اپل در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱ میلیارد اشتراک و نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد از خدمات کسب کرد
به گزارش اپ خونه، مبیعات (محصولات فروخته شده) آیفون اپل ممکن است کاهش یافته باشد، اما بخش خدمات شرکت، که شامل اپ استور، آیکلود، موزیک، تیوی+ و سایر اشتراکها است، همچنان در حال رشد است.
غول فناوری مستقر در کوپرتینو گزارش داد که بخش خدمات این شرکت در سهماهه منتهی به ۲۸ دسامبر، به رکورد درآمدی بیسابقه ۲۶.۳ میلیارد دلار دست یافته که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است.
تیم کوک، مدیرعامل اپل، در تماس تلفنی درآمدها اعلام کرد که بخش خدمات طی سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده است. همچنین، اپل گزارش داد که بیش از ۱ میلیارد اشتراک در خدمات خود، از جمله از طریق اپلیکیشنهای شخص ثالث در اپ استور، دارد.
این شرکت اعلام کرد که تعامل مشتریان با خدمات آن، شامل حسابهای فعال و پرداختی، به بالاترین حد خود رسیده است. حسابهای پرداختی و اشتراکها هر دو نسبت به سال گذشته دو رقمی رشد کردهاند.
اپل به گسترش برخی خدمات خاص مانند Apple Arcade اشاره کرد که همچنان بازیهای جدیدی اضافه میکند و همچنین به Fitness+ اشاره کرد که برنامههای جدیدی را به سرویس خود اضافه کرده است. همچنین اپل به سرویس “Tap to Pay” برای آیفون اشاره کرد که اکنون در ۲۰ بازار فعال است.
در مورد اشتراکها، سرمایهگذاران خواستار دانستن این موضوع بودند که چگونه محیط مقرراتی جدید میتواند این ارقام را تحت تأثیر قرار دهد.
در حالی که سرمایهگذاران مستقیماً از تأثیر دولت ترامپ بر درآمد اپل سوال نکردند، یک سوال مطرح شد که آیا تغییرات جدید مقرراتی میتواند مفید باشد. به عبارت دیگر، آیا یک “محیط مقرراتی متوازنتر” میتواند موانع قبلی که اپل ممکن است اکنون در نتایج خود تحمل کند را معکوس کند؟
مدیر مالی اپل، کووان پارِخ، از پاسخ به این سوال خودداری کرد و به جای آن به ارقام مثبت بخش خدمات اشاره کرد و افزود که تعامل مشتریان در سراسر پایه مشتریان، تمام خدمات و مناطق جغرافیایی در حال افزایش است. تیم کوک، مدیرعامل اپل، به این سوال پاسخ نداد.
برای سالها، اپل از خود در برابر دعاوی ضد انحصار و سایر اقدامات دولتی، هم در ایالات متحده و هم در خارج از کشور دفاع کرده است. بحث اصلی بر این متمرکز است که اپل چه درصدی از درآمدی که از اپلیکیشنهای میزبانی شده در اپ استور و تراکنشهایی که از طریق آنها صورت میگیرد، باید دریافت کند.
سال گذشته، یکی از مهمترین پروندههای ضد انحصار سرانجام به پایان رسید، زمانی که دیوان عالی ایالات متحده در نهایت درخواست تجدیدنظر در پرونده اپیک-اپل را که ابتدا توسط سازنده بازی Fortnite مطرح شده بود، رد کرد. این به این معنی است که تصمیم دادگاه پایینتر مبنی بر اینکه این غول فناوری یک شرکت انحصاری نیست، هنوز معتبر است.
با این حال، این تصمیم به این معنی است که اپل باید اجازه دهد که سازندگان اپلیکیشنها، مشتریان را از طریق لینکهای درون اپلیکیشنهایشان به وبسایت هدایت کنند.
اگرچه این پرونده عمدتاً به نفع اپل بود، اپیک در پرونده مشابهی با گوگل پیروز شد. با توجه به پیروزی جزئی، سایر توسعهدهندگان ممکن است الهام گرفته باشند که اقدامات قانونی خود را علیه اپل یا گوگل آغاز کنند، امیدوارند که به کاهش تسلط اپل بر بازار توزیع اپلیکیشنها ادامه دهند.