اخبار اینترنت

اپل، واتس اپ و Threads را از فروشگاه App China به دنبال دستور دولتی خارج می کند

به گزارش اپ خونه، خبرگزاری رویترز گزارش داد که اپل برنامه پیام‌رسانی رمزگذاری شده واتس‌اپ متعلق به متا را به دنبال یک دستور دولتی به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی از فروشگاه App خود در چین حذف کرده است .

برنامه شبکه اجتماعی جدیدتر متا و مبتنی بر متن توییتر، Threads نیز به همین دلیل از اپ استور خارج شده است.

اپل در بیانیه‌ای گفت: «اداره فضای سایبری چین بر اساس نگرانی‌های امنیتی ملی، دستور حذف این برنامه‌ها از ویترین فروشگاه چین را صادر کرد.»

متا تأیید کرد که دو برنامه آن دیگر در اپ استور اپل در چین در دسترس نیستند، اما از ارائه جزئیات بیشتر در مورد حذف ها خودداری کردند.

به گزارش رویترز، دو اپلیکیشن پیام رسان دیگر سیگنال و تلگرام نیز از اپ استور اپل در چین حذف شده اند . برای این عنصر از گزارش خود به داده های شرکت های ردیابی اپلیکیشن Qimai و AppMagic استناد می کند.

اپل این دو حذف اضافی را تایید نکرده است. اما سایت AppleCensorship که حذف‌های App Store را ردیابی می‌کند، سیگنال و تلگرام را به‌عنوان «ناپدید شده» از اپ استور اپل در چین ثبت می‌کند.

در پاسخ به سوالی درباره گزارش رویترز، مردیث ویتاکر، رئیس سیگنال گفت که سیگنال قبلاً در چین توسط فایروال بزرگ این کشور مسدود شده است.

او گفت: «در حالی که سیگنال ممکن است در گذشته برای بارگیری در دسترس بوده باشد، ثبت‌نام‌ها و پیام‌های سیگنال ظاهرا مسدود شده‌اند.»

اگرچه به نظر نمی رسد که سیگنال همیشه به این شکل مسدود شده باشد. در سال ۲۰۲۱، Rita Liao گزارش داد که سیگنال در چین حتی بدون استفاده از VPN کاملاً کار می کند.

اما احتمالاً از آن زمان سانسورچیان دولتی برنامه پیام‌رسانی رمزگذاری‌شده سرتاسر را محدودتر کرده‌اند.

این اولین بار نیست که اپل برنامه‌ها را به دستور تنظیم‌کننده اینترنت چین حذف می‌کند. تابستان گذشته، چند اپلیکیشن مولد هوش مصنوعی، اندکی قبل از اجرایی شدن مقررات چینی که هدفش هوش مصنوعی مولد بود، از فروشگاه اپل در چین حذف شدند.

سال گذشته، جایگزین دیگری از توییتر، Damus با حمایت جک دورسی، نیز مدت کوتاهی پس از تایید از فروشگاه App China اپل خارج شد.

چند سال پیش اپلیکیشن شبکه اجتماعی صوتی Clubhouse نیز مدت کوتاهی پس از انتشار جهانی از فروشگاه اپل در چین خارج شد.

در سال‌های اخیر، اپل ابزارهای محبوب دور زدن سانسور (و قبلاً برنامه‌های VPN ) را نیز حذف کرده است. برنامه های RSS ؛ برنامه های پادکست ؛ و حتی یک برنامه قرآن و چند نمونه دیگر حذف شدند.

چرا WhatsApp و Threads از اپ استور چینی اپل حذف شدند در حال حاضر مشخص نیست.

یکی یک برنامه پیام رسانی رمزگذاری شده سرتاسر (E2EE) و دیگری یک برنامه رسانه اجتماعی به سبک میکروبلاگینگ است.

تلگرام دارای ویژگی‌های پیام خصوصی و سبک پخش یک به چند است، با E2EE اختصاصی [غیر پیش‌فرض] فقط برای به اصطلاح «چت‌های مخفی» در دسترس است؛ سیگنال استاندارد طلایی E2EE را در تمام جنبه‌های برنامه‌اش ارائه می‌کند.

Threads در اوایل ژوئیه سال گذشته راه اندازی شد. این برنامه توسط فایروال بزرگ چین مسدود شده است، به این معنی که کاربران چینی که می خواهند آن را دانلود کنند باید از VPN برای دور زدن سانسور استفاده کنند.

ظاهراً تعداد زیادی موفق به انجام این کار شدند، زیرا Threads به سرعت در تابستان گذشته در اپ استور چینی اپل در ۵ مورد برتر قرار گرفت .

احتمالاً یک برنامه محبوب توجه بیشتری را از سوی سانسورچی های دولتی چین جلب می کند و به طور بالقوه آنها را تشویق می کند تا اقدامات بیشتری برای محدود کردن استفاده انجام دهند .

در همان زمان، سایر برنامه‌های معروف، متعلق به متا، فیس‌بوک و اینستاگرام، همچنان در فروشگاه App China اپل، به ازای AppleCensorship در دسترس هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا