با Crowd.dev، یک پلتفرم رشد مبتنی بر منبع باز برای تقویت جوامع توسعهدهنده آشنا شوید
به گزارش اپ خونه، رشد تحت رهبری جامعه (CLG) به عنوان یک مکانیسم محبوب برای هدایت کسب و کار ظهور کرده است، زیرا شرکت ها تلاش می کنند اکوسیستمی از کاربران پرشور را تقویت کنند که مشتریان جدید را به طور ارگانیک جذب می کند، به عنوان یک شبکه پشتیبانی برای میلیون ها نفر عمل می کند و به طور کامل بر طبل یک شرکت می زند.
کسبوکارهایی مانند Stripe، Slack، Canva، Notion و Figma بهطور قابلتوجهی در جوامع مربوطه خود رشد کردهاند، که به نوبه خود منجر به تعداد زیادی فناوری جدید برای کمک به چنین مشاغلی شده است تا از طرفداران خود استفاده کنند، بزرگترین حامیان خود را کشف کنند، و چرخ فلایویل CLG را در حال چرخش نگه دارید.
سرمایهگذاران نیز توجه داشتهاند: تنها در سال گذشته شاهد افزایش ۵۰ میلیون دلاری شرکتهایی مانند Commsor از سری B بودهایم. اتاق مشترک ۵۲ میلیون دلار تضمین می کند. قرعه کشی Threado در دور اولیه ۳.۱ میلیون دلاری. و اخیراً، Talkbase 2 میلیون دلار جمع آوری کرده است تا رشدی که توسط کاربر هدایت می شود را برای هر شرکتی تقویت کند.
اکنون، یک شرکت جدید دیگر با رویکردی کمی متفاوت نسبت به بازیکنان موجود، که بر جوامع توسعهدهندگان متمرکز شده و با منبع باز در هستهی خود، وارد معرکه رشد تحت رهبری جامعه شده است.
Crowd.dev که در سال ۲۰۲۱ در برلین تأسیس شد، دادههای جوامع توسعهدهنده بیشماری از جمله GitHub، Discord، Slack، Twitter، DEV، و Hacker News را گرد هم میآورد و تجزیه و تحلیل و اتوماسیون گردش کار را در بالای این دادههای انباشته ارائه میکند.
به عنوان مثال، یک شرکت ابزار توسعه دهنده ممکن است بخواهد کاربران خود را بهتر درک کند و با آنها و کارفرمایانش روابط برقرار کند تا محصول خود را بهبود بخشد و تناسب بهتری با محصول با بازار پیدا کند. این ممکن است شامل جمعآوری و مشاهده همه بازخوردهای مستقیم و غیرمستقیم در یک رابط واحد یا استفاده از یکی از ابزارهای برتر Crowd.dev مانند Eagle Eye باشد که بر پردازش زبان طبیعی (NLP) تکیه دارد تا بحثهای جامعه را که برای تعامل آماده هستند شناسایی کند.
برای کمک به ارتقاء سطح بعدی، Crowd.dev به تازگی ۲.۲ میلیون یورو (۲.۲ میلیون دلار) را در دور اولیه بودجه به رهبری Seedcamp و Lightbird با مشارکت Possible Ventures، Angel Invest و تعدادی فرشته جمع آوری کرده است. پشتیبانان علاوه بر این، استارت آپ آلمانی پلتفرم اصلی خود را منبع باز کرده است، حرکتی که تا حدودی به سمت متمایز شدن خود در فضایی که به طور فزاینده ای شلوغ می شود، پیش می رود.
اما در ابتدا، ارزش این را دارد که چرا شرکتهای متمرکز بر توسعهدهنده ممکن است به یک پلتفرم اختصاصی برای هدایت تلاشهای رشد مبتنی بر جامعه خود نیاز داشته باشند، با توجه به اینکه شرکتهای فعلی میتوانند برای هر جامعهای از کاربران – از جمله توسعهدهندگان – استفاده شوند.
عمودی سازی
جاناتان ریمر، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Crowd.dev استدلال می کند که کلمه “جامعه” دارای طیف گسترده ای از مفاهیم است و می تواند به معنای هر چیزی از تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی گرفته تا گروه های یادگیری آنلاین باشد. در نهایت، یک رویکرد “یک اندازه مناسب برای همه” کار نمی کند – شرکتی که لیزر متمرکز بر جذب توسعه دهندگان است احتمالاً به ابزارهای مختلفی برای شرکتی که به دنبال جذب سازندگان یا طرفداران رمزنگاری است نیاز خواهد داشت.
ریمر به TechCrunch توضیح داد: “هیجانی در اطراف جامعه وجود دارد، اما همچنین ناامیدی در مورد ابزارهای جدیدی که برای آسان کردن جامعه سازی ایجاد شده اند.” من ابزارهای [موجود] را در مشاغل قبلی امتحان کردهام و هرگز راضی نبودم زیرا با مورد استفاده من مطابقت نداشتند. مشابه CRM ها (نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری)، ما معتقدیم که یک عمودی سازی در فضای نرم افزار جامعه وجود خواهد داشت. ما اولین کسی هستیم که وارد فضای توسعهدهندگان میشویم.”
این «عمودیسازی» از نظر ساختن پلتفرمی که مردم واقعاً میخواهند از آن استفاده کنند، مهم است. در مورد Crowd.dev، که هدف آن ایجاد محصولی است که اقداماتی را پیشنهاد میکند که کاربر میتواند بر اساس دادههای جامعه توسعهدهنده انجام دهد، تخصص در این راه به او اجازه میدهد تا محصول خود را بهتر تنظیم کند و «مدل قابل اعتمادتری بسازد»، مانند Reimer. آن را به عنوان مثال از نظر تشخیص بازخورد یا ارزیابی احساسات بیان می کند.
ریمر گفت: «دستیابی به این هدف برای همه انواع جوامع به طور همزمان بسیار سخت خواهد بود. جوامع توسعهدهنده شباهتهای شگفتانگیزی دارند، و بهویژه برای جوامع منبع باز، ما به تعداد زیادی از دادههای آموزشی تاریخی دسترسی داریم.»
عامل منبع باز
جوامع منبع باز مدتهاست که نقش اساسی در پذیرش نرمافزار ایفا کردهاند، به همین دلیل است که تعداد فزایندهای از شرکتها تصمیم میگیرند محصولات خود را تحت مجوز منبع باز در دسترس قرار دهند. اگر توسعه دهندگان بتوانند خودشان با نرم افزار با کمترین اصطکاک دستکاری کنند، مقداری کد را ارائه دهند و حتی ویژگی های جدید اضافه کنند، تمایل بیشتری به استفاده از نرم افزار در محل کار خود دارند – و بنابراین، بیشتر تمایل دارند که کارفرمایان خود را متقاعد کنند که ارزش پرداخت برای ویژگی های برتر در بالای محصول منبع باز را دارد. و این نیروی محرکه اصلی تمرکز Crowd.dev بر جوامع توسعه منبع باز و دلایل آن برای منبع باز کردن پلت فرم خود است.
ریمر گفت: «ما معتقدیم که یک ابزار ضروری برای شرکتهای منبع باز متمرکز بر توسعهدهنده – همانطور که مدیریت جامعه است – باید خود منبع باز باشد.
انتقال به یک پلت فرم منبع باز ممکن است مزایای دیگری نیز داشته باشد. به عنوان مثال، شرکت هایی که به دنبال شفافیت و کنترل بیشتر بر روی داده های خود هستند، می توانند Crowd.dev را در زیرساخت خود میزبانی کنند و سپس به Crowd.dev پرداخت کنند تا دسترسی به کاربران و ادغام نامحدود را باز کند. یا شرکتها میتوانند هزینه میزبانی Crowd.dev را بپردازند، که علاوه بر برنامههای سازمانی پیشرفتهتر، شامل یک سطح رایگان اولیه نیز میشود.
در طول عمر کوتاه خود تا کنون، Crowd.dev ادعا می کند که فهرست نسبتاً چشمگیری از مشتریان مانند بنیاد لینوکس و مایکروسافت، شرکتی که در هشت سال گذشته به طور فزاینده ای از منبع باز استقبال کرده است پس از سال ها نگرشی نسبتاً سرد نسبت به نرم افزارهای مبتنی بر جامعه دارد.
ریمر گفت که مایکروسافت از Crowd.dev برای راه اندازی Flatcar Linux استفاده می کند، یک توزیع لینوکس برای بارهای کاری کانتینری که اکنون پس از خرید توسعه دهنده Kinvolk در سال ۲۰۲۱ فعالیت می کند.
ریمر گفت: «آنها عمدتاً از Crowd.dev برای تجزیه و تحلیل تعامل اعضای جامعه، مشاهده ستارهنگاران مرتبط در GitHub و ایجاد گزارش استفاده میکنند.
در حقیقت، مایکروسافت و امثال بزرگ فناوری آن کاربران معمولی نخواهند بود، زیرا اکثر مشتریان هدف Crowd.dev شرکتهای کوچکتری هستند که به دنبال رشد هستند. اما با این حال، این نشانه ای از اشتراک ذهنی است که Crowd.dev تاکنون موفق به ایمن سازی آن شده است، با پیوستن “چند صد سازمان” به محصول بتا این شرکت از مارس امسال.
ریمر گفت: «۸۰ درصد از کاربران ما شرکتهایی بین Seed و Series B هستند که جامعه را یکی از کانالهای رشد حیاتی خود میدانند.»
با ۲.۲ میلیون یورو جدید در بانک، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد برنامههای کاربردی و ادغام دادههای بیشتری را به این ترکیب اضافه کند، قبل از اینکه آن را به طور کلی در دسترس عموم قرار دهد.