اوبر خلبان ارائه کابین برقی در هند
اوبر شروع به ارائه خودروهای الکتریکی به مشتریان در بخشهای خاصی از منطقه دهلی-NCR کرده است و میگوید تلاشهای خود را در ماههای آینده گسترش خواهد داد. کابین های برقی در حال حاضر فقط برای سفرهای از پیش برنامه ریزی شده در دسترس هستند.
ما به عنوان برنامه حرکتی پیشرو در هند، متعهد به حمایت از اهداف انتشار گازهای گلخانه ای دولت هند هستیم. این سخنگوی در بیانیه ای که به TechCrunch ایمیل شده است، در پاسخ به یک سوال گفت: انتظار می رود در ماه های آینده شاهد خودروهای الکتریکی بیشتری – چه دو، چه سه یا چهار چرخ – در سراسر شهرهای هند باشیم.
این شرکت تعداد کابین خودروهای برقی را که بر روی پلتفرم خود در هند عملیاتی میشوند، به اشتراک نمیگذارد، اما اصرار دارد که با چندین شریک ناوگان، OEM و ارائهدهندگان زیرساخت شارژ کار میکند تا «به تدریج کسبوکار خودروهای برقی را به شیوهای پایدار ایجاد کند».
این اقدام اوبر در حالی صورت میگیرد که هند شرکتهای سواری را تحت فشار قرار میدهد تا بخش قابل توجهی از ناوگان خود را طی چند سال آینده برقرسانی کنند. رویترز در سال ۲۰۱۹ گزارش داد که دولت هند به اوبر و رقیب سرسختش Ola دستور داده است تا ۵ درصد از ناوگان خود را تا سال ۲۰۲۲ تبدیل کنند و تا آوریل ۲۰۲۶ به ۴۰ درصد تبدیل کنند. این فشار در بحبوحه تعهد دهلی نو برای کاهش وابستگی به واردات نفت و کاهش تولید انجام شد.
کابینهای برقی از طریق ویژگی Reserve در برنامه در دسترس هستند و به مشتریان اجازه میدهند تا ۳۰ روز قبل زمان سوار شدن را برای سوار شدن انتخاب کنند. طبق توضیحات در برنامه، کاربران می توانند ۶۰ دقیقه قبل از سفر بدون پرداخت هزینه، سفرهای برنامه ریزی شده خود را لغو کنند.
هم دولت فدرال و هم دولت های ایالتی مختلف در هند در سال های اخیر شروع به ارائه مشوق هایی به مشتریان و فروشندگان کرده اند تا استقبال از خودروهای الکتریکی را افزایش دهند. به عنوان مثال، دولت ایالتی در دهلی می گوید که ۱۰۰۰ نقطه شارژ EV را در سراسر شهر نصب کرده است. همچنین در آگوست ۲۰۲۰ سیاست خودروهای برقی دهلی را معرفی کرد که به عنوان بخشی از آن برای نصب ایستگاه های شارژ یارانه می دهد. این شهر قصد دارد در سه سال آینده ۱۸۰۰۰ نقطه شارژ EV را دریافت کند.
Ola – که SoftBank، Temasek Holdings، Hyundai Motor و Kia را در میان سرمایه گذاران خود به حساب می آورد، همچنین یک واحد حرکت الکتریکی جداگانه برای ساخت خودروهای برقی دارد. این شرکت در ابتدا اسکوترهای برقی خود را در بازار معرفی کرد و میگوید که برنامههایی برای گسترش این کسبوکار تا شامل یک خودروی الکتریکی در سال ۲۰۲۴ دارد.
Ola همچنین سعی کرده است تا وارد بازار کابین های برقی در هند شود. در سال ۲۰۱۸، برنامهای به نام «مأموریت: الکتریکی» برای آوردن کابینهای برقی، ریکشاهای خودکار برقی، اتوبوسهای برقی، تأسیسات خورشیدی روی پشتبام، ایستگاههای شارژ و آزمایشهای تعویض باتری در کشور راهاندازی کرد.
به غیر از Uber و Ola، BluSmart Electric Mobility مستقر در گجرات نیز در رقابت برای کابین خودروهای الکتریکی در بازار جنوب آسیا است. این شرکت که در اوایل سال جاری ۲۵ میلیون دلار از BP Ventures جمع آوری کرد و به دنبال افزایش ۲۵۰ میلیون دلاری است، ناوگان تمام الکتریکی دارد که تفاوت قابل توجهی با دو غول موجود دارد. همچنین ادعا میکند که بیش از ۲.۵ میلیون سفر تمام الکتریکی را انجام داده است و از زمان راهاندازی آن در سال ۲۰۱۹ بیش از ۹۰۰۰۰۰ برنامه دانلود کرده است. با این حال، دسترسی BluSmart در حال حاضر به دهلی-ان سی آر و بنگالورو محدود است.
اوبر مدتی است که خودروهای الکتریکی را در ایالات متحده و اروپا عرضه می کند. این شرکت که مقر آن در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا است، برنامه Uber Green را برای ارائه خودروهای الکتریکی در ناوگان خود اجرا می کند و قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ به یک پلت فرم بدون آلایندگی تبدیل شود. همچنین ۸۰۰ میلیون دلار برای تشویق رانندگان روی پلت فرم خود برای شروع استفاده از خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۵ کنار گذاشته است. .