تسلا دسترسی FSD را به “هر کسی در آمریکای شمالی که آن را درخواست کند” گسترش می دهد.
به گزارش اپ خونه، به گفته ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت که این خبر را اواخر عصر چهارشنبه در توییتر منتشر کرد، تسلا نرمافزار بتای «خودران کامل» (FSD) خود را «به هر کسی در آمریکای شمالی که آن را از صفحه خودرو درخواست میکند» گسترش میدهد. گسترش FSD در سراسر قاره در حالی انجام می شود که تسلا به طور بالقوه با تحقیقات جنایی از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده به دلیل ادعاهای نادرست مربوط به سیستم پیشرفته کمک راننده Autopilot این شرکت مواجه است.
اتوپایلوت به صورت استاندارد در خودروهای تسلا ارائه می شود و عملکردهای رانندگی خودکار مانند فرمان، شتاب گیری و ترمز خودکار را انجام می دهد. FSD که ۱۵۰۰۰ دلار برای رانندگان آمریکای شمالی هزینه دارد، توسعهای از Autopilot است که شامل ویژگیهایی مانند فرمان کمکی در بزرگراهها و خیابانهای شهر، احضار هوشمند وسیله نقلیه، پارک خودکار و تشخیص و واکنش به چراغهای راهنمایی و علائم توقف است.
Autopilot و FSD در سالهای اخیر پس از یک سری تصادفات تسلا که بسیاری از آنها کشنده بودند، تحت نظارت رگولاتوری قرار گرفته اند. اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها (NHTSA) تحقیقات ویژه ای را در مورد ۳۶ تصادف تسلا با اتوپایلوت از سال ۲۰۱۶ آغاز کرده است که پنج مورد از آنها در سال جاری اتفاق افتاده است. تسلا همچنین مورد انتقاد دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا و رانندگانی قرار گرفته است که ادعا میکنند این شرکت به دروغ قابلیتهای خودران خودران و FSD را تبلیغ کرده است.
برخی از مالکان و علاقه مندان تسلا پیش بینی کردند که شرکت ممکن است پس از اینکه تسلا نیاز به ۱۰۰ مایل Autopilot و امتیاز ایمنی حداقل ۸۰ برای دریافت به روز رسانی FSD را حذف کرده باشد، ممکن است اجازه ورود FSD به همه خودروها را بدهد. با توجه به ترس از اینکه رانندگانی که از ADAS استفاده می کنند، احتمال کمتری دارد جاده را تماشا کنند و در صورت خرابی سیستم هوشیار باشند، این یک عدم بررسی دقیق است. وب سایت تسلا رانندگان را تشویق می کند که دست خود را روی فرمان نگه دارند و چشمان خود را به جاده نگاه کنند.
نمره ایمنی مهم نیست من ۶۸ داشتم و بتا گرفتم 😂. من در نسخه بتا ایمن خواهم بود. pic.twitter.com/Xj274rSIKr
— عدنان شیخ (@sh98538914) 24 نوامبر ۲۰۲۲
با وجود نگرانی ها، هر راننده ای که قبلاً هزینه گزاف FSD تسلا را پرداخت کرده باشد، می تواند در آمریکای شمالی به این نرم افزار دسترسی داشته باشد. تسلا قبلاً دسترسی FSD را به ۱۶۰۰۰۰ مالک در ایالات متحده و کانادا در ماه سپتامبر گسترش داده بود، و عرضه گسترده امروز، وعده های قبلی ماسک برای دریافت FSD در هر تسلا تا پایان سال ۲۰۲۲ را عملی می کند.
ماسک ادعا کرده است که تسلا می تواند تا پایان سال به رانندگی کاملاً شخصی دست یابد، اما در طول سه ماهه سوم درآمد شرکت اعتراف کرد که FSD تاییدیه نظارتی را برای رانندگی بدون کسی پشت فرمان در سال ۲۰۲۲ دریافت نمی کند. ممکن است یکی از دلایلی باشد که تسلا اکنون برای توسعه انتخاب کرده است، تعداد کاربران و احتمالاً دادن اطلاعات بیشتر به ابررایانه تسلا Dojo برای کار با آن.
همچنین ممکن است حرکتی برای کاهش نگرانی سرمایه گذاران و کسب درآمد بیشتر باشد. سهام تسلا به پایینترین حد در دو سال اخیر رسیده است و ارزش بازار آن از ۱.۲ تریلیون دلار در نوامبر گذشته به ۵۷۴ میلیارد دلار در امروز به دنبال خرید ماسک از توییتر و تغییرات درامهای متعاقب آن کاهش یافت.
مقیاس بندی FSD همچنین به دنبال اخبار مهندسان تسلا، رومی فادته و گبه گئورگیان است که این هفته در BazelCon صحبت کردند و به اشتراک گذاشتند که تسلا تعداد شبیه سازی های FSD در هفته را از حدود ۲۵۰۰۰۰ شبیه سازی در سال ۲۰۲۰ به ۲ میلیون امروز افزایش داده است.