استارتاپ

مدیر عامل Dash در حالی که استارتاپ تحت حمایت Insight در حال انجام ممیزی مالی است به مرخصی اداری نامحدود منصوب شد

به گزارش اپ خونه، به گفته افراد مطلع مستقیم، شاهزاده بواکیه بومپونگ ، بنیانگذار و مدیر عامل Dash ، که یک شبکه پرداخت جایگزین با کیف پول های متصل را فراهم می کند که امکان تعامل بین پول تلفن همراه و حساب های بانکی در آفریقا را فراهم می کند، ظاهراً به طور موقت در انتظار تحقیقات در مورد ناهنجاری های مالی به حالت تعلیق درآمده است.

بومپونگ فین تک غنا را در سال ۲۰۱۹ تأسیس کرد و یکی از کارآفرینان سریالی مشهور آفریقایی است که OMG Digital ، یک استارت‌آپ رسانه‌ای غنا با حمایت YC، در سال ۲۰۱۶ را راه اندازی کرد.

در حال حاضر، هیئت مدیره او را با کنت کینیوا ، جایگزین کرد. مدیر عامل Kopo Kopo، یک تجارت پرداخت پان آفریقایی، که اخیراً برای نقش رهبری منطقه‌ای در شرق آفریقا به Dash پیوسته است. کینیوا نقش مدیرعامل موقت را بر عهده می گیرد.

در مارس گذشته، Dash که در غنا تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در نیویورک قرار دارد، ۳۲.۸ میلیون دلار از سهام شرکای Insight Partners، Global Founders Capital، ۴DX Ventures و ASK Capital و غیره جذب کرد.

دور اولیه، که طبق منابع، ارزش Dash را کمی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار داشت، دومین معامله بزرگ در نوع خود پس از ۴۰ میلیون دلاری PalmPay در سال ۲۰۱۹ بود.

همچنین نشان دهنده اولین سرمایه گذاری شرکت Insight Partners در یک استارت آپ آفریقایی بود. این غول ۲۰ میلیارد دلاری در دور سری C Flutterwave در سال ۲۰۲۱ شرکت کرد.

قبل از جمع آوری بیش از ۳۰ میلیون دلار، Dash در ابتدا می خواست یک چهارم این پول، حدود ۸ میلیون دلار، را به عنوان دور اولیه خود جمع آوری کند

. این کار را تا اکتبر ۲۰۲۱ پس از جذب حدود ۲۰۰۰۰۰ کاربر و پردازش ۲۵۰ میلیون دلار در حجم تراکنش انجام داده بود.

بومپونگ در مصاحبه ماه مارس گفت: تا مارس ۲۰۲۲، پنج ماه پس از اولین بخش اولیه، حجم کل پردازش Dash به بیش از یک میلیارد دلار رسید و یک میلیون کاربر از غنا، کنیا و نیجریه جذب کرده بود.

این افزایش ۴ برابری در حجم تراکنش ها و افزایش ۵ برابری تعداد کاربران در عرض پنج ماه است.

رشد سریع، همراه با رونق فین‌تک در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۱ که به سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ سرازیر شد، به Dash اجازه داد تا همزمان با بازگشایی، سرمایه‌گذاران جدیدی را جذب کند و دور اولیه خود را چهار برابر کرد.

با نگاهی به گذشته، رشد حجم کاربران و تراکنش‌هایی که Dash در آن دوره کوتاه گزارش داد ممکن است کاملاً بالاتر از حد مجاز نبوده باشد، زیرا ارقام رشد آن به طور قابل توجهی با آنچه TechCrunch معمولاً در مورد مقیاس سایر فین‌تک‌های مصرف‌کننده در آفریقا می‌بیند متفاوت است.

در واقع، منابع گفتند که Boampong ظاهراً به دلیل شرکت در گزارش نادرست مالی از سمت مدیر اجرایی معلق شده است. با این حال، هیئت مدیره Dash ، در بیانیه ای مشترک، زاویه متفاوتی را در رابطه با وضعیت فعلی رئیس سابق به TechCrunch ابلاغ کرد.

سخنگوی هیئت مدیره بدون ارائه اظهار نظر یا ارائه زمینه خاصی در مورد تخلف بومپونگ، گفت که این مدیر عامل را در «مرخصی اداری نامحدود در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳، در انتظار ممیزی مالی پزشکی قانونی شرکت» قرار داده است. به گفته منابع، نتایج ممیزی ممکن است ظرف یک ماه منتشر شود.

در انتصاب مدیرعامل موقت، هیئت مدیره اعلام کرد که «به رهبری و توانایی آقای کینیوا برای اجرای مأموریت Dash برای ایجاد یک سیستم پرداخت یکپارچه که برای افزایش کارایی و دسترسی به نحوه تراکنش آفریقایی‌ها با پول دیجیتال طراحی شده است، اطمینان دارد».

در همین حال، منابع آشنا با عملیات داخلی شرکت ادعا می‌کنند که مدیران بارها و بارها اطلاعات مالی را در شرکت پنهان می‌کردند و یک محل کار نامنظم را توصیف می‌کردند که در آن کارکنان استعفا داده و به میل خود اخراج شدند.

TechCrunch برای اظهار نظر با Boampong تماس گرفت. بنیانگذار که به گفته افرادی با آگاهی مستقیم از وضعیت، میلیون ها دلار از سهام خود را در یک فروش ثانویه فروخت، یک رویه جهانی که تعدادی از بنیانگذاران آفریقایی در طول رونق VC در دو سال گذشته در آن شرکت کردند. پاسخ نداد.

Dash، یک برنامه پرداخت یکپارچه که پول تلفن همراه و حساب‌های بانکی سنتی را ترکیب می‌کند، تراکنش‌ها را برای مصرف‌کنندگان و مشاغل تسهیل می‌کند.

کتاب بازی فین تک شبیه ویزا یا مسترکارت است زیرا بدون توجه به اینکه چه کسی آن را صادر کرده است، پرداخت ها را از طریق بانک ها و مخابرات انجام می دهد.

بنابراین، کاربران کشورهای مختلف آفریقایی غنا، نیجریه و کنیا می‌توانند حساب‌های بانکی یا پول تلفن همراه خود را به Dash متصل کنند، صورت‌حساب‌ها را پرداخت کنند و برای سایر کاربران پول ارسال و دریافت کنند در حالی که این پلتفرم تبدیل ارز را انجام می‌دهد.

فین‌تک چهار ساله، که همچنین ۲۰ میلیون دلار سرمایه بدهی را از TriplePoint Capital در اکتبر گذشته جمع‌آوری کرد، از کارمزد پردازش، پس‌انداز، کارمزد FX، پرداخت قبض و هزینه اشتراک درآمد ایجاد می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا