اخبار اینترنت

اپ استور اپل قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا را نقض می کند

به گزارش اپ خونه، چند ماه پس از افتتاح یک پرونده عدم انطباق در مورد اپل و قانون بازارهای دیجیتال (DMA)، کمیسیون اروپا یافته های اولیه خود را با اپل در میان گذاشته است و نکته پایانی این است که قوانین فعلی App Store ناقض DMA هستند .

نقض تایید شده DMA می تواند منجر به جریمه تا ۱۰٪ از گردش مالی سالانه جهانی شود.

در این مورد خاص، کمیسیون اروپا بر این باور است که توسعه دهندگان شخص ثالث باید بتوانند مشتریان را از امکانات خرید جایگزین – رایگان – آگاه کنند.

به عنوان مثال، توسعه دهندگانی که برنامه هایی را در اپ استور منتشر کرده اند، نمی توانند قیمت های مختلف یا کانال های توزیع جایگزین را در برنامه های خود تبلیغ کنند.

در حالی که اپل اکنون به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا پیوندی را به سایت خود اضافه کنند، کمیسیون اروپا معتقد است محدودیت های زیادی با این مکانیسم لینک خارج وجود دارد.

حتی اگر توسعه‌دهندگان کاربران را به وب‌سایت‌های خود هدایت کنند و تراکنش‌های وب‌سایت خود را انجام دهند، باید تراکنش‌ها را به اپل گزارش دهند و کمیسیون پرداخت کنند. اپل فقط از ۳ درصد هزینه پردازش پرداخت برای خریدهای اینترنتی چشم پوشی می کند.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«اپل در پاسخ به بازخورد توسعه‌دهندگان و کمیسیون اروپا، تغییراتی را برای مطابقت با DMA اعمال کرده است. ما مطمئن هستیم که طرح ما با قانون مطابقت دارد و تخمین می‌زنیم که بیش از ۹۹ درصد توسعه‌دهندگان طبق شرایط تجاری جدیدی که ایجاد کردیم، هزینه‌های مشابه یا کمتری را به اپل پرداخت خواهند کرد.»

علاوه بر این یافته های اولیه، کمیسیون اروپا سومین بررسی عدم انطباق را در مورد شرایط قرارداد جدید اپل برای توسعه دهندگان اتحادیه اروپا آغاز کرده است.

این بار، کمیسیون بر روی هزینه های بحث برانگیز فناوری هسته ای اپل (CTF) و بازارهای اپلیکیشن های جایگزین تمرکز می کند.

توسعه دهندگان اروپایی می توانند بر روی شرایط استاندارد تجاری باقی بمانند یا شرایط تجاری جدیدی را انتخاب کنند که به آنها امکان می دهد برنامه های خود را خارج از اپ استور توزیع کنند.

با این حال، این شرایط جدید منجر به ۰.۵۰ یورو برای هر برنامه نصب شده پس از یک میلیون دانلود می شود.

این شرکت قبلاً CTF را طوری تنظیم کرده است که برای برنامه‌های غیرتجاری رایگان اعمال نشود. همچنین یک دوره انتقال سه ساله برای توسعه دهندگان کوچکی وجود دارد که یک برنامه موفق منتشر می کنند و برای اولین بار بیش از یک میلیون بار دانلود می کنند.

اما این در دراز مدت تغییر چندانی نمی کند. با این تحقیقات رسمی جدید، EC تعیین خواهد کرد که آیا CTF به طور موثر با DMA مطابقت دارد یا خیر.

اگر سعی کرده اید یک اپ استور شخص ثالث در اتحادیه اروپا نصب کنید، مانند AltStore ، Setapp Mobile یا Aptoide ، ممکن است متوجه شده باشید که به چند مرحله نیاز دارد.

ابتدا در مرورگر وب خود با خطا مواجه می شوید. شما باید برنامه تنظیمات را باز کنید، نصب برنامه را از این سایت بپذیرید، به مرورگر وب خود بازگردید، اپ استور جایگزین را دوباره دانلود کنید و خطرات موجود در اپ استور شخص ثالث را بپذیرید.

EC این “سفر کاربر چند مرحله ای” و مطابقت آن با قوانین DMA را بررسی خواهد کرد.

مارگرت وستاگر، کمیسیون EVP مسئول سیاست رقابت، در یک سخنرانی گفت : «ما نگران این هستیم که اپل مدل کسب‌وکار جدید خود را طراحی کند تا توسعه‌دهندگان برنامه و کاربران نهایی را از استفاده از فرصت‌هایی که DMA در اختیارشان قرار می‌دهد، منصرف کند».

نامه DMA واضح است: باید به اپ استور های جایگزین اجازه دهند تا خود را در پلتفرم خود مستقر کنند و مصرف‌کنندگان کاملاً از پیشنهادات در دسترس برایشان مطلع شوند تا بتوانند آزادانه انتخاب کنند که کجا و در چه شرایطی می‌خواهند برنامه‌های خود را تهیه کنند.

در مورد یافته های اولیه ، اپل اکنون می تواند به صورت مکتوب به کمیسیون اروپا پاسخ دهد.

تصمیم نهایی یک سال پس از آغاز تحقیقات رسمی است، به این معنی که اپل می تواند با اتحادیه اروپا مذاکره کند و شرایط تجاری خود را یک بار دیگر برای جلوگیری از جریمه سنگین تنظیم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا