» اخبار اینترنت » تجارت الکترونیک جمعه سیاه ۲۰۲۲ به رکورد ۹.۱۲ میلیارد دلار و روز شکرگزاری ۵.۳ میلیارد دلار رسید. BNPL و موبایل موفقیت های بزرگی هستند
جمعه سیاه
اخبار اینترنت

تجارت الکترونیک جمعه سیاه ۲۰۲۲ به رکورد ۹.۱۲ میلیارد دلار و روز شکرگزاری ۵.۳ میلیارد دلار رسید. BNPL و موبایل موفقیت های بزرگی هستند

آذر 6, 1401 1۰14

به گزارش اپ خونه، تحلیلگران و رهبران تجارت الکترونیک فصل خرید آنلاین تعطیلات آنلاین را در سال جاری پیش‌بینی کرده‌اند، به طوری که فروش در سه هفته اول نوامبر نسبت به یک سال گذشته به دلیل اقتصاد ضعیف‌تر، تورم، و بازگشت دوباره مردم به خرید در فروشگاه‌ها نسبت به یک سال قبل در پی همه گیری کووید-۱۹ ثابت بوده است. اما در ظاهر، به نظر می رسد آخر هفته طولانی روز شکرگزاری بیش از حد انتظار است – اگرچه رشد قطعاً امسال پس از رونق دوره همه گیر کاهش یافته است.

طبق آمار Adobe Analytics، جمعه سیاه برای اولین بار دیروز با فروش آنلاین ۹.۱۲ میلیارد دلاری، ۹ میلیارد دلار فروخت. این یک رکورد برای روز است و ۲.۳ درصد نسبت به ارقام فروش یک سال قبل افزایش یافته است و کمی بالاتر از آن چیزی است که Adobe تا آن روز تخمین زده بود. ادوبی در گزارش خود حجم ها را مشخص نکرده است، بنابراین سخت است که بدانیم آیا این ارقام به دلیل قیمت اقلامی است که در سال جاری به دلیل تورم هزینه بیشتری دارند یا اینکه اعداد بالاتر نتیجه خرید بیشتر است.

جمعه سیاه یک تمرکز کلیدی برای کسانی است که ارزیابی می کنند که چگونه بازار تجارت الکترونیک و اعتماد مصرف کننده، هر دو در مهم ترین و بزرگترین دوره خرید در سال قرار دارند.

Salesforce ارقام خود را بر اساس ۱.۵ میلیارد خریدار منتشر می کند و خاطرنشان کرد که فروش آنلاین در ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت محلی در جمعه سیاه به ۸ میلیارد دلار در ایالات متحده و ۴۰ میلیارد دلار در سطح جهانی رسیده است و بیشترین تخفیف در ایالات متحده در لوازم خانگی، پوشاک، بهداشت و سلامت دیده می شود. (کیف های دستی لوکس و زیبایی).

راب گارف، معاون و مدیر بخش خرده فروشی در Salesforce، گفت: “داده های ما نشان می دهد که همبستگی قوی بین نرخ های تخفیف و فروش آنلاین وجود دارد که مصرف کنندگان برای بزرگترین و بهترین معاملات نگه داشته اند.” “مصرف کنندگان با کیف پول های کشیده به دنبال ارزش و قیمت هستند. و خرده فروشان در جمعه سیاه با شدیدترین نرخ های تخفیف در فصل تعطیلات پاسخ دادند.

ادوبی گفت که اسباب‌بازی‌ها، بازی‌ها و لوازم الکترونیکی مصرفی محبوب‌ترین دسته‌ها برای افرادی هستند که به دنبال معاملات و تخفیف در جمعه سیاه هستند.

روز قبل، روز شکرگزاری نیز اعدادی قوی‌تر از حد انتظار داشت: خریداران در روز پنجشنبه ۵.۲۹ میلیارد دلار آنلاین خرج کردند. این رقم نسبت به سال گذشته ۲.۹ درصد افزایش داشته است و قبل از ۵.۱ میلیارد دلاری که Adobe در ابتدا اعلام کرد برای آن روز انتظار داشت. Salesforce اشاره کرد که فروش آنلاین ۱٪ در روز شکرگزاری به ۳۱ میلیارد دلار افزایش یافت، در حالی که به طور خاص در ایالات متحده ۹٪ افزایش یافت و به ۷.۵ میلیارد دلار رسید. Salesforce همچنین گفت که ۷۸ درصد از ترافیک فروش از دستگاه های تلفن همراه است. میانگین ارزش سفارشات، ۱۰۵ دلار در سطح جهانی و ۱۲۰ دلار برای فروش در ایالات متحده است.

شکل “خرید تعطیلات” با ظهور تجارت الکترونیک به شدت تغییر کرده است. نه تنها خرید آنلاین روزها و ساعاتی را که مردم خرید می کنند افزایش داده است، بلکه کل مفهوم فصلی بودن در خریدهای “تعطیلات” را طولانی کرده و مبهم کرده است. روز بعد از روز شکرگزاری، جمعه سیاه، اولین روز خرید تعطیلات بود. که سال ها پیش با شروع فروش از پنج شنبه از پنجره بیرون رفت.

این البته بر نحوه خرید مردم نیز تأثیر گذاشته است. دستگاه های تلفن همراه نقش بزرگ تری در این امر ایفا می کنند. رکورد ۴۸ درصد از کل فروش تجارت الکترونیک در جمعه سیاه بر روی گوشی های هوشمند انجام شده است (در مقایسه با ۴۴ درصد در سال ۲۰۲۱).

البته روز شکرگزاری هنوز هم روز قوی تری برای فروش موبایل است، تا حدی به این دلیل که مردم پشت رایانه خود نیستند – آنها با دوستان و خانواده هستند و نه پشت میز کارشان- و آنها در فروشگاه ها نیستند. در روز پنج‌شنبه، حدود ۵۵ درصد از فروش آنلاین روی دستگاه‌های تلفن همراه دیروز بود که ۸.۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

Vivek Pandya، تحلیلگر ارشد Adobe Digital Insights در بیانیه‌ای گفت: «خرید از طریق تلفن همراه سال‌ها برای رشد با مشکل مواجه بود، زیرا مصرف‌کنندگان در مقایسه با دسکتاپ تجربه نداشتند. روز شکرگزاری امسال به نقطه عطف تبدیل شده است، جایی که گوشی های هوشمند باعث رشد واقعی شدند و نشان می دهد که این تجربیات چقدر بهبود یافته اند.»

 استفاده از خدمات خرید و پرداخت اکنون افزایش یافته است، که هم نشانه ای از فراگیر شدن رو به رشد این سرویس به عنوان جایگزینی برای اعتبار است و هم نشان دهنده نیاز مصرف کنندگان به این مسیر است.

جمعه سیاه شاهد افزایش ۷۸ درصدی سفارشات BNPL بود که در مقایسه با روز مشابه یک هفته قبل، ۸۱ درصد از نظر آمار فروش افزایش یافت. قابل ذکر است، این یک افزایش بزرگ در مقایسه با روز قبل است. در روز شکرگزاری، اکنون بخرید بعدا پرداخت کنید ، ۱.۳ درصد از نظر فروش و ۰.۷ درصد از نظر سفارشات افزایش داشت (که نشان می دهد مقدار بیشتری از آن برای اقلام بلیط بزرگتر استفاده می شود). همه چیز خوب و خوب است، تا زمانی که این به بدهی های غیرقابل دفاع طولانی مدت تبدیل نشود.

Adobe می گوید که حدود ۱ تریلیون بازدید از سایت های خرده فروشی ایالات متحده را تجزیه و تحلیل می کند، فروش حدود ۱۰۰ میلیون SKU و ۱۸ دسته محصول را ردیابی می کند. تجزیه و تحلیل‌های آن شامل داده‌های ناشناس از برخی از مشتریانش می‌شود: می‌گوید حدود ۸۵ درصد از بزرگترین خرده‌فروش‌های آنلاین در ایالات متحده از آن استفاده می‌کنند و می‌گویند که تا کنون حدود ۷۷.۷۴ میلیارد دلار از اول نوامبر به صورت آنلاین هزینه شده است.

Salesforce و Adobe ممکن است ارقام و پارامترهای اندازه گیری متفاوتی داشته باشند، اما هر دو شاهد رشد هستند، بنابراین سوال بزرگتر ممکن است در واقع این باشد که آیا افزایش فعالیت مشاهده شده در روز شکرگزاری تا پایان هفته سایبری – که شامل جمعه سیاه امروز، دوشنبه سایبری است، ادامه خواهد داشت یا خیر. و آخر هفته در میان – و در واقع بقیه روزها و هفته های منتهی به سال نو. به طور کلی، ادوبی پیش‌بینی کرده است که هفته سایبر امسال ۳۴.۸ میلیارد دلار هزینه آنلاین خواهد داشت که ۲.۸ درصد نسبت به سال قبل که هفته ۳۳.۹ میلیارد دلار فروش داشت، افزایش داشت.

هفته سایبری ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ در واقع ۱.۴ درصد کاهش داشت، بنابراین این نشان دهنده یک چرخش است.

برای مقایسه با این ارقام، فدراسیون ملی خرده‌فروشی رشد فروش در تعطیلات را بین ۶ تا ۸ درصد پیش‌بینی کرده است، در حالی که گروه تحلیلی دیگر، Digital Commerce 360، رشد ۶.۱ درصدی را برای این دوره پیش‌بینی می‌کند.

به هر حال، فروش ممکن است کاملاً پایدار نباشد یا حتی در روزهای آینده. ادوبی پیش بینی کرد که فروش امروز – جمعه سیاه معروف – به ۹ میلیارد دلار برسد که تنها ۱ درصد نسبت به ارقام سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است.

فصل خرید تعطیلات به چند دلیل یک دوره مهم برای پیگیری است. اولاً، به طور سنتی پردرآمدترین دوره فروش خرده‌فروش است، دوره‌ای که می‌تواند کل سال خود را بسازد یا شکست دهد. (به همین دلیل است که درآمدهای اخیر آمازون، جایی که راهنمایی های فروش را کاهش داده و نسبت به هزینه های تعطیلات کمتر از حد انتظار هشدار داده بود، باعث شد سهام آن نزدیک به ۲۰٪ سقوط کند).

به دلیل اهمیت فوق العاده، در مجموع، ارقام تعطیلات تجارت الکترونیک می توانند به عنوان یک زنگ خطر برای کل بازار تجارت الکترونیک عمل کنند.

اما اگر رشد همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم، برخی از شاخص‌های آب‌های طوفانی پیش رو وجود دارد. ادوبی دریافت که سه هفته اول نوامبر شاهد فروش آنلاین ثابتی به مبلغ ۶۴.۵۹ میلیارد دلار بود که تنها ۰.۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشت.

این در مقابل پس‌زمینه‌ای است که خرده‌فروشان فیزیکی در جذب مخاطبان خود به شدت تهاجمی می‌شوند. فدراسیون ملی خرده فروشی در ایالات متحده گفته است که انتظار دارد ۱۶۶.۳ میلیون مصرف کننده در آخر هفته طولانی خرید کنند.

متیو شای، رئیس و مدیرعامل NRF در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد تأثیر تورم بر رفتار مصرف‌کننده وجود دارد، داده‌های ما به ما می‌گوید که این آخر هفته تعطیلات شکرگزاری شاهد ترافیک قوی فروشگاه‌ها با تعداد بی‌سابقه خریدارانی است که از قیمت‌گذاری ارزش استفاده می‌کنند. ما خوش‌بین هستیم که خرده‌فروشی در هفته‌های آتی قوی باقی بماند و خرده‌فروشان آماده هستند تا با مصرف‌کنندگان ملاقات کنند، اما می‌خواهند با محصولات عالی با قیمت‌هایی که می‌خواهند بپردازند، خرید کنند.»

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×