اسپاتیفای «DJ» را راهاندازی میکند، یک ویژگی جدید که موسیقی شخصیسازیشده با تفسیر مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه میکند
به گزارش اپ خونه، قبل از رویداد آینده Stream On Spotify، جایی که انتظار میرود این شرکت یک فید خانگی بازطراحیشده و سایر بهروزرسانیها را اعلام کند، این شرکت یک ویژگی هوش مصنوعی جدید به نام «DJ» را برای شخصیسازی بهتر تجربه گوش دادن به موسیقی برای کاربرانش راهاندازی کرد.
شبیه به دی جی رادیویی، ویژگی دی جی اسپاتیفای مجموعه ای از موسیقی را در کنار نظرات گفتاری مبتنی بر هوش مصنوعی در مورد آهنگ ها و هنرمندانی که دوست دارید ارائه می دهد، با استفاده از صدایی که Spotify می گوید یک صدای واقعی خیره کننده است.
این شرکت توضیح میدهد که ایده این است که Spotify کاربران را آنقدر بشناسد که دیجی بتواند انتخاب کند وقتی دکمه را فشار میدهید چه چیزی برای شما پخش کند. یا همانطور که Spotify می گوید، یک دی جی هوش مصنوعی را در جیب شما قرار می دهد.
به طور کلی، این ویژگی پتانسیل این را دارد که Spotify را به یک تجربه منفعل تبدیل کند، برای مواقعی که کاربران تمایلی ندارند به Spotify دیکته کنند که چه چیزی را در مرحله بعد پخش کنند یا در رابط کاربری آن برای یافتن لیست پخشی که دوست دارند دست و پنجه نرم کنند.
ویژگی مبتنی بر OpenAI هنوز تا زمان راهاندازی در مرحله آزمایش بتا است و در حال حاضر فقط به زبان انگلیسی برای مشترکین Spotify Premium در ایالات متحده و کانادا در دسترس است.
برای سالها، Spotify با فناوری شخصیسازی خود بازار را رهبری میکند و لیست پخش پرچمدار Discover Weekly را در سال ۲۰۱۵ به موفقیتهای فوری راهاندازی کرد.
پس از آن تعدادی لیست پخش دیگر طراحی شدند که برای پاسخگویی به ترجیحات منحصر به فرد کاربر نهایی طراحی شده بودند، از جمله Release Radar ، Daily Mixes ، Your Time Capsule ، Blend و مواردی که با هدف فعالیت های خاص، مانند رفت و آمد یا کار کردن می باشد .
در سالهای اخیر، Spotify با بررسی شخصی سالانه خود، Spotify Wrapped، که از آن زمان توسط رقبای خود کپی شده است، به یک ترند تبدیل شده است .
با توجه به اینکه بازار فناوری گستردهتر اکنون بر روی راههای جدید برای بهرهگیری از پیشرفتهای هوش مصنوعی متمرکز شده است، زمان زیادی بود که Spotify دیدگاه خود را در مورد چگونگی استفاده از هوش مصنوعی مدرن برای بهبود تجربه شخصیسازی خود ارائه کند.
در این مورد، این شرکت میگوید ویژگی جدید DJ آن ترکیبی از فناوری شخصیسازی موجود، صدای هوش مصنوعی حاصل از خرید Sonantic 2022 و هوش مصنوعی Generative از طریق استفاده از فناوری OpenAI است.
(Spotify به ما می گوید که با OpenAI رابطه تجاری دارد، اما به شرکت به عنوان شریک اشاره نکرده است.)
در عوض، Spotify میگوید که به ویرایشگران موسیقی، کارشناسان، فیلمنامهنویسان و متصدیان دادههای خود دسترسی به فناوری هوش مصنوعی مولد OpenAI را فراهم کرده است تا بینش خود را در مورد موسیقی، هنرمندان و ژانرها افزایش دهند.
این شرکت میگوید که از این فناوری برای ایجاد «تعبیرات دقیق و مرتبط فرهنگی در مقیاس» استفاده میشود.
(با توجه به شکستهای اخیر هوش مصنوعی بینگ و گوگل، دقت شاید یک کلمه کلیدی باشد. زمان نشان خواهد داد که آیا مورد استفاده Spotify با مشکلات مشابهی روبرو است یا خیر.)
همانطور که شنوندگان با ویژگی جدید DJ درگیر می شوند، یک جریان شخصی از آهنگ ها به آنها ارائه می شود که هم آهنگ های جدیدتر و هم آهنگ های مورد علاقه قدیمی را شامل می شود.
ما متوجه شدیم که این جریان به طور مداوم تجدید می شود. همانطور که آنها گوش می دهند، تفسیری را نیز می شنوند که مستقیماً با آهنگی که به آن اشاره می کند، دنبال می شود.
برای مثال، هوش مصنوعی ممکن است نظراتی مانند:
این هفته، Polo G، خواننده رپ شیکاگو، با آتلانتا فیوچر برای اولین انتشار خود در سال همکاری می کند. این همچنین اولین همکاری این دو را نشان میدهد، اما آنها با تولید ساوتساید، که به طور گسترده با هر دو کار کرده و گفته میشود مسئول بیشتر موسیقی پروژه آینده پولو است، متحد شدهاند.
اگر DJ از نظر چیزی که کسی میخواهد بشنود، از دست میدهد، کاربر میتواند دوباره روی دکمه DJ ضربه بزند تا به ژانر، هنرمند یا حالت دیگری تغییر مکان دهد.
هرچه بیشتر از این ویژگی استفاده شود، پیشنهادات آن دقیقتر میشوند – شبیه به این که چگونه رد کردن آهنگ یا دوست داشتن یک آهنگ در غیر این صورت الگوریتمی را از علایق شما مطلع میکند.
در همین حال، صدای دیجی بر اساس رئیس مشارکتهای فرهنگی اسپاتیفای، خاویر ایکس جرنیگان است که میزبان پادکست برنامه صبحگاهی اسپاتیفای، «The Get Up» بود.
این شرکت خاطرنشان می کند که صدای او نخستین مدل برای ویژگی DJ است – که نشان می دهد برنامه هایی برای گسترش دامنه صداها در آینده دارد.
برای دسترسی به DJ، به فید موسیقی در صفحه اصلی برنامه Spotify در iOS یا Android بروید، سپس روی Play در کارت DJ برای شروع ضربه بزنید.
سپس دی جی شروع به پخش مجموعه ای از موسیقی و تفسیر کوتاه می کند.
در آزمایشهای مختصر این ویژگی قبل از راهاندازی، میتوانیم تأیید کنیم که صدا حتی زمانی که محتوای شخصیسازیشده را در حین معرفی آن درج میکند، مانند ارجاع به نام گروههایی که مرتباً پخش میکنید، معتبر است.
با این حال، از نظر انتخاب موسیقی، فوراً از یکی از لیست های پخش شخصی Spotify قابل توجه تر به نظر نمی رسید. اما، از نظر تئوری، پیشرفتهای دیجی به مرور زمان خواهد آمد.
پس از بررسی تعدادی از پیشنهادات اولیه، دیجی آهنگهایی را که شما در سال گذشته پخش کرده بودید، پخش کرد.
ما انتظار داشتیم که این فلاش بک ها با آهنگ های جدیدتر ترکیب شوند، بنابراین این جدایی شگفت انگیز بود. سپس دوباره از توصیهها استفاده کردیم و دیجی ژانرها را تغییر داد. فلاش بک های تابستانی تغییر کرد. به نوعی احساس جابجایی بین لیست های پخش بود.
در ابتدا، DJ به صورت یک دایره سبز رنگ روی پسزمینه آبی ظاهر میشود، اما در حین پخش موسیقی، به سمت راست پایین رابط Now Playing منتقل میشود، که در غیر این صورت یکسان به نظر میرسد – در صورت وجود، تصاویر حلقه را پخش میکند، پخشکننده را ارائه میدهد. کنترل می کند و دسترسی به دکمه قلب و اشعار را مانند قبل فراهم می کند.
“ما زمان کافی برای آزمایش این ویژگی نداشتهایم تا هر نوع توصیهای در مورد استفاده از آن ارائه دهیم یا تعیین کنیم که DJ چقدر پیشنهادات خود را در طول زمان بهبود میبخشد.”
بازاریابی اسپاتیفای از این ویژگی به عنوان یک افزودنی مبتنی بر هوش مصنوعی به منظور جلب علاقه مصرف کنندگان به سرویس استریم آن است، زیرا پیشرفت های هوش مصنوعی، مانند ChatGPT و Bard گوگل، باعث آگاهی از وعده ها و مشکلات پیشرفت های هوش مصنوعی می شوند.
با این حال، این ویژگی همچنین در زمانی به دست میآید که انتقادات فزایندهای وجود دارد مبنی بر اینکه سرمایهگذاری Spotify در سایر فرمتهای صوتی، برنامه آن را به هم ریخته و استفاده از آن را برای پخش موسیقی سختتر کرده است.
با این حال، این شکایات لزوماً به رشد شرکت لطمه ای وارد نکرده است – سهام این استریمر در ماه گذشته بر اساس گزارش رشد کاربران قوی در سه ماهه چهارم که شاهد اضافه شدن ۱۰ میلیون مشترک جدید بود، به ۲۰۵ میلیون و ۲۲ میلیون نفر دیگر رسید. تعداد کاربران پشتیبانی شده به ۲۹۵ میلیون نفر می رسد.
اما از آنجایی که پیشرفتهای اولیه Spotify در فناوری شخصیسازی در حال حاضر ظاهراً برای هر سرویس موسیقی نقش مهمی دارد، واضح است که اکنون میخواسته با انجام کاری جدید با هوش مصنوعی که به آسانی قابل تکرار نیست، این نوار را حتی بالاتر بگذارد.
این شرکت گفت که ویژگی DJ از امروز در بازارهای پشتیبانی شده خود شروع خواهد شد، به این معنی که ممکن است فوراً این ویژگی را نبینید اما به زودی خواهید دید.