گوشی شما برای اجرای اولین عینک واقعی واقعیت افزوده مبتنی بر Android XR کافی نیست
به گزارش اپ خونه، شرکت Xreal بهتازگی جزئیاتی محدود اما مهم از نخستین عینک واقعیت افزوده تجاری خود با نام Project Aura منتشر کرده است؛ عینکی که برای نخستینبار به طور رسمی از پلتفرم واقعیت ترکیبی Android XR گوگل پشتیبانی میکند.
هرچند بسیاری از علاقهمندان به فناوری امیدوار بودند بتوانند این عینکها را تنها با اتصال به گوشی هوشمند خود راهاندازی کنند، اما اطلاعات اولیه منتشرشده نشان میدهد که گوشیهای امروزی توان پردازش قابلیتهای پیچیده این محصول را ندارند.
در کنفرانس Augmented World Expo (AWE)، شرکت Xreal اعلام کرد که پردازش اطلاعات در این عینک، بر روی خود عینک انجام نمیشود. در عوض، کاربران برای استفاده از این فناوری نیازمند یک دستگاه پردازشگر جانبی خواهند بود؛ دستگاهی شبیه یک puck کوچک که باید در جیب حمل شود و از طریق سیم به عینک متصل خواهد بود.
این روش مشابه محصولاتی مانند «One Pro» از همین شرکت است، با این تفاوت که Project Aura بهصورت خاص برای واقعیت افزوده نوری (optical-see-through) طراحی شده است.
عینک Aura به دو پردازنده مجهز است:
-
تراشه X1S درون فریم عینک، نسخهای بهبودیافته از تراشه X1 که پیشتر در عینک Xreal One استفاده شده بود.
-
تراشه Snapdragon کوالکام درون دستگاه پردازشگر همراه (puck). هرچند نام دقیق تراشه اعلام نشده، اما احتمال میرود همان مدل Snapdragon XR2 Plus Gen 2 باشد که در پروژه Moohan سامسونگ نیز استفاده شده است.
شرکت Xreal بهصراحت اعلام کرده است که هیچیک از گوشیهای هوشمند فعلی قادر به اجرای مستقل این سیستم XR نیستند. چنین راهکاری پیشتر نیز در نمونه اولیهای از پروژه AR شرکت Meta با نام Project Orion دیده شده بود که آن نیز برای پردازش به puck مجزا نیاز داشت.
یکی از نوآوریهای Project Aura استفاده از لنزهای منشوری تخت (Flat Prism) بهجای لنزهای سنتی «birdbath» است. این طراحی جدید، باعث کاهش حجم کلی لنزها تا حدود ۴۴ درصد شده، در حالی که زاویه دید (FOV) تا ۷۰ درجه افزایش یافته است.
این رقم، نسبت به زاویه دید ۵۷ درجهای در مدل One Pro، پیشرفت چشمگیری به شمار میرود و تجربهای نزدیکتر به هدستهای واقعیت مجازی (VR) را فراهم میآورد.
طبق اعلام Xreal، عینک Aura به حسگرهای جلویی مجهز است که امکان رهگیری حرکات دست (Hand Tracking) را فراهم میکنند. این قابلیت مشابه با آن چیزی است که در دستگاههایی مانند Meta Quest 3 و Apple Vision Pro دیده میشود و تجربهای تعاملیتر را برای کاربر رقم خواهد زد.
این عینکها بهگونهای طراحی شدهاند که بتوانند با اپلیکیشنهایی که برای پروژه XR سامسونگ (Moohan) ساخته شدهاند نیز کار کنند.
تاکنون، چندین دمو از عملکرد سامسونگ در همکاری با هوش مصنوعی Gemini گوگل ارائه شده که در آنها، اپلیکیشنهایی مانند Google Maps نه تنها اجرا شدهاند، بلکه با افزودن قابلیتهای سهبعدی عملکردی فراتر از نسخه معمولی داشتهاند.
اگرچه رسانهها پیشتر فرصت آزمایش برخی نمونههای اولیه از عینکهای XR اندرویدی را داشتهاند، اما هنوز تجربهای کامل یا گسترده برای کاربران فراهم نشده و نسخهای برای تست عمومی در دسترس نیست.
شرکت Xreal هنوز زمان عرضه دقیق یا قیمت نهایی Aura را اعلام نکرده است. با این حال، با توجه به استفاده از پردازندههای قدرتمند، لنزهای پیشرفته، و طراحی دوبخشی (عینک + puck)، میتوان انتظار قیمتی نزدیک یا بیش از ۱۰۰۰ دلار را داشت.
در مقایسه، عینکهای هوشمند مانند Ray-Ban Meta که با قیمت حدود ۳۰۰ دلار عرضه شدهاند، باریکتر و سبکتر هستند و نیاز به پردازنده جانبی ندارند.
عینکهوشمند Ray-Ban Meta
یکی دیگر از نگرانیهای موجود، مربوط به عمر باتری است. با توجه به مصرف بالای انرژی در پردازشهای سهبعدی و هوش مصنوعی، مشخص نیست که Aura بتواند چند ساعت بهطور مداوم مورد استفاده قرار گیرد—موضوعی که شرکت Xreal تاکنون اطلاعاتی درباره آن منتشر نکرده است.
در پایان عینک واقعیت افزوده Project Aura شرکت Xreal، اگرچه نخستین گام جدی در مسیر اجرای Android XR بهشمار میرود، اما همچنان با چالشهای مهمی روبهرو است؛ از جمله نیاز به پردازنده جانبی، اتصالات سیمی و احتمال قیمت بالا.
این محصول برای آن دسته از کاربران حرفهای یا علاقهمند به فناوری پیشرفته طراحی شده که آماده سرمایهگذاری روی تجربهای نو از واقعیت افزوده هستند. با این حال، برای عموم کاربران، ممکن است فعلاً انتخابهایی مانند عینکهای هوشمند سادهتر، کاربردیتر و مقرونبهصرفهتر باشد.