انتشار بی سر و صدا توییتر بلو اتحادیه اروپا ناظر را به دلیل عدم اطلاع رسانی نگران می کند
به گزارش اپ خونه، توییتر با اجرای یک ویژگی راستیآزمایی پولی که بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است، بدون اطلاع دادن پیش از موعد به ناظر حفاظت از دادههای خود – علیرغم اینکه قبلاً گفته بود، پرهای نظارتی بیشتری را در اتحادیه اروپا به هم ریخته است.
این محصول که با نام توییترآبی شناخته میشود، به کاربران امکان میدهد تا برای دریافت یک علامت چک آبی در حساب خود – تقلید از ویژگی تأیید اعتبار قدیمی که پلتفرم قبل از تصاحب شرکت ایلان ماسک در سال گذشته ارائه کرده بود – و همچنین دسترسی به مجموعهای پرداخت کنند.
ویژگیهای اضافی، مانند امکان ویرایش توییتها، لغو توییتها و رتبهبندی اولویتبندی شده در مکالمات می باشد.
هلن دیکسون، کمیسر حفاظت از دادههای ایرلندی، در گفتگو با رویترز گفت:
«این هفته کمی بیشتر نگران هستیم که میبینیم سرویس اشتراک تیک آبی در کشورهای اتحادیه اروپا در حال گسترش است ، در اتحادیه اروپا راه اندازی شود و مطمئناً قبل از این که با دفتر ما بحثی صورت نگرفته باشد.»
کمیسیون حفاظت از داده ها (DPC) گفت که به تعامل با توییتر در مورد این موضوع ادامه می دهد، اما از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.
محصول اشتراک اصلاح شده بلافاصله پس از تصاحب شرکت ماسک در پاییز گذشته راه اندازی شد – پس از اینکه جارو میلیاردر جدید گفت که دسترسی به علامت های آبی را با پرداخت هزینه ای باز می کند.
با این حال، ماسک به سرعت مجبور شد پرتاب را پس از هرج و مرج تأییدی متوقف کند .
این محصول سپس در ماه دسامبر – ابتدا در ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، استرالیا و نیوزلند – با بررسی های دستی با هدف مبارزه با جعل هویت شایعی که نسخه ۱ را استقبال کرده بود، دوباره راه اندازی شد.
از آن زمان توییتر به گسترش دسترسی به آبی ادامه داد. در ژانویه، پیشنهاد اشتراک در ژاپن در دسترس کاربران قرار گرفت.
سپس، در اوایل فوریه ، به روی کاربران پرداختکننده بیشتری باز شد – از جمله اولین کشورهای اتحادیه اروپا، و همچنین گسترشهای بینالمللی اضافی، از جمله برای کاربران عربستان سعودی، هند، برزیل و اندونزی.
بنابراین به نظر می رسد که DPC حدود یک ماه طول کشیده تا متوجه شود که عرضه اتحادیه اروپا بدون اطلاع رسانی وعده داده شده اتفاق می افتد.
عرضه توییتر آبی به کشورهای اتحادیه اروپا طی ماه گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. بنابراین، عرضه منطقهای به وضوح نادیده گرفته شده توسط یک کارمند «سختکوه» توییتر نیست.
یک مسئله کلیدی در رویکرد ماسک این است که تبدیل علامت چک آبی به یک ویژگی پولی، سودمندی آن را به عنوان یک سیگنال تأیید تضعیف می کند.
همچنین خطر تبدیل پلتفرم را به مگافونی برای کسانی که مایلند و قادر به پرداخت برای دسترسی هستند، میکند – زیرا پاسخهای خود را در مکالمات در مقایسه با کاربرانی که نمیپردازند، که ممکن است دیدگاههایشان را از بین ببرند، تقویت میکنند.
با این وجود، توجه به این نکته مهم است که ماسک آشفتگی اولیه (کلی) راه اندازی مجدد Blue را با راه اندازی طیف وسیعی از علامت ها و نمادهای رایگان اضافی (با رنگ های مختلف) اصلاح کرد، از جمله برای نشان دادن حساب های تجاری و وابستگی های شرکت یا حساب های دولتی.
در حالی که هیچ الزام قانونی در توییتر برای هشدار دادن به تنظیم کننده اصلی حفاظت از داده اتحادیه اروپا در مورد عرضه محصولات ورودی وجود ندارد، این بهترین عمل در نظر گرفته می شود – حداقل در مواردی که نگرانی هایی وجود دارد (همانطور که از آغاز راه اندازی مجدد تأیید ماسک وجود دارد) – و توئیتر عقب نشینی می کند.
به وضوح در دوبلین به یک تعهد صریح برای انجام این کار بد نگاه می شود.
یک نکته مهم دیگر در اینجا وجود دارد – مربوط به توانایی توییتر برای سادهسازی ریسک نظارتی خود تحت مقررات عمومی حفاظت از دادههای اتحادیه اروپا (GDPR) است، همانطور که در حال حاضر انجام میدهد، تنها با ناظر ایرلند در مورد مسائل حفاظت از دادهها سروکار دارد.
مجبور به ارسال ورودی از هر DPA مربوطه در سراسر بلوکی که سرویس آن در حال استفاده است.
توییتر میتواند این کار را انجام دهد، زیرا ادعا میکند که یک «تأسیس اصلی» در اتحادیه اروپا، در ایرلند است – که به آن اجازه میدهد از مکانیسم یک مرحلهای GDPR استفاده کند.
با این حال، همانطور که قبلاً گزارش دادیم ، حفظ این وضعیت موجود مستلزم آن است که قانونگذاران بلوک را متقاعد کند که عملکرد تصمیمگیری در مقابل کاربران اتحادیه اروپا واقعاً در ایرلند وجود دارد.
و هر تصمیم یکجانبه ای که توسط رهبری مستقر در توییتر اتخاذ می شود و محصولات پرخطر را بدون در جریان نگه داشتن DPC در سرتاسر اتحادیه اروپا خارج می کند، خطر تضعیف وضعیت نهاد ایرلندی آن را در پی خواهد داشت.
بنابراین، اگر ماسک به این شیوه اقتدارگرایانه ادامه دهد، میتواند کل نمای قانونی را که با دقت ساخته شده است، از بین ببرد و او را با مشکلات گران قیمت GDPR مواجه کند.
مطمئناً جالب خواهد بود که ببینیم آیا “وضعیت تماس افزایش یافته DPC با توییتر” (همانطور که دیکسون به رویترز گفته است)، در طول انتشار غیر اطلاع رسانی Blue، منجر به راه اندازی مجدد معنادار رویکرد توییتر در اتحادیه اروپا می شود یا خیر.