نرم افزار موبایل

با Postmarks، نشانک‌گذاری اجتماعی بازگشته است – اما این بار بر اساس fediverse ساخته شده است

به گزارش اپ خونه، جانشین وب ۲.۰ نشانک سایت del.icio.us اینجا است، اما این بار، برای وب باز و fediverse* ساخته شده است – مجموعه غیرمتمرکز شبکه های اجتماعی که شامل رقیب توییتر/ایکس Mastodon و دیگران است.

*Fediverse (یک واژه چندوجهی از ترکیب “فدراسیون” و “جهانی”) می‌باشد. مفهوم آن، گروهی از کارسازهای به‌هم‌پیوسته (فدراسیونی) هستند که که برای انتشار محتوا در وب (نظیر شبکه‌های اجتماعی، میکروبلاگینگ، وبلاگ‌نویسی یا تارنماها) و خدمات میزبانی پرونده به‌کار می‌روند.

توسعه‌دهنده وب در ناحیه پورتلند، کیسی کولدراپ ، Postmarks را راه‌اندازی کرده است، یک سرویس نشانک‌گذاری اجتماعی با فعال‌سازی متفاوت که یک رابط وب برای ذخیره لینک‌های مورد علاقه‌تان و حاشیه‌نویسی آن‌ها، شبیه به سایت‌های نشانه‌گذاری سال‌های گذشته، ارائه می‌دهد.

اما این بار، لینک‌ها و یادداشت‌های شما را می‌توانید با فالوورهایتان در خود Postmarks و همچنین سایر شبکه‌های اجتماعی فدرال مانند Mastodon یا هر چیز دیگری در fediverse به اشتراک بگذارید.

پس از دیدن دوستانی که پروژه‌های خود را با ActivityPub راه‌اندازی کردند، کلدراپ الهام گرفت تا روی یک نشانک اجتماعی فدرال کار کند.

(ActivityPub پروتکلی است که برنامه‌ها را بر روی Fediverse قدرت می‌دهد.) برای مثال، داریوش کاظمی Mastodon را برای ایجاد Hometown ، Mouse Reeve سرویس خواندن و بررسی اجتماعی Bookwyrm را ایجاد کرد و بن براون زمستان گذشته پروژه رسانه‌های اجتماعی شخصی Shuttlecraft را ساخت .

Kolderup می‌گوید:

«به نظر من درست به نظر می‌رسید که می‌توانید یک شبکه اجتماعی بسازید که از یک پروتکل باز استفاده می‌کند و حتی توانایی تعامل با جوامع عظیمی از افرادی را دارد که قبلاً روی نرم‌افزارهایی مانند Mastodon هستند. »

او می‌افزاید: «من ربات‌هایی را توسعه داده بودم که با APIها در پلتفرم‌هایی مانند توییتر، ماستودون و دیسکورد کار می‌کردند، اما ساختن نرم‌افزاری که در همان سطح خود شبکه اجتماعی قرار می‌گیرد، قدرتمندتر و جالب‌تر به نظر می‌رسد.»

Postmarks

با Postmarks، می‌توانید «نمونه» خود را با استفاده از نرم‌افزار آن برای ایجاد یک رابط وب ایجاد کنید که در آن می‌توانید نشانک‌ها و سایر پیوندهای جالب خود را اضافه کنید، آنها را با توضیحات حاشیه‌نویسی کنید، آنها را برچسب‌گذاری کنید تا آنها را دسته‌بندی کنید و بین نشانک‌ها ارتباط ایجاد کنید.

کولدروپ خاطرنشان می کند:

«این بر اساس روح متوالی سایت های نشانه گذاری ساخته شده است که با del.icio.us Joshua Schachter شروع شد و سال ها توسط Pinboard Maciej Cegłowski ادامه یافت. »

“نتیجه یک رابط کاربری بدون حاشیه است که به شما امکان می دهد مجموعه ای را که در طول زمان ایجاد کرده اید را مدیریت و مرور کنید و به دیگران امکان می دهد یادداشت ها و سازمان شما را نگاه کنند.”

نرم افزار منبع باز – موجود در GitHub – در حال حاضر در مراحل اولیه است، بنابراین فقط برای افرادی قابل دسترسی است که با مدیریت وب سایت های خود احساس راحتی می کنند.

با این حال، به لطف ویژگی ریمیکس پروژه Glitch، نصب فقط یک فرآیند سه مرحله‌ای است ، که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کارهای آغاز شده توسط دیگران را مجدداً ترکیب کنند.

هنگامی که بخش ActivityPub سایت را راه‌اندازی کردید، صفحه About حاوی شناسه @username@domain است – شبیه به یک حساب کاربری در Mastodon است.

هر کسی می‌تواند این هویت را از نمونه Poshmarks خود یا از Mastodon یا سایر برنامه‌ها در fediverse دنبال کند.

همانطور که یک نشانک جدید ایجاد می کنید، آن را به عنوان یک “یادداشت” برای همه دنبال کنندگان شما منتشر می کند و آن را در صفحه شبکه خود در Postmarks یا در فید Home آنها در Mastodon نشان می دهد.

از آنجایی که خود میزبانی می‌شود، کاربران Postmarks همچنین می‌توانند سایت را برای برآورده کردن نیازهای خود تغییر دهند، مانند به روز رسانی موضوع، پوسته پوسته کردن کل سایت، ساخت پایگاه داده نشانک‌های خود یا هر چیز دیگری.

اگرچه مفهوم fediverse سالهاست که وجود داشته است – برای مثال Mastodon در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد – این ایده اخیراً پس از خرید توییتر توسط ایلان ماسک، با کاربران اصلی بیشتری روبه‌رو شد .

بسیاری از کاربران سابق توییتر که از برخی تغییرات ماسک در شبکه اجتماعی که از آن زمان به X تغییر نام داد، ناامید شدند ، با آزمایش Mastodon در حال بررسی مفهوم شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز بودند – سرویسی شبیه توییتر، اما سرویسی که در آن افراد به سرورهای فردی و متصل به هم می پیوندند.

آن ها که با یکدیگر تعامل دارند و قوانین خاص خود را دارند. اگر سروری را که در آن هستید دوست ندارید، می‌توانید هویت اجتماعی خود را به دیگری منتقل کنید.

از آن زمان، برنامه‌های دیگر از جمله Medium ، Flipboard و WordPress همه ویژگی ها را در آغوش گرفتند .

اخیراً، اینستاگرام اعلام کرد رقیب توییتری خود Threads در نهایت با ActivityPub ادغام می‌شود و پروژه‌های کوچک‌تری مانند Postmarks پتانسیل دسترسی بسیار گسترده‌تری را ارائه می‌دهد، با توجه به اینکه Threads قبلاً به ۱۰۰ میلیون کاربر ثبت‌شده رسیده است، در حالی که Mastodon در حال حاضر ۱.۷ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

کولدراپ می‌گوید که لزوماً سعی نمی‌کند Postmarks را با سایت‌های نشانک‌گذاری اجتماعی که قبل از آن ساخته شده‌اند، مانند del.icio.us یا Pinboard متفاوت کند.

او می‌گوید: «اما در سطح فلسفی، چون خود میزبانی می‌شود، سطحی از کنترل را به شما می‌دهد که قبلاً با سایت‌هایی مانند این نداشتیم».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا