اتحادیه اروپا نشان می دهد که سرمایه گذاری مشترک Adtech توسط شرکت های مخابراتی اروپایی DK، Orange، Telefonica، Vodafone یک نگرانی رقابتی نیست
به گزارش اپ خونه، سرمایهگذاری مشترک (JV) بین چهار شرکت بزرگ اروپایی برای ایجاد زیرساخت هدفیابی تبلیغات بین شبکهای – که به ادعای آنها بر رضایت «تأییدکننده» برای هدف قرار دادن مشترکین شبکه تلفن همراه و/یا ثابت با تبلیغات «شخصی» در بین برندها/ناشران شرکتکننده تکیه میکند — توسط بخش ضد انحصار کمیسیون اروپا در تصمیمی که روز جمعه اعلام شد چراغ سبز برای ادامه کار نشان داده شده است .
کمیسیون به این نتیجه رسید که معامله بین شرکتهای مخابراتی برای ایجاد JV هیچ نگرانی در مورد رقابت ایجاد نمیکند.
با این حال، بیانیه مطبوعاتی آن با دقت توجه داشته باشد که امضای رقابت به این معنی نیست که این پروژه با تنظیمکنندههای حفاظت از دادههای اتحادیه اروپا جمعآوری میشود و نوشته است:
«کمیسیون در طول تحقیقات خود با مقامات حفاظت از دادهها در تماس بوده است. قوانین حفاظت از داده صرف نظر از مجوز ادغام کاملاً قابل اجرا هستند.»
این طرح احتمالاً از آن طرف به دقت مورد بررسی قرار می گیرد زیرا JV برای راه اندازی یک شبکه تبلیغاتی تجاری با هدف قرار دادن چشم های اروپایی کار می کند – زیرا تنظیم کنندگان حفاظت از داده ها و مبارزان حریم خصوصی قبلاً در مرحله آزمایشی در سال گذشته نگرانی هایی را مطرح کردند .
Deutsche Telekom آلمان، Orange فرانسه، Telefonica اسپانیا و Vodafone بریتانیا چهار سوارکاری هستند که در مناقصه سرمایه گذاری از تغییرات سطح بالا در وضعیت کوکی ردیابی شخص ثالث برای افزایش درآمد تبلیغات با ایجاد زیرساخت های هدف گذاری تبلیغات متقابل اپراتورها شرکت دارند.
آنها گفته اند که هدف گذاری تبلیغاتی پیشنهادی بر رضایت صریح مشترکین تلفن همراه و اینترنت متکی است که توافق می کنند اطلاعات شخصی آنها می تواند توسط یک برند یا تبلیغ کننده خاص برای هدف قرار دادن آنها در بازاریابی استفاده شود.
از این رو آنها ادعا میکنند که زیرساختهای تکتک «حریم خصوصی» خواهد بود و همچنین بر شفافیت مصرفکنندگان در نحوه ارتباط برندها با آنها تمرکز خواهد کرد – در تلاشی برای تضاد رویکرد آنها با دنیای مبهم ردیابی کوکیهای شخص ثالث که در آن ساخته شده است.
(جریان اصلی وب اما در حال حاضر نیز در یک فرآیند “تکامل” به سمت چیزی است که غول تبلیغاتی گوگل ادعا می کند ” خصوصی تر ” نیز خواهد بود ).
پس از چراغ سبز کمیسیون ، چهار شرکت مخابراتی در بیانیه ای اعلام کردند که یک سرمایه گذاری مشترک برای “اجرای یک پلت فرم فناوری بازاریابی دیجیتال حریم خصوصی با طراحی در اروپا که می تواند به نفع مصرف کنندگان، تبلیغ کنندگان و ناشران به طور یکسان باشد” تشکیل خواهند داد.
هر کدام ۲۵ درصد از سهام شرکت JV را در اختیار دارند. آنها افزودند که این دومی در بلژیک مستقر خواهد بود و توسط “مدیریت مستقل تحت نظارت هیئت نظارت منصوب شده توسط سهامداران” اداره می شود.
در اوایل سال جاری ، وودافون – که پروژه را راهاندازی کرد و فاز آزمایشی را در سال گذشته هدایت کرد، در مورد پیشنهاد هدفیابی تبلیغات بینشبکهای با TechCrunch گفتوگو کرد که این طرح برای توکنهای هدفیابی با نام مستعار است که به اشتراک شبکه یک کاربر تلفن همراه مرتبط شده و با شرکتکنندگان به اشتراک گذاشته شود.
برندها/ناشران بدون افشای هیچ گونه اطلاعات شخصی قابل شناسایی مستقیم و بدون اینکه تبلیغکنندگان شرکتکننده بتوانند دادهها را برای ایجاد نمایههای کاملتر همگامسازی یا غنیسازی کنند.
همچنین تصریح کرد که JV محدودیتهای قراردادی را برای تبلیغکنندگان اعمال خواهد کرد (مانند ممنوعیت استفاده از دادههای دستهبندی خاص برای هدفیابی) و ممیزی منظم از شرکت کنندگان انجام می دهد.
در حالی که گفته شد سیستم مهندسی میشود، بنابراین توکنها پس از مدتی برای محافظت در برابر مهندسی معکوس مجدداً تنظیم میشوند (پیشنهاد اولیه این است که این دوره سه ماهه باشد).
رضایت کاربر «انتخاب مثبت» برای ردیابی و هدفیابی از طریق پنجرههای بازشو بهعنوان مرورگر وب توسط کاربران تلفن همراه، بهازای Vodafone انجام میشود.
همچنین در ژانویه به ما گفت که برنامه این است که JV حرف آخر را در مورد زبان مورد استفاده در این بازشوهای رضایت حفظ کند – یعنی به عنوان یک بررسی سطح بالا دیگر بر رفتار شرکتکنندگان.
این چهار شرکت همچنین روز جمعه ادعا کردند: “این پلت فرم از ابتدا به گونه ای طراحی شده است که با سیاست حفاظت از داده های اروپا مانند GDPR [مقررات عمومی حفاظت از داده ها] و دستورالعمل حفظ حریم خصوصی الکترونیکی مطابقت داشته باشد.”
شرکا قبلاً آزمایشی را در آلمان آغاز کرده اند. آزمایشات دیگری در فرانسه و اسپانیا برای توسعه بیشتر این پلت فرم در حال بررسی است و قرار است آن را برای هر اپراتور در اروپا در دسترس قرار دهد.
در حالی که به نظر میرسد مشترکان شرکت مخابراتی از موج جدیدی از بازشوهای رضایت آزار میدهند، وودافون قبلاً به ما گفته بود که کاربران همچنین میتوانند هر گونه رضایتی را که به برندها/ناشران دادهاند از طریق یک پورتال مرکزی مدیریت کنند که شامل یک گزینه نیز میشود. به کاربران اجازه می دهد کل سیستم را مسدود کنند.
اگرچه باید دید که آیا یافتن و زدن یک کلید خاموش متمرکز در واقع مشتریان اپراتورها را از هجوم با پنجرههای بازشوی بیشتر در امان میگذارد تا هنگام مرور اینترنت از طریق اتصالی که قبلاً دارند آن را دوباره روشن کنند. پرداخت پول واقعی برای
کیفیت رضایت ادعا شده و مسائل گستردهتر مبانی قانونی باید مستحق توجه دقیق تنظیمکنندههای حفاظت از دادههای اتحادیه اروپا باشد – که قبلاً سالها برای پاسخ به تجاوزات به حریم خصوصی ناشی از ردیابی تبلیغات صرف کردهاند .
(که به نوبه خود منجر به انباشته شدن شکایات و دعاوی شده است . و اخیراً، قانونگذاران منطقه ای احساس می کنند که مجبور هستند برای اعمال اصلاحات در چنین قانون شکنی گسترده وارد عمل شوند . بنابراین شکاف اجرایی به هیچ وجه خلاء نبوده است. )
طرح شرکتهای مخابراتی اروپایی به شکاف فرصتی که با ردیابی کوکیهایی که در نهایت به پایان راه میرسند گام برمیدارد – حداقل تا آنجا که پشتیبانی رسمی در مرورگر کروم گوگل پیش میرود (اگرچه مهم است که توجه داشته باشید که غول فناوری تبلیغاتی در حال کار روی آن است. زیرساخت هدفگیری جایگزین خود، با نام مستعار طرح Privacy Sandbox) – همچنین احتمالاً توسط مبارزان حریم خصوصی چشم عقاب مورد بررسی قرار میگیرد.
مانند noyb ، یک سازمان غیرانتفاعی که در چند سال گذشته به دلیل تبدیل منابع کم به برندههای مهم حریم خصوصی شهرت پیدا کرده است و تبلیغات ردیابی (و پاپآپهای “رضایت” بدبینانه ناسازگار آنها) را به یک منطقه بزرگ تبدیل کرده است.
تمرکز بر اقدام در سالهای اخیر – فشار دادن بر برخی از فاجعهبارترین قسمتهای سرقت اطلاعات adtech و الگوهای تاریک.
بنابراین، هر موج جدیدی از پنجرههای بازشوی مخابراتی، هدف قانعکنندهای برای شکایات حقوقی جدید خواهد بود. (سخنگوی noyb به ما گفت که در حال بررسی پروژه JV است و هنوز هیچ تصمیمی در مورد اقداماتی که ممکن است انجام دهد نگرفته است.)
در حال حاضر، هیچ جدول زمانی راه اندازی ضمیمه “راه حل فن آوری برای تبلیغات دیجیتال در اروپا” شرکت های مخابراتی وجود ندارد، زیرا آنها طرح کاهش تبلیغات ردیابی را صورتحساب می دهند.
در روز جمعه تنها چیزی که آنها در آن جبهه گفتند این بود که JV “چشم انداز و استراتژی خود را در زمان مناسب، از جمله برنامه های خود برای پذیرش تجاری فناوری آزمایشی را ترسیم خواهد کرد”.
این احتمال وجود دارد که در کنفرانس آتی کنگره جهانی موبایل GSMA (MWC) که در اواخر ماه جاری در بارسلون آغاز می شود، بحث های عمومی بیشتری مطرح شود، جایی که نمایندگان هر چهار شرکت مخابراتی قرار است در تعدادی از جلسات اصلی و میزگرد سخنرانی کنند.
اگرچه ممکن است مسیری ساکتتر را انتخاب کنند – از طریق شبکههای حضوری و جلسات درهای بسته – برای پیشبرد هدف خود برای افزایش مشارکت در شرکتهای مخابراتی در سراسر اروپا.
آنها در بیانیه روز جمعه خود با ارائه پیش نمایشی از چگونگی ارائه زیرساخت های فناوری adtech به همتایان منطقه ای چهار شرکت مخابراتی موسس، نوشتند:
«پلتفرم آزمایشی نیاز به رضایت مثبت مشتری برای فعال کردن ارتباطات برندها از طریق ناشران دارد. تنها داده ای که به اشتراک گذاشته می شود یک توکن دیجیتالی شبه ناشناس است که نمی توان آن را مهندسی معکوس کرد. مصرفکنندگان میتوانند با یک کلیک موافقت کنند یا رضایت خود را رد کنند، و همچنین هرگونه رضایت دیگری را که در وبسایت برند یا ناشر یا از طریق یک پورتال اختصاصی و به راحتی قابل دسترسی است، لغو کنند.»
آنها با اشارهای تلویحی به غولهای فناوری تبلیغاتی ایالات متحده مانند گوگل، افزودند:
«این پلتفرم بهطور خاص طراحی شده است تا به مصرفکنندگان یک تغییر مرحلهای در کنترل، شفافیت و حفاظت از دادههایشان را ارائه دهد، که در حال حاضر در مقیاس بهصورت عمده جمعآوری، توزیع و ذخیره میشود. »