بازار گوشی های هوشمند چین در سال ۲۰۲۲ به پایین ترین حد ۱۰ سال اخیر سقوط کرد
به گزارش اپ خونه، شرکت اپل در پکن بهعنوان شرکت بیصداقتی فهرست شده است.پس از یک دهه رشد سرسامآور، بازار گوشیهای هوشمند چین با کاهش سرعت فروش مواجه شده است زیرا کووید-۱۹ دومین اقتصاد بزرگ جهان را به هم میزند.
بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی کانترپوینت، فروش گوشیهای هوشمند این کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد کاهش یافت و به پایینترین حد در ده سال گذشته رسید.
طبق گزارش Canalys، همچنین اولین بار بود که فروش گوشی چین در ده سال گذشته به زیر ۳۰۰ میلیون دستگاه کاهش یافت.
حتی در ماه دسامبر، که به طور تاریخی شاهد جهش فصلی در فروش بوده است، چین ۵ درصد کاهش فروش گوشیهای هوشمند را در سه ماهه به سه ماهه ثبت کرد.
سیاست سختگیرانه سه ساله «صفر کووید» که کسبوکارها را مختل کرد و اعتماد مصرفکننده را کاهش داد، همراه با بادهای مخالف اقتصاد کلان، پایان سالهای رشد دو رقمی چین را رقم زد.
مشکلات زمانی افزایش یافت که کاهش ناگهانی محدودیتهای COVID-19 در اوایل دسامبر منجر به افزایش موارد شد و فشار بیشتری بر اقتصاد رو به زوال افزود.
سال گذشته، تولید ناخالص داخلی چین ۳ درصد رشد کرد که پایینترین میزان در دهههای دیگر غیر از سال ۲۰۲۰ است.
سود خرید سالانه علی بابا در ماه نوامبر سرنخ هایی از تضعیف قدرت مخارج چین ارائه کرد.
این رویداد که اغلب با جمعه سیاه مقایسه میشود و به عنوان زنگ خطری برای اشتهای مصرفکننده در کشور دیده میشود، برای اولین بار از زمان آغاز به کار در سال ۲۰۰۹، تعداد نهایی فروش خود در سال ۲۰۲۲ را اعلام نکرد .
در این زمان غم انگیز یک برنده وجود داشت. طبق گفته Canalys، اپل به لطف «تبلیغات تهاجمی» و تقاضای «مقاومت» در بخش رده بالا در چین، سال را با سهم بازار بالای ۱۸ درصدی تمام دوران به پایان رساند.
صعود آن همچنین همزمان با سقوط هواوی در بازار گوشیهای ممتاز از زمانی است که تحریمهای ایالات متحده دسترسی این شرکت به چیپستهای پیشرفته را قطع کرد .
رابطه اپل با چین همچنان یک رابطه ظریف است. این کشور نه تنها یکی از بزرگترین بازارهای آن است، بلکه ستون فقرات تولیدی است که با ارزش ترین شرکت جهان امروز را ایجاد کرده است.
با این حال، در چند سال گذشته، اختلالات مرتبط با کووید، مانند اعتراض نادر کارگران در کارخانه بزرگ فاکسکان که تولید را به تأخیر انداخت ، این غولافزار سختافزار را بر آن داشت تا در استراتژی زنجیره تأمین خود تجدیدنظر کند.
وال استریت ژورنال در اوایل دسامبر گزارش داد که اپل به دنبال انتقال برخی از زنجیره های تامین خود از چین به سایر بخش های آسیا از جمله ویتنام و هند است.
به گفته تحلیلگران جی پی مورگان ، انتظار می رود هند به ویژه نقش بیشتری در زنجیره تامین اپل ایفا کند، زیرا این شرکت قصد دارد ظرفیت تولید خود را در این کشور گسترش دهد و تا سال ۲۰۲۵ ۲۵ درصد از کل آیفون ها را تولید کند.
در سه ماهه چهارم، برترین برندهای گوشیهای هوشمند در چین از نظر محموله اپل، ویوو، اوپو، آنر ( که پس از تحریمهای آمریکا علیه شرکت مادر از هواوی جدا شد ) و شیائومی بودند.