» نرم افزار موبایل » برنامه بزرگ Spotify برای کسب درآمد از توسعه دهندگان از طریق پروژه متن باز Backstage
Backstage
نرم افزار موبایل

برنامه بزرگ Spotify برای کسب درآمد از توسعه دهندگان از طریق پروژه متن باز Backstage

آذر 25, 1401 2۰12

به گزارش اپ خونه، Backstage توسط توسعه دهندگان در Netflix، American Airlines و صدها شرکت دیگر استفاده می شود.

Spotify که تقریباً یک سوم از سهم بازار جهانی پخش موسیقی را به خود اختصاص داده است، نیاز کمی به معرفی دارد. حدود ۴۵۶ میلیون نفر هر ماه از طریق Spotify از موسیقی، پادکست و کتاب صوتی استفاده می کنند که ۴۲ درصد از آنها هزینه ماهانه پرداخت می کنند و بقیه تحت تبلیغات قرار می گیرند.

در واقع، تبلیغات و اشتراک‌ها سنگ بنای مدل کسب‌وکار Spotify از بدو پیدایش آن بوده‌اند، اگرچه این مدل به سطوح عمودی مماس مانند بلیط‌های کنسرت گسترش یافته است. با این حال، این شرکت اکنون در حال بررسی پول بالقوه دیگری است که ارتباط چندانی با محصول اصلی مصرف کننده آن ندارد.

در ماه اکتبر، اسپاتیفای برنامه‌هایی را برای تجاری‌سازی یک پروژه متمرکز بر توسعه‌دهنده اعلام کرد که تقریباً سه سال پیش منبع باز بود، پروژه‌ای که توسط مهندسان Netflix، American Airlines، Box، Roku، Splunk، Epic Games، VMware، Twilio پذیرفته شده است. لینکدین و حداقل ۲۰۰ شرکت.

امروز آن برنامه ها در حال تحقق هستند.

زیرساخت

پروژه مورد بحث Backstage است، پلتفرمی که برای نظم بخشیدن به زیرساخت‌های شرکت‌ها با امکان ساختن «پرتال‌های توسعه‌دهنده» سفارشی‌سازی شده طراحی شده و تمامی ابزارها، برنامه‌ها، داده‌ها، خدمات، APIها و اسنادشان را در یک رابط واحد ترکیب می‌کند. از طریق Backstage، کاربران می توانند Kubernetes را نظارت کنند، به عنوان مثال، وضعیت CI/CD آنها را بررسی کنند، هزینه های ابر را مشاهده کنند یا حوادث امنیتی را ردیابی کنند.

Spotify: Backstage in action

در حالی که ابزارهای مشابه دیگری مانند Compass وجود دارد که Atlassian در اوایل امسال معرفی کرد، نکته اصلی فروش Backstage این است که انعطاف‌پذیر، توسعه‌پذیر و منبع باز است و شرکت‌ها را قادر می‌سازد از قفل شدن فروشنده اجتناب کنند.

Spotify از سال ۲۰۱۶ از نسخه‌ای از Backstage به صورت داخلی استفاده کرده بود، قبل از اینکه آن را تحت مجوز منبع باز در اوایل سال ۲۰۲۰ منتشر کرد. و اوایل امسال، Backstage به‌عنوان یک پروژه انکوباتوری در Cloud Native Computing Foundation (CNCF) پذیرفته شد.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری برنامه‌های منبع باز نسبتاً قوی توسعه داده‌اند، که اغلب شامل مشارکت در پروژه‌های شخص ثالث است که در پشته فناوری خودشان یکپارچه هستند، یا از طریق اهدای پروژه‌های توسعه‌یافته داخلی به جامعه برای تشویق به جذب. و این دقیقاً همان چیزی است که Spotify را به سمت Backstage منبع باز سوق داد، زیرا قبلاً با ظهور Kubernetes در حوزه میکروسرویس ها کور شده بود.

برای زمینه، Spotify اولین پذیرنده به اصطلاح «microservices» بود، معماری که کامپایل نرم‌افزار پیچیده را از طریق یکپارچه‌سازی اجزای توسعه‌یافته به طور جداگانه و اتصال آنها توسط APIها برای شرکت‌ها آسان‌تر می‌کند – این در مقابل معماری سنتی یکپارچه است. از بسیاری جهات ساده تر است، اما نگهداری و مقیاس آن دشوار است.

Spotify اساساً در مکان مناسب در زمان مناسب زمانی که انتقال بزرگ از یکپارچه به میکروسرویس ها اتفاق می افتاد، قرار داشت.

اما در مورد میکروسرویس ها، نیاز بیشتری به هماهنگ کردن تمام قسمت های متحرک مختلف وجود دارد که می تواند فرآیندی دشوار و شامل تیم ها و رشته های مختلف باشد. برای کمک، Spotify یک پلتفرم ارکستراسیون خانگی (که میزبان میکروسرویس های مختلف است) به نام Helios توسعه داد که در سال ۲۰۱۴ منبع باز شد.

با این حال، با ورود Kubernetes از انبارهای منبع باز Google در همان سال و در نهایت به جهان را فتح کنید، Spotify در نهایت تصمیم “دردناک” را گرفت که Helios را کنار بگذارد و به Kubernetes آل-این برود.

تایسون سینگر، رئیس فناوری و پلتفرم‌های Spotify، به TechCrunch توضیح داد: «Kubernetes به نوعی بلند شد و بهتر شد – ما باید آن [Helios] را عوض می‌کردیم، و این برای ما دردناک و پرهزینه بود تا همه این کارها را انجام دهیم. اما ما باید این کار را انجام می‌دادیم، زیرا نمی‌توانستیم با همان نرخ سرمایه‌گذاری کنیم تا سرعت آن را حفظ کنیم [با Kubernetes].»

ثابت شد که این موضوع پیدایش تصمیم Spotify برای منبع باز Backstage در سال ۲۰۲۰ بود: یک بار گاز گرفته، دو بار خجالتی. اسپاتیفای نمی‌خواست بک‌استیج در مقابل پروژه دیگری که منبع باز یکی از رقبای خود است، شکست بخورد و مجبور شود پورتال توسعه‌دهنده داخلی خود را با چیزی سال‌های نوری جلوتر جایگزین کند، زیرا توسط صدها شرکت میلیارد دلاری در سراسر جهان پشتیبانی می‌شود.

سینگر گفت: “Backstage سیستم عامل تیم های توسعه محصول ما است – این به معنای واقعی کلمه اساسی است.” “و ما نمی خواهیم مجبور به جایگزینی آن باشیم.”

به سرعت به امروز می رسیم، و Spotify اکنون تلاش های خود را با Backstage دوچندان کرده است، زیرا به نظر می رسد آن را به پیشنهادی چسبناک برای برخی از بزرگترین شرکت های جهان تبدیل کند. و این شامل کسب درآمد از پروژه منبع باز اصلی با فروش افزونه های برتر در بالای آن است.

سینگر ادامه داد: «با ایجاد درآمد از این افزونه‌ها، این به ما امکان می‌دهد مطمئن‌تر باشیم که همیشه می‌توانیم برنده باشیم. و این همان چیزی است که ما می‌خواهیم – زیرا، می‌دانید، تعویض آن برای ما گران تمام خواهد شد.»

وصل شده است

Backstage در حال حاضر بر اساس یک معماری مبتنی بر پلاگین ساخته شده است که به تیم های مهندسی اجازه می دهد تا چیزها را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنند. ده ها افزونه رایگان و متن باز از طریق یک بازار اختصاصی در دسترس هستند که هم توسط Spotify و هم جامعه خارجی کاربران آن توسعه یافته اند. با این حال، Spotify با ارائه پنج افزونه ممتاز و فروش آنها به عنوان یک اشتراک پولی، همه چیز را جلوتر می برد.

این افزونه‌ها شامل Backstage Insights هستند که داده‌های مربوط به استفاده فعال از Backstage را در یک سازمان نمایش می‌دهد و کاربران با پلاگین‌هایی درگیر هستند.

این شات های Backstage که روندهای هفته به هفته را نشان می دهد

در جای دیگر، Pulse یک نظرسنجی سه ماهه بهره وری و رضایت را مستقیماً از داخل Backstage انجام می دهد و به شرکت ها اجازه می دهد نیروی کار خود را بررسی کنند و روندهای مهندسی را شناسایی کنند و به مجموعه داده های ناشناس دسترسی داشته باشند.

Skill Exchange، در همین حال، اساساً یک بازار داخلی برای کمک به کاربران برای یافتن مربیان، فرصت‌های یادگیری مشترک موقت یا هک برای بهبود مهارت‌های مهندسی خود به ارمغان می‌آورد.

تبادل مهارت در پشت صحنه

و سپس Soundcheck وجود دارد که به تیم های مهندسی کمک می کند تا سلامت اجزای نرم افزاری خود را اندازه گیری کنند و استانداردهای توسعه و عملیاتی را تعریف کنند.

پشت صحنه صدا چک

در نهایت، پلاگین کنترل دسترسی مبتنی بر نقش (RBAC) وجود دارد که یک رابط بدون کد برای شرکت ها ارائه می کند تا دسترسی به پلاگین ها و داده ها را در Backstage مدیریت کنند.

کنترل دسترسی مبتنی بر نقش پشت صحنه

در حالی که Backstage و همه افزونه‌های مرتبط می‌توانند توسط مشاغل با هر اندازه‌ای مورد استفاده قرار گیرند، در درجه اول سازمان‌های بزرگ‌تر، با صدها مهندس، که نرم‌افزار به احتمال زیاد پیچیده‌تر است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سینگر گفت: «در یک سازمان توسعه کوچک، میزان پیچیدگی‌ای که از مثلاً ۱۵ میکروسرویس دارید، یک پورتال توسعه‌دهنده خوب است، اما لازم نیست. اما زمانی که در مقیاس ۵۰۰ توسعه‌دهنده یا بیشتر باشید، پیچیدگی واقعاً ایجاد می‌شود.»

ابزارهای توسعه دهنده

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها در طول سال‌ها فناوری‌های منبع باز را تجاری کرده‌اند، با مهندسان و توسعه‌دهندگان اغلب ذینفعان، کمی عجیب است که یک شرکت ۱۵ میلیارد دلاری که عمدتاً برای پخش موسیقی شناخته شده است، اکنون به دنبال کسب درآمد از طریق چیزی است که واقعاً به موسیقی مرتبط نیست.

علاوه بر این، با داشتن منبع باز Backstage، و ایجاد یک جامعه نسبتاً فعال از مشارکت‌کنندگان که افزونه‌هایی را برای استفاده دیگران توسعه داده‌اند، چرا با ارائه رایگان این افزونه‌های جدید، به تقویت این حسن نیت ادامه ندهید؟ همه چیز به یک واقعیت ساده منتهی می شود: توسعه نرم افزار قوی و با ویژگی های غنی، صرف نظر از اینکه اختصاصی یا منبع باز باشد، هزینه دارد.

در واقع، درست مانند نحوه پشتیبانی Kubernetes توسط میزبانی از شرکت های بزرگ فناوری از طریق عضویت در CNCF، Spotify نیز با اهدای پروژه اصلی به CNCF به دنبال پشتیبانی مشابه برای Backstage بوده است. اما خدمات ارزش افزوده ای که به افزایش پذیرش کمک می کنند، همچنان به منابع و سرمایه گذاری مستقیم نیاز دارند، این همان چیزی است که Spotify به دنبال تأمین مالی از طریق یک بسته پلاگین اشتراک است.

سینگر گفت: «اکنون فقط یک سوال این است که ما بتوانیم به تأمین مالی آن اکوسیستم منبع باز ادامه دهیم، [و] مانند بسیاری از پروژه‌های منبع باز بزرگ، مکانیزم تأمین مالی در پشت آنها وجود دارد».

از نظر قیمت، Spotify گفت که هزینه‌ها به «پارامترهای مشتری فردی» مانند استفاده و ظرفیت بستگی دارد و سالانه بر اساس توسعه‌دهنده محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر، هزینه‌ها متفاوت خواهد بود، اما برای شرکتی با صدها توسعه‌دهنده، احتمالاً به دنبال هزینه‌هایی در هزاران تا ده‌ها هزار منطقه هستیم. بنابراین این امر می‌تواند درآمد خالص Spotify را که هر سال به میلیون‌ها دلار کاهش می‌دهد، خالص کند، اگرچه در مقایسه با ۱۰ میلیارد دلاری که از طریق فروش دسترسی به موسیقی به دست می‌آورد، احتمالاً قطره‌ای در اقیانوس خواهد بود.»

اگر هیچ چیز دیگری نباشد، Backstage به عنوان یادآوری است که Spotify خود را نه صرفاً به عنوان یک شرکت پخش موسیقی، بلکه یک شرکت فناوری نیز می‌بیند. و مشابه این که آمازون یک کسب و کار ابری عظیم در پشت فناوری ایجاد کرد که در ابتدا برای تقویت عملیات داخلی خود ساخته بود، اسپاتیفای به دنبال این است که ببیند چه نوع کششی می تواند به عنوان یک شرکت ابزار توسعه کسب کند – یا چیزی در این زمینه. .

مطمئناً این سؤال قابل تأمل است: آیا همه اینها به این معنی است که Spotify در تلاش است تا به نوعی شرکت ابزار توسعه دهنده تبدیل شود؟ و آیا می‌توان انتظار داشت که در آینده شاهد ورود افزونه‌های پریمیوم بیشتری باشیم؟

«چه کسی می‌داند در آینده چه اتفاقی می‌افتد – فکر نمی‌کنم شما آن را در سال آینده ببینید. سینگر گفت: ببینیم چطور پیش می‌رود. ما فکر می کنیم که در حال حاضر باید چیزهایی را از نظر نحوه انطباق آن در بازار یاد بگیریم. من انتظار دارم که در آینده چیزهای بیشتری از ما ببینید.»

پنج پلاگین ممتاز جدید Spotify امروز رسماً به عنوان بخشی از یک برنامه بتای باز در دسترس هستند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×