صعود شگفتانگیز اپلیکیشنهای خرید چینی در آمریکا؛ واکنش مصرفکنندگان به تعرفههای ترامپ؟
به گزارش اپ خونه، اپلیکیشن چینی DHgate، بازار آنلاین خرید که حالا بهعنوان دومین اپ رایگان آیفون در آمریکا شناخته میشود، تنها اپی نیست که بهطرز عجیبی از تعرفههای اعمالشده توسط ترامپ بر واردات کالاهای چینی به آمریکا سود برده است.
اپلیکیشن خرید دیگری از چین به نام Taobao نیز وارد پنج اپلیکیشن برتر آمریکا شده است.
در روزهای اخیر، کاربران آمریکایی بهطور گستردهای به سمت استفاده از این اپها روی آوردند. این روند در پی انتشار ویدیوهای متعددی در تیکتاک از سوی تولیدکنندگان چینی آغاز شد که در آنها توضیح داده میشد چه میزان از بازار کالاهای لوکس، در واقع از چین سرچشمه میگیرد.
این ویدیوها ادعا میکنند بسیاری از محصولات برندهای لوکس معروف — مانند لباسها، کیفها، کفشها و اکسسوریها — در اصل در چین تولید میشوند و سپس به کشورهای مبدأ برند مانند ایتالیا یا فرانسه فرستاده شده، پس از درج برچسب برند، مجدداً بستهبندی میشوند.
در ادامه، کاربران دیگری در تیکتاک — هم از چین و هم از آمریکا — به اپلیکیشنهایی مانند DHGate و Taobao اشاره کردند و آنها را راهی برای خرید مستقیم از تولیدکنندگان چینی معرفی نمودند؛ خریدی که میتواند کاربران را از پرداخت هزینههای سنگین برندها نجات دهد.
از آنجا که مصرفکنندگان آمریکایی از افزایش قیمتها در اپهایی مانند Shein و Temu دل خوشی نداشتند، بهسرعت شروع به دانلود و امتحان این گزینههای جایگزین کردند.
طبق دادههای جدید از شرکت تحلیل دادههای اپلیکیشن Appfigures، تخمین زده میشود که دانلودهای اپلیکیشن Taobao در ماه آوریل به حدود ۱۸۵,۰۰۰ رسیده باشد — که در مقایسه با تنها ۳۰,۰۰۰ دانلود در مدت مشابه ماه گذشته، افزایشی ۵۱۴ درصدی را نشان میدهد.
مشابه DHgate، دانلودهای Taobao نیز در آخر هفتهی گذشته بهطور چشمگیری افزایش یافت؛ بهطوریکه تعداد نصبها بین روز جمعه تا شنبه ۵.۷ برابر شد.
در روز شنبه، Taobao در رتبهبندی کلی اپاستور iOS (بدون در نظر گرفتن بازیها) در جایگاه ۴۶۱ قرار گرفت. تا روز یکشنبه، این رتبه به ۱۸۸ رسید و در نهایت روز پنجشنبه، Taobao در جایگاه پنجم ایستاد.
این تغییر در رتبهبندی، نشاندهندهی رشد تعداد نصبها، سرعت دانلود و سایر عوامل مؤثر است.
همچنین در دستهبندی اپلیکیشنهای خرید، Taobao از رتبهی ۴۹ در روز شنبه به رتبهی ۲ صعود کرد و حتی از اپهایی مانند Walmart، Amazon، Shein و Temu پیشی گرفت. (اپ چینی دیگری به نام Alibaba.com نیز در حال صعود در رتبههاست و اکنون ششمین اپ خرید برتر در اپاستور آمریکا است.)
نکتهی قابل توجه این است که طبق گفتهی Appfigures، از تاریخ اول ژانویهی ۲۰۱۷ تاکنون، Taobao هرگز وارد لیست برترینهای کلی اپاستور آمریکا نشده بود.
البته باید در نظر داشت که تغییر اپلیکیشنهای خرید، در عمل مصرفکنندگان آمریکایی را از پرداخت تعرفههای وارداتی کالاهای چینی معاف نمیکند؛ اما بهنظر میرسد خریداران تصور میکنند که با خرید مستقیم از تولیدکنندگان، میتوانند هزینه نهایی کالاها را کاهش دهند.
برای برخی دیگر نیز، این اپها صرفاً راهی برای دسترسی به کالاهایی با ظاهر لوکس یا مدلهای مشابه برندها با قیمت مناسبتر هستند.
البته، همچنان باید اصل «مشتری آگاه باشد» را در مورد این بازارهای آنلاین بهکار برد. کیفیت کالاها ممکن است بالا یا پایین باشد و خریداران باید حتماً نظرات دیگر کاربران و تصاویر واقعی محصولات را پیش از خرید بررسی کنند.