اخبار اینترنت

اپل در دعوی خسارات انحصار اپ استور هدف قرار گرفت که به دنبال ۱ میلیارد دلار بیشتر برای توسعه دهندگان بریتانیایی است

به گزارش اپ خونه، یک ادعای خسارت دسته جمعی علیه اپل به نمایندگی از توسعه دهندگان مستقر در بریتانیا مطرح شده است.

این شکایت که به دنبال پرداخت غرامتی است که می‌تواند به ۸۰۰ میلیون پوند (بیش از یک میلیارد دلار) برسد، اپل را به سوء استفاده از موقعیت مسلط با دریافت هزینه ۳۰ درصدی «ضدرقابتی» از فروش درون‌برنامه‌ای که سازندگان اپلیکیشن در فروشگاه App iOS خود انجام می‌دهند، متهم می‌کند.

همچنین استدلال می‌کند که مصرف‌کنندگان بریتانیایی از دست می‌دهند زیرا توسعه‌دهندگان از پولی که می‌توان برای تحقیق و توسعه برای پیشبرد نوآوری برنامه‌ها صرف کرد، محروم می‌شود.

شان انیس، استاد سیاست رقابت در دانشگاه آنگلیای شرقی که سمت‌هایی در OECD، وزارت دادگستری ایالات متحده و کمیسیون اروپا داشته است، به نمایندگی از بیش از ۱۵۰۰ توسعه‌دهنده مستقر در بریتانیا، اقدام به طرح دعوای گروهی می‌کند.

“من چندین دهه است که در حال مطالعه سوالات مسابقه هستم و رقابت دیجیتال برای مدت طولانی انجام می دهم. در مقالات فنی اقتصادی و همچنین در کارهای فنی کمتری در مورد آن نوشته ام و من واقعاً متقاعد شده ام که نوع رفتاری که در این مورد از آن صحبت می کنیم عمیقاً مشکل ساز است. بنابراین من علاقه مند به ایفای نقشی برای کمک به جبران خسارت برای کسانی بودم که احساس می کنم از این رفتار آسیب دیده اند .”

این دعوا یک اقدام دسته جمعی انصراف است، به این معنی که توسعه دهندگان مستقر در بریتانیا مجبور نیستند ثبت نام کنند تا در هر گونه برد احتمالی شرکت کنند.

اگر اصحاب دعوا علیه اپل پیروز شوند، میزان خسارات ناشی از هر توسعه دهنده بر اساس کسب و کار برنامه iOS آنها محاسبه می شود – بنابراین پرداخت ها می تواند دامنه وسیعی داشته باشد و حتی در برخی موارد به میلیون ها پوند برسد.

بحث اصلی که اصحاب دعوا مطرح می کنند، بحثی آشناست. امثال اسپاتیفای و اپیک سال‌هاست که از «مالیات» ناعادلانه اپل انتقاد کرده‌اند، و با درجات مختلف موفقیت، شکایت‌های خود را علیه سیاست‌ها و هزینه‌های اپ استور آن با قانون‌گذاران و دادگاه‌ها در دو سوی اقیانوس اطلس تسلیم کرده‌اند.

حتی ایلان ماسک نیز کمیسیون اپل برای خریدهای درون‌برنامه‌ای را یک مالیات جهانی در اینترنت نامیده است .

اپل به طور معمول با این استدلال که هزینه‌هایی که دریافت می‌کند به کاربران iOS تجربه ممتازی را ارائه می‌کند، اتهامات سودجویانه‌اش را رد می‌کند و اشاره می‌کند که مدیریت فروشگاه شامل بررسی برنامه‌ها برای نگرانی‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی، در میان سایر کنترل‌های کیفیت (البته، کلاهبرداری – موضوع یک شکایت توسعه‌دهنده قدیمی اپ استور) است .

با این وجود، بسیاری از توسعه‌دهندگان همچنان به طرف مقابل فشار می‌آورند: استدلال در مورد هزینه اپل ناعادلانه است – هم از نظر روش غیریکنواختی که اعمال می‌شود (از آنجایی که برخی از برنامه‌ها/انواع محتوا شارژ می‌شوند، در حالی که برخی دیگر شارژ نمی‌شوند) و هم در نتیجه اندازه کاهش برداشته شده (در سال ۲۰۲۰، اپل کارمزد خود را به طور معمول به ۱۵ میلیون دلار کاهش داد، اما هنوز هم برای اولین بار درآمد خود را به ۱۵ میلیون دلار کاهش داد. ) .

هدف این طرح در بریتانیا آزمایش استدلال‌ها در تلاش برای دریافت غرامت توسعه‌دهندگان برای آنچه که طرف‌های دعوی ادعا می‌کنند رفتار توهین‌آمیز و ضدرقابتی اپل است.

شرکت حقوقی که از انیس برای آوردن شکایت حمایت می کند Geradin Partners است.

شریک Damien Geradin، در مورد بحثی که قصد دارند از جانب توسعه دهندگان در مصاحبه ای مطرح کنند، چند عنصر را برجسته کرد – اولاً اشاره کرد که هزینه اپل به طور یکنواخت اعمال نمی شود، تنها ۱۶٪ از برنامه ها مشمول آن هستند نظیر اجرای برنامه های کاربردی با محتوای دیجیتالی نرم افزارها، برنامه های غیرمنطبق با برنامه های کاربردی، برنامه های کاربردی به طور غیرمنطقی با برنامه های کاربردی، قوانین بازی های دیجیتالی است.

اخبار و سرویس‌های پخش جریانی که بیشتر هزینه را متحمل می‌شوند در حالی که سایر برنامه‌ها زیر رادار می‌افتند.

او همچنین به این واقعیت اشاره کرد که اپل همچنین هزینه برنامه سالانه (۹۹ دلار) را از توسعه دهندگان دریافت می کند و توسعه‌دهندگان پیشنهادی به طور فزاینده‌ای باید برای خرید آگهی‌های جستجو به اپل پول بپردازند تا بتوانند نرم‌افزار خود را توسط کاربران iOS کشف کنند. نکته اینجاست که اپل راه های مختلفی برای کسب درآمد از فروشگاه دارد.

او همچنین پیشنهاد کرد:

«یکی دیگر از عناصر مهم این است که حتی اگر کارمزد صفر بود، باز هم همان اپ استور را خواهید داشت، زیرا اپل نمی‌توانست یک دستگاه را بدون برنامه‌های ارزشمندی مانند Tinder، Spotify، Netflix، برنامه‌های خبری، برنامه‌های بازی و موارد مشابه بفروشد.»

تنها به این دلیل است که آنها انحصار توزیع را برای خود ایجاد کرده اند که می توانند این کمیسیون فوق العاده را جمع آوری کنند.

جزئیات و عادلانه بودن قوانین و مقررات فروشگاه App توسط تعدادی از تنظیم کنندگان رقابت ، از جمله سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) – که تحقیقات خود را در مارس ۲۰۲۱ آغاز کرد، در حال جویدن است .

در برخی بازارها، از جمله اروپا و آسیا، ما همچنین شاهد اقدامات اجرایی توسط تنظیم‌کننده‌ها با تمرکز بر شرایط سرویس‌های پرداخت App Store اپل بوده‌ایم که آن را مجبور کرده است به اشخاص ثالث اجازه دهد از پردازنده‌های پرداخت جایگزین استفاده کنند، با تأثیر (محدود) بر هزینه‌هایی که دریافت می‌کند .

اما منصفانه است که بگوییم این شرکت هنوز با یک حساب نظارتی بزرگ در مورد هزینه ۳۰ درصدی مواجه نشده است.

با این حال، دعاوی خسارت ممکن است سوزن رفتاری را حرکت دهد. اگرچه، ممکن است سال ها طول بکشد تا مواردی مانند این یک حکم صادر کنند.

با طرح دعوای حقوقی خود اکنون، اصحاب دعوا می گویند امیدوارند که دعوای آنها بتواند با یک دعوای موجود (محور خسارات مصرف کننده) اپ استور – مستعار دکتر راشل کنت علیه اپل – که در سال ۲۰۲۱ تشکیل شده بود، ملحق شود و از طرف مصرف کنندگان بریتانیایی به دنبال غرامت ۱.۵ میلیارد پوندی است.

این شکایت تایید شده است و در انتظار محاکمه در دادگاه تجدید نظر رقابت است.

با توجه به زمان شکایت خود، و به ویژه اینکه چرا آنها تصمیم نگرفتند قبل از طرح دعوی، منتظر بمانند تا تحقیقات فروشگاه App CMA ادامه یابد، آنها پیشنهاد کردند که لازم نیست منتظر باشند تا تنظیم‌کننده‌های رقابت مدارک بیشتری در مورد آسیب ارائه کنند – با اشاره به تحقیقاتی که قبلاً در برخی از حوزه‌های قضایی انجام شده است (از جمله یک مطالعه مهم بازار تلفن همراه که اخیراً توسط CMA به نتیجه رسیده است ) .

جرادین گفت:

«اگر به مطالعه بازار اکوسیستم موبایل CMA که چند ماه پیش منتشر شد نگاه کنید، دقیقاً همان یافته‌ها را خواهید دید. می بینید که سودآوری اپ استور بین ۷۵ تا ۱۰۰ درصد است. این به معنای واقعی کلمه یک دستگاه خودپرداز است. این یک دستگاه چاپ پول است و ما با آن مخالفت می کنیم و بنابراین ما بحث نمی کنیم که آنها خدماتی ارائه دهند اما نه به اندازه کمیسیون ۳۰ درصدی که به شیوه ای تبعیض آمیز جمع آوری شده است.»

طرف‌های دعوی همچنین به تحلیل‌های اقتصادی که توسط Compass Lexecon سفارش داده‌اند اشاره می‌کنند – که نشان می‌دهد تسلط اپل بر بازار به آن‌طور که آنها می‌گویند، «سودهای فوق‌العاده و بیش از حد به قیمت ارزش ارائه‌شده توسط توسعه‌دهندگان اپلیکیشن» به آن داده است.

گزارشی به کمیته فرعی کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در مورد قوانین ضدانحصار، تجاری و اداری بیان می‌کند که درآمد خالص اپل از اپ استور به تنهایی در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۲۲ به ۱۸.۸ میلیارد دلار افزایش یافته است.

بر اساس همین گزارش، مدیر ارشد سابق اپل در بررسی ۱۰ میلیون دلار هزینه‌های اجرای یک سال اپ استور را نیز تأیید کرد. در بیانیه ای مطبوعاتی نوشت که لباس امروز خود را اعلام کرد.

Geradin اضافه کرد که آنها انتظار دارند روند کشف قانونی هر گونه اطلاعات مرتبط دیگری را که برای ارائه ادعای آنها به توسعه دهندگان iOS مستقر در بریتانیا نیاز است ارائه دهد.

در پرونده CMA علیه اپ استور اپل، علیرغم بیش از دو سال تحقیق، این روند هنوز منجر به اجرای عمومی نشده است.

اخیراً یک رشته اعلان‌های موردی درباره برنامه‌های زمانی بازبینی و تجزیه و تحلیل آن برای بررسی اطلاعات جمع‌آوری‌شده ارسال شده است. اما مشخص نیست که تنظیم کننده چه زمانی ممکن است تصمیم بگیرد.

هیچ مهلت قانونی برای چنین مواردی وجود ندارد – به این معنی که اگر CMA تشخیص دهد که برای اطمینان از بررسی دقیق و کامل به زمان بیشتری نیاز است، تحقیقات پیچیده می تواند تمدید شود.

جرادین همچنین خاطرنشان کرد: “شما هرگز با مقامات رقابت نمی‌دانید. من زندگی ام را صرف کردم تا آنها اقدامی انجام دهند. بنابراین شاید هفته آینده اتفاقی بیفتد یا شاید سال آینده اتفاقی بیفتد. بنابراین همیشه کمی ظریف است که منتظر کاری باشید که آنها انجام دهند – با توجه به اینکه هرگز نمی دانید چه زمانی اقدامی انجام می دهند و این اقدام چه چیزی را پوشش می دهد.گ

او همچنین تاکید کرد که این شکایت به دنبال جبران خسارت از طرف توسعه‌دهندگان به دلیل اشتباهات ضد رقابتی است که اپل قبلاً مرتکب شده است. در حالی که مقامات رقابت بر اصلاح رفتارهای توهین آمیز در آینده تمرکز می کنند.

آنها [CMA] ممکن است از اپل بخواهند که رفتار خود را تغییر دهد اما برای گذشته کاری انجام نمی دهد. در حالی که ادعای خسارت مربوط به گذشته است و ما فکر می کنیم که توسعه دهندگان برنامه از آن سوء استفاده کرده اند و باید برای اقدامات گذشته آنها جبران شود.

بنابراین اینها ابزارهای مکمل هستند. “اما همچنین، ما نمی دانیم که دامنه تحقیقات CMA در مورد چیست – CMA در مورد آنچه که آنها به آن نگاه می کنند بسیار آرام و محتاطانه عمل کرده است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا