استارتاپ

استارتاپ بریتانیایی در جستجوی انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا به موفقیت بزرگی دست یافته است

به گزارش اپ خونه، یک استارتاپ بریتانیایی ادعا کرده است که یک پیشرفت بزرگ در برنامه های خود برای ارسال انرژی خورشیدی از فضا به زمین داشته است.

در آزمایشگاهی در بلفاست، Space Solar مستقر در آکسفورد موفق شد یک تابلوی LED را با تابش بی‌سیم انرژی در هوا، از همه زوایا، روشن کند. به گفته این استارتاپ، این اولین انتقال انرژی بی سیم ۳۶۰ درجه در جهان است.

مارتین سولتاو، بنیانگذار Space Solar، به TNW گفت: «این قابلیت هدایت پرتو برق، قلب طراحی ماهواره‌های انرژی خورشیدی ما است.»

انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا شامل گرفتن انرژی خورشید در فضا با استفاده از ماهواره های مجهز به پنل های خورشیدی است. سپس نیرو به صورت بی سیم در قالب امواج مایکروویو به ایستگاه های گیرنده اختصاصی روی زمین منتقل می شود که انرژی را به برق تبدیل می کند.

Space Solar در حال طراحی یک سیستم ماهواره ای عظیم متشکل از آینه ها و پنل های خورشیدی است.

مزرعه خورشیدی در مدار زمین ثابت، حدود ۳۵۰۰۰ کیلومتر بالاتر از خط استوا قرار خواهد گرفت و در اینجا چرخش زمین را دنبال می کند و دائماً رو به خورشید است تا حداکثر انرژی را جمع کند.

توانایی انتقال انرژی به زمین از تمام زوایا کلید کار ماهواره های خورشیدی مبتنی بر فضا است. این به این دلیل است که آنها باید بتوانند در حین چرخش به دور زمین، انرژی را به نقطه ثابتی روی زمین بتابانند.

حریر-فضا-خورشیدی

نمایشگر فناوری پرتو دهی قدرت ۳۶۰ درجه HARRIER (سمت چپ) امواج انرژی نامرئی را به گیرنده (راست) می تاباند تا تابلوی “Space Solar” را روشن کند

سولتاو گفت: «این نمایش مدل‌سازی رایانه‌ای ما را تأیید کرده است که به ما امکان می‌دهد سیستم را با اطمینان از قطر نیم متر تا صدها متر افزایش دهیم.»

نیروگاه های خورشیدی در فضا

پنل های خورشیدی در فضا قادر به جمع آوری انرژی بسیار بیشتری نسبت به زمین هستند زیرا بدون مانع شدن جو، شدت نور خورشید بسیار بیشتر است.

مزارع خورشیدی مبتنی بر فضا نیز می توانند انرژی را از فضا به صورت ۲۴ ساعته بدون در نظر گرفتن آب و هوای روی زمین ارسال کنند.

Space Solar می خواهد اولین مزرعه خورشیدی تجاری را در یک دهه آینده در فضا نصب کند. این نیروگاه قادر است ۱۸۰ مگاوات برق را به شبکه انتقال دهد که برای تامین برق یک شهر بزرگ کافی است.

با این حال، این استارت آپ قصد دارد اولین نمونه اولیه ماهواره خود را تنها در سه سال آینده پرتاب کند و به دنبال آن یک نسخه بزرگتر تا پایان دهه ۲۰۲۰ منتشر شود. سولتاو گفت که این مورد می تواند برق دهکده ای با حدود ۱۰۰۰ خانه را تامین کند.

به گفته آژانس فضایی اروپا (ESA)، انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا برای کار کردن به هیچ پیشرفت علمی یا فناوری جدیدی نیاز ندارد. ماهواره‌هایی که سیگنال‌های تلویزیونی را از مدار ارسال می‌کنند، اساساً انرژی را به زمین ارسال می‌کنند .

سولتاو گفت: « این را می توان با فناوری امروزی انجام داد و برخلاف گداخت هسته ای، ما به هیچ پیشرفتی در علم مواد یا درک فیزیک جدید نیاز نداریم.»

در ژوئن سال گذشته، گروهی از دانشمندان آمریکایی موفق شدند – برای اولین بار – انرژی کافی را از فضا ارسال کنند تا توسط گیرنده ای روی زمین قابل تشخیص باشد.

با این حال، برای به دست آوردن انرژی کافی برای ارزشمند کردن آنها، مزارع خورشیدی باید یک کیلومتر یا بیشتر عرض داشته باشند. ایستگاه گیرنده روی زمین باید منطقه ای را ده برابر بزرگتر پوشش دهد.

Space Solar معتقد است که بهترین مکان برای این گیرنده‌ها شاید در مجاورت مزارع بادی که در آن اتصالات شبکه موجود وجود دارد است. در مورد راه اندازی مزرعه در فضا، تخمین زده می شود که ۶۸ پرتاب موشک برای حمل تمام اجزای نیروگاه استارت آپ به مدار مورد نیاز است.

با این حال، با کاهش هزینه های پرتاب به لطف شرکت هایی مانند SpaceX ایلان ماسک، “ما قادریم کارهایی را در فضا انجام دهیم که حتی یک دهه پیش امکان پذیر نبودند. “

ESA، ناسا، و همچنین چندین شرکت در بریتانیا، ایالات متحده، چین و ژاپن همگی در تلاش هستند تا انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا را به واقعیت تبدیل کنند.

وزارت امنیت انرژی و آژانس فضایی بریتانیا کمک مالی برای توسعه اولین ماهواره Space Solar ارائه کرده اند.

پس از تأسیس، ماهواره‌های پرتو خورشیدی در مقیاسی که در سرتاسر جهان برنامه‌ریزی شده‌اند، می‌توانند حدود ۲ گیگاوات برق شبانه‌روزی تولید کنند که برای تامین انرژی بیش از یک میلیون خانه کافی است.

بر اساس گزارش ESA، برای تولید همین مقدار به بیش از شش میلیون پنل خورشیدی روی سطح زمین نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا