انتقاد همبنیانگذار اینستاگرام از رویکرد بیشازحد تعاملی شرکتهای هوش مصنوعی
به گزارش اپ خونه، کوین سیستروم (Kevin Systrom)، همبنیانگذار اینستاگرام، میگوید شرکتهای فعال در حوزه هوش مصنوعی بیش از حد تلاش میکنند تا «تعامل کاربران را افزایش دهند»؛ بهطوری که کاربران را با سوالات پیدرپی بمباران میکنند، به جای آنکه بینشهای مفید و کاربردی ارائه دهند.
سیستروم این رویکرد را «نیرویی که به ما آسیب میزند» توصیف کرد و آن را با تاکتیکهای شرکتهای شبکههای اجتماعی برای رشد تهاجمی مقایسه کرد.
او در رویداد StartupGrind این هفته گفت:
«میبینید که برخی از این شرکتها همان مسیری را میروند که بسیاری از شرکتهای مصرفمحور پیشتر رفتهاند؛ یعنی سعی میکنند به زور تعامل را بیشتر کنند. هر بار که من سوالی میپرسم، در پایان یک سوال کوچک دیگر مطرح میشود تا شاید بتوانند یک سوال دیگر از من بگیرند.»
این اظهارات در شرایطی مطرح شدهاند که اخیراً انتقاداتی نسبت به چتبات ChatGPT مطرح شده مبنی بر اینکه بیش از حد مؤدب است و بهجای پاسخ مستقیم، کاربران را درگیر سوالات بیشتر میکند. شرکت OpenAI بابت این مشکل عذرخواهی کرده و علت را «بازخورد کوتاهمدت» کاربران دانسته است.
سیستروم معتقد است اینکه چتباتها بیش از حد تعامل برقرار میکنند، یک ایراد نیست بلکه ویژگیای عمدیست تا شرکتهای هوش مصنوعی بتوانند معیارهایی مانند «زمان حضور کاربر» و «تعداد کاربران فعال روزانه» را بهبود دهند.
او تأکید کرد که این شرکتها باید بهجای تمرکز بر بالا بردن این شاخصها، بهصورت متمرکز به ارائه پاسخهای باکیفیت بپردازند.
سیستروم در اظهارات خود نام هیچ شرکت هوش مصنوعی خاصی را ذکر نکرد و بلافاصله نیز به درخواست برای اظهارنظر بیشتر پاسخ نداد.
در واکنش به این انتقادات، شرکت OpenAI به مشخصات کاربریاش اشاره کرد که در آن آمده است: مدل هوش مصنوعی این شرکت «اغلب اطلاعات کافی برای ارائه پاسخ کامل ندارد» و ممکن است برای درک بهتر، «نیاز به توضیح یا جزئیات بیشتر داشته باشد.»
در این سند همچنین آمده است: مگر آنکه سوالات بیش از حد مبهم یا پیچیده باشند، مدل هوش مصنوعی باید «تلاشی برای پاسخگویی به درخواست داشته باشد» و به کاربر اطلاع دهد که در صورت دریافت اطلاعات بیشتر میتواند کمک بهتری ارائه کند.