» خودرو » تسلا فروش مدل‌های S و X در چین را به دلیل تأثیر تعرفه‌ها متوقف کرد
تسلا
خودرو

تسلا فروش مدل‌های S و X در چین را به دلیل تأثیر تعرفه‌ها متوقف کرد

فروردین 24, 1404 3۰6

به گزارش اپ خونه، تسلا اکنون با پیامدهای استراتژی تعرفه‌ای رئیس‌جمهور ترامپ روبه‌رو شده است. در حالی که کسب‌وکار این شرکت در ایالات متحده به دلیل یکپارچگی عمودی بالاتر نسبت به سایر خودروسازان تا حدی از آسیب تعرفه‌های وارداتی مصون مانده است، فعالیت‌های بین‌المللی تسلا با تعرفه‌های تلافی‌جویانه علیه واردات خودروهایش مواجه شده است.

بلومبرگ نخستین بار گزارش داد که تسلا پذیرش سفارش برای خودروهای لوکس مدل S و مدل X را در چین متوقف کرده است، زیرا این خودروها به صورت وارداتی وارد این بازار می‌شوند.

در مقابل، خودروهای مقرون‌به‌صرفه مدل ۳ و مدل Y در کارخانه گیگافکتوری شانگهای تولید می‌شوند، و بنابراین مشمول تعرفه ۱۲۵ درصدی جدید چین که در جریان جنگ تجاری دوجانبه اعمال شده نیستند.

برای تسلا، مدل‌های S و X از جمله کم‌طرفدارترین خودروهای این شرکت هستند، بنابراین توقف فروش آن‌ها در چین احتمالاً تأثیر مالی چشمگیری نخواهد داشت. البته تسلا همچنان مدل‌های موجود در انبار داخل کشور چین را عرضه می‌کند.

نزدیکی بیش از حد مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، به رئیس‌جمهور ترامپ مانند شمشیری دولبه عمل کرده است. اگرچه به نظر می‌رسد وی در حال کسب قراردادهای سودآور برای مجموعه شرکت‌های خود است، اما گستره جهانی فعالیت‌های ماسک باعث شده او به شدت در برابر تنش‌های ژئوپلیتیکی آسیب‌پذیر باشد و به‌راحتی به عنوان هدفی در درگیری‌ها با رقبا در نظر گرفته شود.

ماسک به طرز غیرمنتظره‌ای موضعی صریح در مخالفت با استراتژی تعرفه‌ای ترامپ اتخاذ کرده است.

پس از آن‌که پیتر ناوارو، مشاور ارشد تجاری ترامپ، ادعا کرد که دلیل مخالفت ماسک با تعرفه‌ها، وابستگی او به واردات قطعات است، ماسک پاسخ داد که خودروهای تسلا “بیشترین درصد ساخت داخل در میان تمام خودروها را دارند” و ناوارو را “احمق‌تر از یک گونی آجر” توصیف کرد و در ادامه به‌طور طنزآمیز از آجرها عذرخواهی نمود.

ماسک همچنین شروع به انتشار ویدئوهایی از اقتصاددانان کرد که مزایای تجارت آزاد را توضیح می‌دادند—از جمله این واقعیت ساده که برخی مواد حیاتی مانند فلزات کمیاب در ایالات متحده در دسترس نیستند.

رئیس‌جمهور ترامپ دهه‌هاست که طرفدار سیاست‌های تعرفه‌ای و مخالف تجارت آزاد است؛ بنابراین اکنون می‌توان گفت که آمریکا بهای این سیاست‌ها را می‌پردازد.

اگرچه می‌توان استدلال کرد که برخی محصولات حیاتی مانند تراشه‌های رایانه‌ای باید در داخل تولید شوند، اما منتقدان تعرفه‌ها معتقدند که این هدف باید از طریق مشوق‌هایی مانند قانون CHIPS تحقق یابد، نه با اعمال تعرفه‌های گسترده‌ای که به آمریکایی‌ها، به‌ویژه اقشار کم‌درآمد، آسیب می‌زند.

حتی اگر کارخانه‌ها به آمریکا بازگردند، زمان زیادی برای ساخت آن‌ها و رسیدن به مهارت تولیدی رقبای آسیایی نیاز است. برخی اقتصاددانان هشدار داده‌اند که آمریکا در آستانه ورود به رکود اقتصادی قرار دارد.

محصولات کالایی در صورت تولید داخلی احتمالاً با قیمت‌هایی عرضه خواهند شد که توان رقابت جهانی نخواهند داشت، و با توجه به ناپایداری سیاست‌گذاری‌ها، شرکت‌ها علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های داخلی ندارند.

ایالات متحده به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، طی ۶۰ سال گذشته رشد خود را عمدتاً مدیون صادرات خدماتی مانند شبکه‌های اجتماعی و صنعت سرگرمی هالیوود بوده، نه تولید کفش ورزشی.

اگرچه برخی نگرانی‌ها در مورد غیراخلاقی بودن تکیه بر نیروی کار ارزان‌قیمت در خارج از کشور وجود دارد، اما واقعیت این است که آمریکایی‌ها تمایلی به انجام کارهای فیزیکی و سخت ندارند. در حالی که بازارهای آسیایی در تولید مهارت یافته‌اند، آمریکا بیشتر در حوزه طراحی و نوآوری فعالیت می‌کند.

تعرفه‌های تلافی‌جویانه، مانند آنچه امروز مشاهده می‌کنیم، بیشتر نشان می‌دهد که موانع تجاری در عمل می‌توانند به شرکت‌های آمریکایی در عرصه جهانی لطمه بزنند—اتحادیه اروپا در حال بررسی پذیرش بیشتر خودروهای برقی چینی در بازار خود است، که می‌تواند موقعیت خودروسازان آمریکایی را تضعیف کند.

ترامپ همچنین اظهار داشته که ایالات متحده برای کاهش کسری بودجه و جلوگیری از بحران بدهی آینده باید تعرفه‌هایی بر کالاهای خارجی اعمال کند.

با این حال اقتصاددانان می‌گویند که دولت می‌تواند از روش‌های دیگری برای متعادل‌سازی بودجه استفاده کند و برعکس، جنگ تجاری موجب شده کشورهایی مانند چین اوراق قرضه دولتی آمریکا را بفروشند که این موضوع موجب افزایش سود بازپرداخت آن‌ها و در نتیجه کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای پرریسک شده است.

سایر شرکت‌های فناوری که مدیران آن‌ها از ترامپ حمایت کرده‌اند نیز در اثر تنش با چین در معرض خطر قرار گرفته‌اند. بازار آمازون پر است از کالاهای تولید چین، و شرکت متا (مالک فیس‌بوک و اینستاگرام) ده‌ها میلیارد دلار درآمد از تبلیغات فروشندگان چینی در شبکه‌های اجتماعی خود به دست می‌آورد.

شرکت اپل که همچنان بیشتر تولید آیفون‌های خود را در چین انجام می‌دهد، تاکنون ۲۰ درصد کاهش ارزش سهام را در سال جاری تجربه کرده و ممکن است مجبور به افزایش قیمت‌ها شود. یک تحلیل‌گر حتی پیش‌بینی کرده که تولید آیفون در ایالات متحده ممکن است تا ۳۵۰۰ دلار هزینه داشته باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×