تکنولوژی

استارتاپ کشاورزی Vertical Future برای رشد محصولات زراعی در فضا در سال ۲۰۲۶

به گزارش اپ خونه، اولین ایستگاه فضایی تجاری جهان در حال ساخت یک باغ سبزیجات است که توسط ربات ها نگهداری می شود

یک استارتاپ کشاورزی عمودی از بریتانیا در حال ارتقای فناوری خود به ارتفاعات جدیدی است.

منظور از زراعت عمودی یا کشاورزی عمودی (به انگلیسی: Vertical farming ) کشت گیاهان در طبقه‌های عمودی روی هم است. این گونه کشت بیشتر شامل کشاورزی در محیط کنترل‌شده است که هدف آن بهینه‌سازی رشد گیاهان و فنون کشاورزی بدون خاک، مانند هیدروپونیک، آکواپونیک و ایروپونیک است.

آژانس فضایی بریتانیا ۱.۵ میلیون پوند به Vertical Future برای ساخت مزرعه خودمختار در مدار فضا اعطا کرده است. باغ سبزیجات با فناوری پیشرفته در اولین ایستگاه فضایی تجاری جهان نصب خواهد شد.

این ایستگاه که در حال حاضر توسط Axiom Space مستقر در ایالات متحده ساخته می شود، قرار است درهای خود را در سال ۲۰۲۶ به روی فضانوردان مشتاق باز کند.

ایستگاه‌های فضایی محل آزمایش ایده‌آلی برای رشد میوه‌ها، سبزیجات و حتی مواد دارویی در ریزگرانش هستند و احتمالاً برای تغذیه انسان‌های گرسنه روی ماه یا مریخ راه ، حیاتی خواهد بود.

ریزگرانش یا میکروگرانش (همچنین µg) به شرایطی گفته می‌شود که همانند بی‌وزنی و گرانش صفر (zero-g) است با این تفاوت که نیروی گرانش دقیقاً صفر نیست و مقدار کوچکی دارد.

دکتر جن بروملی، مدیر ارشد علمی در Vertical Future، به TNW گفت:

«هرچه بیشتر به فضا برویم، در زمانی که در آنجا هستیم، به تولید بیشتری نیاز خواهیم داشت، چه مواد غذایی، چه مواد زیستی یا داروها. تسهیلات پرورش گیاه به عنوان بخشی از راه حل دیده می شود. »

Vertical Future که مقر آن در لندن است، مزارع عمودی کاملا رباتیک را طراحی، تولید و مستقر می کند. این گیاهان در زیر چراغ های LED در جعبه های فلزی روی یک سیستم قفسه بندی به ارتفاع چندین متر رشد می کنند.

ربات‌ها – با قابلیت حرکت بالا و پایین و چپ به راست – محصولات را سالم نگه می‌دارند. همه چیز از عملیات بذر گرفته تا برداشت کاملاً خودکار است.

در فضا ، سیستم Vertical Future باید بر مجموعه جدیدی از چالش ها غلبه کند. بروملی گفت: «مسئله اصلی آبیاری و تغذیه گیاهان است. در ریزگرانش، هر حرکت سیال باید به دقت کنترل شود، زیرا آب به همان شکلی که روی زمین جمع می‌شود، جمع نمی‌شود.»

Vertical Future در حال کاوش با استفاده از نوعی “pillow” است که به طور ایمن حاوی مایع برای استفاده توسط گیاهان است.

این بر اساس تحقیقات قبلی در ناسا است که در آن فضانوردان به صورت دستی به pillow ها کود (کود مخلوط با آب) تزریق می کردند. استارتاپ اکنون روی خودکارسازی فرآیند کار خواهد کرد .

عمودی-آینده-کشاورزی-در-فضا

سیستم کشاورزی انباشته Vertical Future قبل از اینکه بتواند در ریزگرانش کار کند به چند تنظیم نیاز دارد

فضانوردان چندین دهه است که روی کاشت گیاهان در فضا آزمایش می کنند، اگرچه این تلاش ها در مقیاس کوچک باقی مانده است.

در حال حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، خدمه محموله‌های منظمی از وعده‌های غذایی منجمد خشک شده برای تامین نیازهای غذایی خود دریافت می‌کنند.

اما زمانی که فضانوردان بیشتر به فضا می روند – در سفر برای ماه ها یا سال ها – ویتامین های موجود در غذاهای از پیش بسته بندی شده تجزیه می شوند و برای سلامتی آنها مشکل ایجاد می کنند.

بنابراین میوه ها و سبزیجات تازه رشد کرده تنها راه حل مناسب هستند.

بروملی خاطرنشان می کند:

“گیاهان نه تنها برای تغذیه فضانوردان مهم هستند، بلکه یک مزیت روانشناختی ثابت شده برای خوردن محصولات تازه وجود دارد. تجربه بافت و طعم غذای تازه را نمی توان برای رفاه فضانوردان دست کم گرفت. همانطور که بیشتر سفر می کنیم و زمان بیشتری را در فضا می گذرانیم موردی بسیار مهم است.”

Vertical Future اولین نمونه اولیه مزرعه فضایی را امسال خواهد ساخت. این شرکت قصد دارد سال آینده قبل از استقرار در ایستگاه فضایی تجاری جدید، سیستم را در ایستگاه فضایی بین المللی آزمایش کند.

کشاورزی عمودی در چند سال پیش بسیار رایج بود. استارت‌آپ‌ها آینده‌ای را نوید می‌دهند که در آن غذا می‌تواند به صورت محلی و پایدارتر تولید شود.

در حالی که مزارع عمودی مسلماً یک ایده عالی هستند، هزینه های پول و انرژی آن در مقایسه با کشاورزی سنتی هنوز بالاست. به همین دلیل، حتی امروزه تنها بخش کوچکی از غذاهایی که روزانه می خورید در مزارع عمودی رشد می کنند.

«Vertical Future» فقط محصولات کشاورزی تولید می‌کرد و آنها را به رستوران‌ها و سوپرمارکت‌ها می‌فروخت، اما سودآور نبود، بنابراین، این شرکت اکنون بر فروش برج های در حال رشد تمرکز کرده است. همه از سوپرمارکت ها گرفته تا شرکت های داروسازی می توانند آنها را خریداری کنند.

این شرکت بر این باور است که نتیجه ماموریت مزرعه فضایی آن درس های ارزشمندی برای رشد محصولات زراعی در زمین فراهم می کند.

از کفش و ماوس کامپیوتر گرفته تا حتی درمان‌های سرطان، آزمایش‌ها در فضا مدت‌هاست که ثابت کرده‌اند که حل مشکلات گاهی اوقات می‌تواند از دانش موشکی بهره ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا