بازگشت Fortnite و تغییرات بزرگ اپ استور: اپل مجبور به عقبنشینی شد
به گزارش اپ خونه، شرکتهای Epic Games (سازنده بازی Fortnite) و Spotify در حال آزمایش سیاستهای جدید اپاستور اپل هستند؛ آن هم با ارسال نسخههای جدید از اپلیکیشنهای خود برای بررسی، نسخههایی که پیشتر هرگز اجازه انتشار نداشتند.
به تازگی، هر دو شرکت نسخههای بهروزشدهای از اپهای خود را برای بررسی به اپل ارسال کردند.
برای Epic Games، این اتفاق به معنای بازگشت بازی Fortnite به اپاستور است. Fortnite (فورتنایت) یک بازی ویدیویی آنلاین و بسیار محبوب است که توسط شرکت Epic Games ساخته شده و اولینبار در سال ۲۰۱۷ منتشر شد.
Fortnite در اصل یک بازی سبک بتل رویال (Battle Royale) است. در این سبک، شما (و شاید تیم شما) در یک نقشه بزرگ با دهها بازیکن دیگر میافتید و تنها کسی که تا آخر زنده بماند، برندهست.
اپل این بازی را در سال ۲۰۲۰ حذف کرده بود و حساب Epic را پس از آنکه این شرکت با افزودن پرداخت مستقیم به جای سیستم پرداخت خود اپل در داخل Fortnite ، قوانین اپاستور را زیر پا گذاشت، مسدود کرد.
این اقدام در واقع مقدمهای برای شکایت ضدانحصاری Epic از اپل بود.
در سمت دیگر، Spotify امیدوار است به کاربرانش اجازه دهد کتابهای صوتی را مستقیماً خریداری کنند و مشترکین Premium بتوانند «ساعات اضافه» برای گوش دادن به کتابهای صوتی بخرند (این گزینه زمانی فعال میشود که کاربران از ۱۵ ساعت رایگان ماهانه خود فراتر بروند).
بهروزرسانی جدید Spotify در پی تأیید اپلیکیشن کیندل آمازون توسط اپل در همین هفته منتشر شده است؛ اپی که برای نخستین بار دکمه «خرید کتاب» را اضافه کرد.
این تغییرات همچنین در ادامه تأییدیهای است که Spotify هفته گذشته دریافت کرد و به کاربران آمریکایی اجازه میدهد اطلاعات قیمتگذاری اشتراک را داخل اپلیکیشن پخش موسیقی مشاهده کنند.
احتمالاً در آینده، اپلیکیشنهای بیشتری به Epic و Spotify ملحق میشوند تا از سیاستهای جدید اپاستور بهرهمند شوند.
برای شرکتهای بزرگی مثل Epic و Spotify، تغییر سیاستهای اپاستور که به دستور قاضی در پی شکایت صادر شده، در واقع راهی برای افزایش درآمدشان است. اما برای توسعهدهندگان کوچکتر، این تغییر میتواند تأثیر بزرگی بر بقای آنها بگذارد، چرا که اجازه مدلهای کسبوکار جدید را میدهد.
سیاستهای جدید اپاستور هفته گذشته پس از شکست حقوقی اپل در پرونده شکایت ضدانحصاری Epic منتشر شد.
در این پرونده، یک قاضی فدرال اعلام کرد که اپل دستور دادگاه در خصوص خریدهای درونبرنامهای را رعایت نکرده است. هرچند اپل در بیشتر بخشهای این پرونده پیروز شد، اما قاضی این شرکت بزرگ فناوری را ملزم کرد که رقابتیتر در حوزه پردازش پرداختها عمل کند.
قبلاً، اپل به جای اینکه به توسعهدهندگان اجازه دهد کاربران را به سایتهای خارجی برای پرداخت هدایت کنند، آنها را مجبور میکرد برای چنین کاری درخواست رسمی بدهند. حتی در صورت موافقت، توسعهدهنده موظف بود ظاهر لینکها را مطابق میل اپل طراحی کند، از جمله استفاده از «صفحات ترساننده» برای هشدار به کاربران درباره خطرات پرداختهای خارج از سیستم اپل.
مهمتر از همه، اپل همچنان از فروشهای انجامشده در وب، ۲۷٪ کمیسیون دریافت میکرد؛ درصدی که البته پیشتر ۳۰٪ بود.
هیچیک از این موارد، آن چیزی نبود که قاضی در نظر داشت. در نتیجه، اپل مجبور شد موانع ضدرقابتی را بردارد و به توسعهدهندگان اجازه دهد بدون مراحل اضافی و بدون پرداخت کمیسیون، کاربران را به گزینههای خرید در وب هدایت کنند.