آلبوم Midnights از تیلور سویفت گرانترین آلبوم دیجیتالی است که تنسنت فروخته است
به گزارش اپ خونه،آخرین آلبوم تیلور سویفت با نام Midnights منتشر شد و ممکن است استاندارد جدیدی برای صنعت موسیقی دیجیتال چین ایجاد کند.
طی یک روز پس از انتشار، این آلبوم ۱۳ آهنگی با قیمت ۳۵ یوان یا ۴.۸۳ دلار، نزدیک به ۲۰۰۰۰۰ نسخه در Tencent’s QQ Music، یکی از بزرگترین پلتفرم های پخش موسیقی در چین، به دست آورد. در حالی که ۴.۸۳ دلار چندان زیاد به نظر نمی رسد – این آلبوم از ۱۱.۹۹ دلار در فروشگاه آنلاین خود هنرمند شروع می شود – این بالاترین قیمتی است که تاکنون برای آلبوم های دیجیتال در بازار تعیین شده است، که می تواند نشان دهنده دو چیز باشد: هزینه بالادستی ساخت آلبوم افزایش یافته است، یا کاربران چینی به طور فزاینده ای مایل به پرداخت برای موسیقی آنلاین هستند.
صنعت موسیقی دیجیتال چین مسیری کاملاً متفاوت از غرب را در پیش گرفته است. برای مدت طولانی، دزدی دریایی موسیقی در رسانههای آنلاین و آفلاین شایع بود، بنابراین پلتفرمهای استریم مانند QQ امتیازات مختلفی را برای وادار کردن مردم به پرداخت هزینهها ارائه کردند. بسیاری از کاربران پولی QQ Music در واقع برای معاملات بسته ای ثبت نام کرده اند که به آنها امکان دسترسی به سایر محصولات وابسته به Tencent مانند پخش ویدئو، مانگا یا عضویت در مرکز خرید اینترنتی JD.com تحت حمایت Tencent را می دهد. مشترکین انواع خدمات ارزش افزوده را نیز در پلتفرم QQ Music دریافت میکنند، خدماتی مانند استریم Hi-Fi، دسترسی به کنسرتهای آنلاین، و طرحبندی برنامههای سفارشیشده.
به سختی می توان گفت که قیمت ۴.۸۳ دلاری معیار قیمت گذاری جدید است یا صرفاً بازتابی از هواداران سوئیفت در چین است. به هر حال، این هنرمند آمریکایی یکی از معدود افراد مشهور خارجی است که به ۱۰ میلیون دنبال کننده در Weibo می رسد، پاسخ چین به توییتر. تاکنون فقط جی چو، پادشاه ماندوپاپ (موسیقی پاپ ماندارین) که آهنگهایش برای همه از نسل من شناخته شده است، با قدرت قیمتگذاری سوئیفت در ۳۰ یوان برای هر نسخه آلبوم برابری کرده است.
در پی سرکوب انحصارهای اینترنتی توسط پکن، قدرت چانه زنی Tencent در قراردادهای صدور مجوز ممکن است ضعیف شده باشد. سالها، Tencent Music Entertainment، بازوی موسیقی این شرکت، پولی را برای تضمین حقوق انحصاری UMG، Warner Music، و Sony Music Entertainment به دست آورد. این دیگر اینطور نیست. به عنوان مثال، آخرین نسخه دیجیتال سوئیفت از طریق رقیب اصلی QQ Music NetEase Cloud Music نیز در دسترس است.
خبر خوب این است که تعداد فزایندهای از کاربران برای پیشنهادات موسیقی Tencent پول پرداخت میکنند، اگرچه ضریب نفوذ کم است. در سه ماهه دوم، TME 82.7 میلیون مشترک را در سه برنامه پخش موسیقی خود گزارش داد که ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. در مجموع ۵۹۳ میلیون نفر در هر ماه از این خدمات استفاده می کنند، یعنی تنها ۱۴ درصد از آنها پرداخت می کنند. در مقایسه، ۱۸۸ میلیون یا ۴۳ درصد از ۴۳۳ میلیون کاربر Spotify مشترکین پریمیوم در سه ماهه دوم بودند.
اسپاتیفای نیز محصول سودآورتری دارد. با نگاهی دقیق به خدمات موسیقی آنها (TME به لطف پلتفرم پخش زنده پرسودتر آن که از فروش هدایای مجازی زندگی می کند، به طور کلی یک تجارت سودآورتر است)، میانگین درآمد برتر Spotify برای هر کاربر (ARPU ممتاز) از سه ماهه دوم ۴.۵۴ یورو (۴.۴۸ دلار) بود. میانگین درآمد TME به ازای هر کاربر پرداخت کننده (ARPPU) 8.5 یوان یا ۱.۱۷ دلار بود.