استارتاپ

استارت‌آپ بانکداری دیجیتال Mercury به طور ناگهانی سرویس استارت‌آپ‌های اوکراین، نیجریه و سایر کشورها را قطع کرد

به گزارش اپ خونه، این شرکت تأیید کرد که استارتاپ بانکداری دیجیتال Mercury دیگر به مشتریان در برخی کشورها از جمله اوکراین خدمات ارائه نمی دهد.

Mercury در اوایل سال جاری زمانی که تحت نظارت فدرال از طریق یکی از شرکای خود، بانک Choice، در مورد اجازه دادن به شرکت های خارجی برای افتتاح حساب قرار گرفت، سرفصل خبرها شد.

اطلاعات گزارش داد که FDIC نگران بود که Choice «حساب‌های Mercury را در کشورهای دارای ریسک قانونی باز کرده است» .

مقامات همچنین طبق گزارشات، Choice را به خاطر اجازه دادن به مشتریان خارجی Mercury “که با استفاده از روش های مشکوک برای اثبات حضورشان در ایالات متحده، هزاران حساب باز کنند” محکوم کردند.

Mercury در ماه آوریل گفت که در حال سرمایه گذاری روی تیم های ریسک و انطباق خود است.

در پاسخی آشکار به آن بررسی فدرال و به عنوان بخشی از تعهد مستمر شرکت به رعایت، سخنگوی Mercury گفت که اخیراً الزامات واجد شرایط بودن خود را به روز کرده و به مشتریان خاصی اطلاع داده است که دیگر نمی تواند از آنها پشتیبانی کند.

برخی از آن کشورهایی که در لیست عدم حمایت قرار دارند جای تعجب ندارند: کره شمالی، ایران، لیبی، روسیه.  اما اوکراین نیز اکنون در این فهرست قرار دارد، کشوری که به‌خاطر جامعه استارت‌آپ قوی و در حال رشد خود ، به‌ویژه قبل از حمله روسیه شناخته شده بود.

Mercury در پاسخ به گزارش قبلی آلیونا میسکو، بنیانگذار اوکراینی، مدیرعامل و بنیانگذار Fuelfinance، گفت که تغییر در خط مشی آن فقط برای بنیانگذاران ساکن در این کشور اعمال می شود، نه بنیانگذارانی که با پاسپورت اوکراینی در ایالات متحده زندگی می کنند.

مایسکو در لینکدین پست کرد که Mercury حساب بانکی شرکتش را “به دلیل داشتن پاسپورت اوکراینی!”بسته است .

یکی از سخنگویان Mercury گفت که از بنیانگذاران دارای پاسپورت اوکراینی مستقر در ایالات متحده حمایت می کند و ادامه می دهد، اما سیاست خود را به گونه ای تغییر داد که دیگر از “شرکت هایی با بنیانگذاران مستقر در اوکراین” حمایت نکند.

اما این سخنگو همچنین اعتراف کرد که در ابتدا گفته بود که بنیانگذاران دارای پاسپورت اوکراینی را ممنوع می کند و بعداً آن را اصلاح کرد و آن را یک “خطا” نامید.

این سخنگو گفت: «ما خطایی در مقاله مرکز راهنمایی خود مرتکب شدیم که به اشتباه گفت نمی‌توانیم از بنیانگذاران دارای پاسپورت اوکراینی پشتیبانی کنیم.»

مایسکو گفت که از طریق لینکدین و ایمیل به عماد آخوند، مدیر عامل Mercury نامه نوشت و از او خواست که وضعیت را توضیح دهد.

مایسکو گفت که او اکنون نگران است که این وضعیت فقط به Mercury محدود نمی شود و نگران است که نمادی از “مشکلی در کل سیستم بانکی است که در آن بانک ها اوکراین را از روسیه متمایز نمی کنند.”

FDIC گفت که فین‌تک‌هایی مانند مرکوری تحت صلاحیت مستقیم آن نیستند، اما به سؤالات ما در مورد اینکه آیا دستورالعمل آن در مورد اوکراین تغییر کرده است یا خیر، پاسخی نداد.

Mercury توضیح می دهد که چرا اوکراین را ممنوع کرده است

Mercury تصمیم خود برای گنجاندن اوکراین در فهرست کشورهای ممنوعه را با این توضیح توضیح داد که با توجه به برنامه های تحریمی فعلی ایالات متحده ، این کشور برای حمایت از این کشور «بیش از حد پیچیده» شده است .

در حالی که اوکراین به طور جامع تحریم نشده است، چندین منطقه از اوکراین تحریم شده اند.

سخنگوی Mercury گفت:

“ما قبلاً یک مدل مبتنی بر منطقه را برای پشتیبانی از هر چه بیشتر مشتریان در اوکراین اعمال کردیم. با این حال، حمایت از این سیاست و همچنین حفظ استانداردهای دقیق ما در مورد رعایت، به طور فزاینده ای پیچیده شده است.”

وقتی از مایسکو پرسیده شد که Fuelfinance برای یک حساب بانکی چه می کند، گفت که این شرکت دومین حساب بانکی را در Chase پس از سقوط بانک سیلیکون ولی در مارس ۲۰۲۳ تضمین کرد.

مایسکو گفت که پاسخی از Mercury دریافت کرده است، اما این استارتاپ قصد ندارد شرکت او را به عنوان مشتری بازگرداند.

جیسون ژانگ، یکی از بنیانگذاران Mercury نیز از طریق ایمیلی که او در لینکدین پست کرد ، به او پاسخ داد و گفت که او موافق است که این وضعیت چقدر برای بنیانگذاران اوکراین ناعادلانه است.

با این حال، “این یک واقعیت تاسف بار است که ما نمی توانیم در حال حاضر از بنیانگذاران مستقر در اوکراین حمایت کنیم.”

او در ادامه گفت که این شرکت اوکراین را «در رده روسیه قرار نمی‌دهد». او همچنین گفت که در مدیریت انطباق و ریسک مرکوری و تحریم‌های ایالات متحده علیه مناطق اوکراین، در کنترل‌ها و سیستم‌هایی که باید ایجاد کنیم، اشتراکاتی وجود دارد.

بنیانگذاران نیجریه ای در ایالات متحده نیز تحت تأثیر قرار گرفتند

اوکراین تنها کشوری نیست که تحت تاثیر قرار گرفته است. Mercury کرواسی و نیجریه را نیز در فهرست خود قرار داده است.

دو بنیانگذار نیجریه ای که در ایالات متحده زندگی می کنند تجربیات مشابهی را نقل کردند.

به گفته بنیانگذاران، که خواستند نامشان فاش نشود، Mercury در ۳۰ روز آینده حساب‌های آنها را خواهد بست، علیرغم اینکه استارت‌آپ‌هایشان در ایالات متحده مستقر هستند، مشخص نیست که آیا Mercury از گذرنامه‌ها به جای آدرس‌های محلی برای اتخاذ چنین تصمیم‌هایی استفاده می‌کند یا خیر.

Mercury در یک خط‌مشی به‌روزرسانی‌شده گفت: «اگر در خارج از یکی از این کشورها اقامت دارید، لطفاً برای باز کردن حساب خود به support@mercury.com مراجعه کنید.»

برای بنیان‌گذاران در نیجریه، این اولین بازی آنها با Mercury نیست. در سال ۲۰۲۲، Mercury تقریباً ۳۰ حساب مرتبط با استارت‌آپ‌های فناوری در نیجریه و سایر کشورهای آفریقایی را محدود کرد، که بیشتر آنها قبلاً از طریق شتاب‌دهنده‌های مستقر در ایالات متحده، از جمله Y Combinator و Techstars استفاده کرده بودند.

نیجریه و برخی از کشورهای آسیب‌دیده در فهرست Mercury ، از جمله کرواسی، در «فهرست خاکستری» گروه ویژه اقدام مالی (FATF) قرار دارند، به این معنی که به دلیل نقص‌هایی که در رژیم‌هایشان برای مقابله با پولشویی، تأمین مالی تروریسم وجود دارد، تحت نظارت بیشتری قرار دارند.

در رابطه با توسعه اخیر، بنجامین دادا، کارشناس شراکت‌های فین‌تک از نیجریه، گفت:

«اما یک مشتری از نیجریه از نظر ریسک در سطح یک مشتری از ایران یا کره شمالی نیست. از آنجایی که آنها نتوانسته اند زیرساخت انطباق مناسبی را ایجاد کنند که شرکای بانکی آنها را راحت کند، و رگولاتورهای بانک شریک راحت باشند، آنها مجبورند پایگاه مشتریان خود را به طور انبوه هرس کنند تا نشان دهند که اکنون در جذب مشتری محافظه کارتر هستند. »

فین‌تک‌های آفریقایی، از جمله Raenest، Verto و Leatherback، که حساب‌های ایالات متحده را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند، از این فرصت استفاده کرده و برخی از مشتریان آسیب‌دیده را جذب خواهند کرد.

این اولین باری نیست که کسب‌وکارهای آفریقایی توسط شرکت‌هایی مانند Mercury ، تهدید به اختلال در خدمات می‌شوند.

شریک مدیریت Geek Ventures Ihar Mahaniok نیز در X پستی منتشر کرد و به بنیانگذاران دارای حساب Mercury توصیه کرد که در هر صورت حساب دیگری باز کنند.

و به طور کلی به بنیانگذاران گفت: “ما افتتاح حساب در Mercury را توصیه نمی کنیم. آنها ثابت کرده اند که بانک قابل اعتمادی نیستند. خوشبختانه، گزینه‌های بهتری در اطراف وجود دارد.”

Mercury به پست Mahaniok با همان بیانیه ای که برای TechCrunch ارسال کرده بود، پاسخ داد که چرا سیاست خود را در مورد اوکراین تغییر داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا