» اخبار اینترنت » آمازون در مورد الگوریتم های توصیه گر و شفافیت تبلیغات با نظارت بیشتر اتحادیه اروپا مواجه است
امازون6
اخبار اینترنت

آمازون در مورد الگوریتم های توصیه گر و شفافیت تبلیغات با نظارت بیشتر اتحادیه اروپا مواجه است

تیر ۱۵, ۱۴۰۳ 1۰2

به گزارش اپ خونه، کمیسیون اروپا در آخرین گام خود برای هدف قرار دادن یک بازار بزرگ، درخواست دیگری برای اطلاعات (RFI) آمازون در رابطه با انطباق آن با قوانین اتحادیه برای خدمات دیجیتال ارسال کرد.

این توسعه مناطقی را برجسته می کند که مجریان اتحادیه اروپا در حال بررسی دقیق غول تجارت الکترونیک هستند، این بلوک درخواست اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های توصیه کننده آمازون، مقررات شفافیت تبلیغات و اقدامات ارزیابی ریسک است.

کمیسیون RFI قبلی به آمازون، در نوامبر گذشته ، بر ارزیابی ریسک و کاهش در مورد انتشار محصولات غیرقانونی و حمایت از حقوق اساسی، از جمله در رابطه با سیستم های توصیه کننده آن متمرکز بود.

یکی از سخنگویان کمیسیون تأیید کرد که غول تجارت الکترونیک در مجموع سه RFI – پس از درخواستی در ژانویه برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دسترسی به داده‌ها برای محققان دریافت کرده است.

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA) الزاماتی را برای پلتفرم‌ها و سرویس‌ها برای رعایت یک سری استانداردهای حاکمیتی، از جمله در زمینه‌هایی مانند تعدیل محتوا، تعیین می‌کند.

در مورد بازارهای آنلاین، قانون همچنین آنها را ملزم به اجرای اقداماتی می کند تا آنها را قادر سازد تا برای مقابله با خطرات مربوط به فروش کالاهای غیرقانونی اقدام کنند.

بازارهای بزرگتر، مانند آمازون، دارای یک لایه اضافی از شفافیت الگوریتمی و تعهدات پاسخگویی تحت رژیم هستند – و اینجاست که RFIهای کمیسیون متمرکز هستند.

قوانین اضافی از اواخر آگوست سال گذشته در آمازون، پس از تعیین آن توسط اتحادیه اروپا به عنوان یک پلت فرم آنلاین بسیار بزرگ (VLOP) در آوریل ۲۰۲۳ اعمال شده است . این وظیفه کمیسیون است که این تعهدات اضافی را در VLOP ها اجرا کند.

در حالی که باید دید آیا آخرین کمیسیون RFI به آمازون منجر به تحقیقات رسمی در مورد انطباق با DSA آن خواهد شد یا خیر، خطرات برای غول تجارت الکترونیک همچنان بالاست.

هر گونه تخلف تایید شده می تواند بسیار پرهزینه باشد زیرا جریمه های نقض قانون اتحادیه اروپا می تواند تا ۶ درصد از گردش مالی سالانه جهانی را برساند.

(نکته: درآمد کل سال شرکت برای سال ۲۰۲۳ ۵۷۴.۸ میلیارد دلار بود، به این معنی که – حداقل روی کاغذ – ریسک نظارتی آن به میلیاردها دو رقمی می رسد.)

کمیسیون در بیانیه‌ای با جزئیات اقدامات خود گفت که به آمازون یک RFI مربوط به اقداماتی که برای پیروی از قوانین DSA مربوط به شفافیت سیستم‌های توصیه‌گر و پارامترهای آنها انجام داده است، ارسال کرده است.

همچنین گفت که در حال درخواست اطلاعات بیشتر در مورد مفاد آمازون برای نگهداری یک مخزن تبلیغات – یکی دیگر از گام‌های شفافیت قانونی اجباری برای پلتفرم‌های بزرگتر است .

کمیسیون همچنین گفت که جزئیات بیشتری در مورد گزارش ارزیابی ریسک آمازون می خواهد.

DSA از VLOP ها می خواهد که هم ریسک های سیستمی را که ممکن است در پلتفرم هایشان به وجود بیاید ارزیابی کنند و هم اقداماتی را برای کاهش مشکلات انجام دهند. پلتفرم ها همچنین باید روند انطباق خود را مستند کنند.

به طور خاص، از آمازون خواسته می شود اطلاعات دقیقی در مورد انطباق خود با مفاد مربوط به شفافیت سیستم های توصیه کننده، عوامل ورودی، ویژگی ها، سیگنال ها، اطلاعات و ابرداده های اعمال شده برای چنین سیستم ها و گزینه های ارائه شده به کاربران برای انصراف از پروفایل ارائه دهد.

این شرکت همچنین باید اطلاعات بیشتری در مورد طراحی، توسعه، استقرار، آزمایش و نگهداری رابط آنلاین کتابخانه تبلیغاتی فروشگاه آمازون و اسناد پشتیبانی در مورد گزارش ارزیابی ریسک خود ارائه دهد.

اتحادیه اروپا تا ۲۶ جولای به آمازون فرصت داده است تا اطلاعات درخواستی را ارائه کند. پس از آن، هر گام بعدی به ارزیابی آن از پاسخ آن بستگی دارد. اما عدم پاسخگویی رضایت‌بخش به یک RFI خود می‌تواند باعث تحریم شود.

سال گذشته اتحادیه اروپا بازارهای آنلاین را به عنوان یکی از معدود مسائل اولویت دار برای اجرای قوانین DSA برای VLOP ها نام برد. و به این منطقه توجه نشان داده است.

در اواخر ماه گذشته ، RFI های جداگانه ای را به VLOP های بازار رقیب، Shein و Temu – بلافاصله پس از تعیین این جفت ارسال کرد .

اگرچه، در مورد آنها، RFIهای کمیسیون همچنین نگرانی در مورد خطرات کالاهای غیرقانونی و طراحی دستکاری شده (از جمله به عنوان یک خطر بالقوه ایمنی کودک) را مطرح کردند، و همچنین از آنها خواستند اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد سیستم های توصیه کننده خود داشته باشند.

مرتب‌سازی الگوریتمی این قدرت را دارد که با تعیین محتوا ویا محصولاتی که می‌بینند، بر کل تجربه کاربران پلت‌فرم تأثیر بگذارد.

به طور خلاصه، اتحادیه اروپا از DSA می‌خواهد که چنین سیستم‌های هوش مصنوعی جعبه سیاه را باز کند تا مطمئن شود که برنامه‌های تجاری پلتفرم‌ها – برای جلب توجه کاربران و یا افزایش فروش – تنها چیزی نیست که این تصمیمات خودکار را برنامه‌ریزی می‌کند.

بنابراین از DSA می‌خواهد که به عنوان سپری در برابر خطرات آسیب‌های اجتماعی مبتنی بر هوش مصنوعی عمل کند، مانند پلتفرم‌هایی که محتوای مضر برای سلامت روان افراد را منتشر می‌کنند یا به خریداران توصیه می‌کنند محصولات خطرناک بخرند. اما دستیابی به این هدف مستلزم اجرای آن است.

در همین حال آمازون از رژیم اتحادیه اروپا ناراضی است. سال گذشته نامگذاری DSA خود را به عنوان VLOP به چالش کشید و پاییز گذشته ، بر روی یکی از عناصر انطباق با DSA VLOPها – یعنی الزام به انتشار یک کتابخانه تبلیغاتی، اقامت موقت کسب کرد.

با این حال، در ماه مارس ، دادگاه عمومی اتحادیه اروپا تصمیم قبلی را لغو کرد و تعلیق جزئی را لغو کرد.

کمیسیون امروز نوشت:

«پس از تعیین آن به عنوان یک پلتفرم آنلاین بسیار بزرگ و تصمیم دادگاه برای رد درخواست آمازون برای تعلیق تعهد به در دسترس قرار دادن مخزن تبلیغات خود ، آمازون موظف است از مجموعه کامل تعهدات DSA پیروی کند. »

“این شامل شناسایی و ارزیابی دقیق همه خطرات سیستمیک مربوط به سرویس آن، ارائه گزینه ای در سیستم های توصیه کننده آنها است که بر اساس پروفایل کاربر نیست و یک مخزن تبلیغات در دسترس عموم است.”

با توجه به اینکه آمازون برای وکلا پول خرج کرده است تا استدلال کند که چرا نباید از عنصر کتابخانه تبلیغات DSA پیروی کند – و متعاقباً لغو ماندن – خیلی تعجب آور نیست که این یکی از مواردی است که کمیسیون در جستجوی بیشتر اطلاعات در حال حاضر است.

با اتحادیه اروپا در مورد سوالات تماس گرفته شد. یکی از سخنگویان کمیسیون تأیید کرد که اولین RFI برای آمازون، از نوامبر ۲۰۲۳، “تمرکز زیادی بر انتشار محصولات غیرقانونی و حمایت از حقوق اساسی آنلاین داشت” و همچنین سوالاتی در مورد سیستم های توصیه کننده آن پرسید.

به گفته سخنگو، دومین RFI در ژانویه ۲۰۲۴، بر اقداماتی که آمازون برای مطابقت با دسترسی به داده‌ها برای محققان واجد شرایط انجام داده است، متمرکز شد.

آنها گفتند که آخرین RFI به شدت بر اقدامات انجام شده برای انجام تعهدات DSA مربوط به شفافیت سیستم های توصیه کننده و پارامترهای آنها و همچنین مقررات مربوط به نگهداری یک مخزن تبلیغات متمرکز است.

این سخنگو افزود: «اینها در واقع حوزه های مختلفی هستند که ما به دنبال آن هستیم. با این حال حق با شماست که می گویید RFI امروز نیز به دنبال تصمیم دادگاه مبنی بر رد درخواست آمازون مبنی بر تعلیق تعهد به در دسترس قرار دادن مخزن تبلیغات آن در دسترس عموم است.»

سخنگوی شرکت این بیانیه را ایمیل کرد:

«ما در حال بررسی این درخواست و همکاری نزدیک با کمیسیون اروپا هستیم. آمازون هدف کمیسیون اروپا برای ایجاد یک محیط خرید امن، قابل پیش بینی و قابل اعتماد را به اشتراک می گذارد. ما فکر می‌کنیم که این برای همه شرکت‌کنندگان در صنعت خرده‌فروشی مهم است و سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای محافظت از فروشگاه خود در برابر بازیگران بد، محتوای غیرقانونی و ایجاد یک تجربه خرید قابل اعتماد می‌کنیم. ما بر این پایه قوی برای انطباق با DSA ساخته ایم.»

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×