این سایت منجر به از دست دادن “۱۰ تا ۳۰ درصد” تولید شده است، اما گفت که بخشی از تولید نیز به طور موقت به سایر سایت های فاکسکان در چین منتقل شده است.

به گفته فاکسکان، این سایت در حال حاضر یک “حلقه بسته” دارد و کارگران از هرگونه تماس با دنیای خارج اجتناب می کنند، در حالی که پاداش روزانه آنها چهار برابر شده است.

مینگ چی کو، تحلیلگر، متخصص در محصولات اپل، تخمین زد: «این حادثه ممکن است تأثیر محدودی بر تولید آیفون در سراسر جهان داشته باشد».

او افزود: «اما تامین کنندگان در چین باید یاد بگیرند که کارایی تولید حلقه بسته را در پاسخ به سیاست صفر کووید بهبود بخشند.

به دنبال جای دیگر

چین آخرین اقتصاد بزرگ متعهد به استراتژی صفراوی کووید است که با قرنطینه های سریع، آزمایش های انبوه و قرنطینه های طولانی در تلاش برای جلوگیری از شیوع بیماری های در حال ظهور ادامه دارد.

اما انواع جدید توانایی مقامات محلی را برای خنثی کردن شعله‌ورها سریع‌تر از گسترش آن‌ها مورد آزمایش قرار داده‌اند و باعث می‌شود که بسیاری از کشور در زیر یک موزاییک در حال تغییر از محدودیت‌های کووید زندگی کنند.

اپل در حال حاضر برون سپاری بخشی از تولید خود را به هند آغاز کرده است و به ویتنام چشم دوخته است تا خود را از تولید چینی کنار بگذارد – روندی که کووید آن را تسریع کرد.

اما این خیلی ساده نیست – سال گذشته، نزدیک به ۷.۵ میلیون آیفون در هند ساخته شد که تنها سه درصد از کل تولید اپل است.

لام گفت: «افزایش ظرفیت کارخانه ها (در هند) دشوار است.


اپل این هفته آی‌پد پرو (۲۰۲۲) و آی‌پد (۲۰۲۲) را در کنار تلویزیون اپل جدید عرضه کرد. ما آخرین محصولات این شرکت را به همراه بررسی آیفون ۱۴ پرو در Orbital، پادکست Gadgets 360 مورد بحث قرار می دهیم. Orbital در Spotify، Gaana، JioSaavn، Google Podcasts، Apple Podcasts، Amazon Music و هر جایی که پادکست های خود را دریافت می کنید در دسترس است.
پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا