اخبار کسب و کارها

صفر تا صد احداث باغ میوه مکانیزه/ اصول باغداری مکانیزه

احداث باغ میوه‌ای به روش آبا و اجدادی و پدربزرگانمان کاری بس آسان و راحت است، اما دیربازده بودن چنین باغاتی و همچنین هزینه بر بودن رسیدگی‌های سنتی باعث شده امروزه با آموزش صفر تا صد احداث باغ میوه مکانیزه سرمایه‌گذاران و باغداران بتوانند با تقلیل و پایین آوردن هزینه‌های باغداری، حفظ منابع مالی، ارتقا عملکرد بیشترین محصولات با کیفیت را از سطح باغات خود برداشت کرده و از طریق بازاریابی و مدیریت فروش آن، بیشترین سود را به دست آورند.

  افزایش جمعیت از یک سو و نیازهای بازار برای خرید انواع میوه از سوی دیگر و کاهش منابع طبیعی و آبی باعث شده  باغداری مکانیزه و مدرنیته در حال گسترش باشد.

  • عوامل اقتصادی

از ملزومات شروع هر بیزینس و حرفه‌ای داشتن سرمایه و منابع مالی مناسب برای خریداری زمین حاصلخیز در اقلیم مناسب، خرید نهال‌های سالم، سیستم‌های آبیاری مکانیزه و مدرن، دستمزد نیروی انسانی در طول مراحل کاشت، داشت و برداشت، آنالیز خاک در لابراتوارهای تخصصی و اطلاع از کیفیت آن، خرید نهاده‌های کشاورزی، تجهیزات و ماشین آلات مکانیزه باغبانی است.

  • عوامل محیطی

اطلاع از وضعیت اقلیمی و ارتفاع منطقه،  وضعیت بارندگی‌ها و کیفیت آب، کیفیت خاک و نفوذ پذیری و قدرت آن، مکان یابی، شیب، نورگیر بودن منطقه، جهت وزش باد، آشنایی با اصول کاشت و آفات رایج منطقه و راه‌های مبارزه با آن

  • آماده سازی زمین

مکان یابی، طراحی نقشه باغ، الگوی کاشت و فواصل کاشت نهال، آنالیز خاک و اصلاح میزان اسیدیته، قلیایی، آهکی و شوری آن، از بین بردن لایه‌های زیرین کلسیمی سخت خاک و خاکورزی، حفر چاله‌های مناسب، توجه به شیب زمین و تعبیه مسیرهای آبیاری

  • خرید نهال میوه

خرید نهال میوه بر اساس شرایط جوی اقلیمی و جغرافیایی، انتخاب ارقام زود بازده، پربار و پیوندی، مقاوم

اصول باغداری مکانیزه

 برای داشتن باغداری اقتصادی و سودآور تنها راه استفاده از اصول باغداری مکانیزه، مدرن و پیشرفته است. در باغداری مکانیزه باغبانان سعی می‌کنند با جدیدترین متدهای علمی و ماشین‌آلات، رسیدگی به باغات و نهال‌های خود را دنبال کنند. مسلماً آگاهی از اصول باغداری مکانیزه می‌تواند از صرف هزینه‌های مازاد و روش‌های سخت و هزینه بر و تلاش‌های فیزیکی طاقت فرسا کاسته و باغبانی کم چالش و راحتی را برای باغدار به ارمغان آورد. از جمله نکات مهم در باغداری مکانیزه  موارد زیر هستند.

  • خرید نهال میوه پربار و پیوندی پرورش یافته بر پایه بذری
  • انتخاب رقم مناسب با اقلیم و مقاوم
  • شیب‌های جنوبی گلدهی و باردهی نهال را تسریع می‌کنند اما ممکن است آسیب‌های سرمازدگی بهاره را افزایش دهند.
  • انتخاب شیبی هم جهت ورزش باد غالب منطقه
  • برای مسطح سازی زمین و از بین بردن علف‌های هرز از شنکش، برای شخم زنی و خاک ورزی از تراکتور، برای حفر چاله‌های یک دست، عمیق و منظم از چالکن مکانیزه با مته‌های قدرتمند استفاده کنید.
  • آنالیز کیفیت خاک و اصلاح نفوذ پذیری و زهکشی و قدرت آن
  • با کمک کودهای دامی و پوسیده می‌توان بدون مواد مضر شیمیایی قدرت خاک و عناصری مانند نیتروژن، پتاسیم و فسفر خاک را افزایش داد تا نهال رشد بهتری داشته باشد.
  • برای عملیات هرس و باغبانی از ابزارآلات بهداشتی و جدید استفاده کنید.
  • استفاده از سیستم آبیاری قطره ای جهت جلوگیری از هدر رفت آب و آبیاری یکنواخت، یک دست نهال‌ها
  • استفاده از رقم گرده افشان و کندوهای زنبور در باغات مکانیزه برای افزایش گلدهی
  • برای رشد هرچه بهتر و باردهی بالا هرس فرمدهی و باردهی نهال انجام شود.
  • برداشت میوه با کمک ابزار آلات و ماشین آلات پیشرفته برای کاهش هزینه‌های کارگری و صدمات برداشت با کمترین دورریز و به تاخیر افتادن برداشت میوه

آبیاری باغات مدرن

یکی از بهترین تکنیک‌های باغبانی آبیاری باغات مدرن و مکانیزه  با استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین  و جدید است. اگرچه خرید چنین سیستم‌های آبیاری نیازمند سرمایه بالایی است اما تبعات استفاده از آن می‌تواند در طولانی مدت هزینه‌های تامین آب، هزینه‌های کارگری جهت آبیاری نهال‌ها  را کاسته و با آبیاری به موقع نهال باعث تنومندی و مقاومت حداکثری آن و در نتیجه باردهی بالا و ارتقای کیفیت محصولات شود.

استفاده از سیستم آبیاری نوین مانند آبیاری بارانی یا قطره‌ای می‌تواند از هدر رفت آب  کاسته، مانع رشد علف‌های هرز در سطح باغ و همچنین پوسیدگی طوقه و ریشه نهال شود. در باغات مکانیزه معمولاً از سیستم‌های آبیاری مبتنی بر دمای هوا و رطوبت خاک استفاده می‌شود. این سیستم‌ها با توجه به خشکی خاک و نیاز نهال و وضعیت آب و هوایی به طور خودکار نهال را آبیاری می‌کنند.

خاک مناسب کاشت نهال

مسلماً برای پرورش نهال‌های میوه در ارقام متنوع باید بستر کاشت نهال یا خاک از قدرت و حاصلخیزی بالایی برخوردار باشد. خاک مناسب کاشت نهال می‌تواند علاوه بر امکان ریشه زایی و ریشه دوانی بهتر نهال، باعث افزایش قدرت ریشه‌ها در جذب املاح و عناصر تغذیه مورد نیاز نهال شده و عملکرد رشدی و باردهی آن را ارتقا دهد. با توجه به اینکه نهال کلیه نیازهای خود را از خاک، هوا و آب تامین می‌کند کاشت نهال در خاک‌هایی با نفوذ پذیری و بافت مناسب کمک می‌کند مدت زمان بیشتری آب را در لایه‌های میانی نگه داشته تا ریشه‌ها به حد کافی سیراب شوند.

 علی رغم نفوذ پذیری سریعتر آب در خاک‌های شنی قدرت نگهداری این خاک‌ها کم بوده لذا باید بافت آن نیمه سنگین، شنی، روسی و لومی باشد. چنین خاک‌هایی می‌تواند در حفظ رطوبت موفق‌تر بوده و  امکان مدیریت آبیاری را نیز فراهم آورد. خاک‌های سیلتی رسی و لومی دارای زهکشی مناسبی هستند در نتیجه تهویه و تخلخل هوا نیز بهتر انجام شده و نهال در کنار ریشه زایی، جذب املاح، آب مورد نظر فتوسنتز خوبی را نیز انجام می‌دهد. با توجه به اینکه خاک‌های اکثر مناطق ایران درصد ph بالایی دارد باید این میزان اسیدیته در حد ۵/۶  تا حداکثر ۵/۷ قرار بگیرد تا جذب مواد غذایی برای نهال تسهیل شود.

خرید نهال میوه از نهالستان نمونه

 یکی از خصوصیات منحصر به فرد و متمایز باغداران و سرمایه‌گذاران هوشمند در احداث باغات مدرن و مکانیزه انتخاب و خرید نهال میوه از نهال فروشی نمونه، معتبر و مجوزدار است. با توجه به اینکه در مجهزسازی باغ و آماده‌سازی آن کلیه سرمایه‌گذاری‌ها برای کاشت نهال و رشد و باردهی آن صرف می‌شود، خصوصیات ژنتیکی و مقاومتی و مرغوبیت نهال خریداری شده بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از باغداران با خرید نهال‌های نامرغوب، ضعیف، با ساختار شکننده و انتخاب رقم ناسازگار با اقلیم و شرایط زیست محیطی و بیولوژیکی کلیه سرمایه خود را در معرض نابودی و خسارت‌های سهمگین قرار می‌دهند.

 زیرا چنین نهال‌هایی مطابقت خوبی با منطقه نداشته و به  دلیل بنیه ضعیف،  انتظارات باغدار را برآورده نخواهد کرد. در نهالستان بزرگ پالیز نهال شما می‌توانید نهال‌های پیوندی تولیدی بر پایه بذری مقاوم و مرغوب را با بهترین کیفیت و سلامت بالا با گواهی عاری از آفات، ضمانت ۲ ساله و شناسنامه اصالت با مناسب‌ترین قیمت نهال میوه دریافت کنید. این مرکز مجوزدار و نمونه مورد تایید جهاد کشاورزی در قبال ادعای سلامت و کیفیت نهال‌های خود آنها را با ضمانت دو ساله عرضه می‌کند.

جمع‌بندی

با کمک معتبرترین مرکز فروش انواع نهال میوه یعنی نهالستان پالیز نهال می‌توانید در کنار خرید نهال مقاوم، سالم و پربار از بهترین و جدید ترین اطلاعات علمی، گیاهی و نوین باغبانی بهره‌مند شده و باغاتی مدرن و مکانیزه را در جهت کسب سودهای کلان پیش رو داشته باشید.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا