» اخبار اینترنت » تمرکز جدید اینستاگرام بر بهبود قابلیت جست‌وجو برای رقابت با تیک‌تاک و گوگل
جستجوی اینستاگرام
اخبار اینترنت

تمرکز جدید اینستاگرام بر بهبود قابلیت جست‌وجو برای رقابت با تیک‌تاک و گوگل

فروردین 20, 1404 2۰6

به گزارش اپ خونه، آدام موسری، مدیر اینستاگرام، اعلام کرد که این شرکت در حال کار روی ارتقای قابلیت جست‌وجوی این اپلیکیشن است و اذعان داشت که این حوزه، یکی از بخش‌هایی است که اینستاگرام می‌تواند عملکرد بهتری در آن داشته باشد تا رقابت‌پذیری خود را افزایش دهد.

این اظهارات در یکی از قسمت‌های اخیر پادکست «Build Your Tribe» بیان شد؛ در زمانی که بسیاری از کاربران نسل Z به جای استفاده از موتورهای جست‌وجوی سنتی، به اپلیکیشن‌های اجتماعی نظیر تیک‌تاک برای یافتن پاسخ‌ها روی آورده‌اند.
بدیهی‌ست که اینستاگرام نیز در این رقابت حضور دارد، اما مدیران آن معتقدند که می‌توانند جایگاه قوی‌تری در این زمینه به دست آورند.

موسری در این خصوص گفت:
«ما به تازگی شروع به سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش جست‌وجو در اینستاگرام کرده‌ایم، چرا که محتوای فوق‌العاده‌ای در پلتفرم وجود دارد. و صادقانه بگویم، آنچه ما به آن “جست‌وجوی محتوا” می‌گوییم — به جای جست‌وجوی حساب کاربری، یعنی جست‌وجوی نوع خاصی از محتوا — در حال حاضر روی اینستاگرام چندان عملکرد خوبی ندارد.»

او افزود که بخشی از این مشکل به کوچک بودن تیم مسئول جست‌وجوی اینستاگرام مربوط می‌شود. با این حال، متا به تازگی این تیم را تقویت کرده و هدف آن، عرضه به‌روزرسانی‌ها و بهبودهای بیشتر در ماه‌ها و سال‌های آینده است.

موسری ادامه داد:
«این مسیر بلندمدتی است، اما فکر می‌کنم می‌تواند بسیار مفید باشد برای کاربرانی که به دنبال پیدا کردن موضوع خاصی هستند. شما تصور کنید هر آنچه که برای آن از اینستاگرام استفاده می‌کنید، چقدر بهتر می‌شد اگر راحت‌تر می‌توانستید آن را پیدا کنید. از طرف دیگر برای تولیدکنندگان محتوا هم مزیت دارد، چرا که محتوا می‌تواند دوباره به چرخه دیده‌شدن بازگردد و تمام ارزش آن فقط در ۲۴ یا ۴۸ ساعت اول خلاصه نشود.»

شیوه جست‌وجوی کاربران نسل Z و کاربران جوان‌تر در اینترنت، مدتی‌ست که دچار تحول شده است.
گوگل پیش‌تر در سال ۲۰۲۲ اعلام کرده بود که پلتفرم‌هایی مانند تیک‌تاک و اینستاگرام، در حال گرفتن سهم بازار از سرویس‌های کلیدی آن نظیر جست‌وجو و نقشه هستند.
پاییز گذشته، تیک‌تاک وارد رقابت مستقیم با کسب‌وکار تبلیغاتی گوگل شد و به تبلیغ‌دهندگان اجازه داد تا نتایج جست‌وجوی کاربران را هدف‌گذاری کنند.

مطالعات مختلف بازار نیز این تغییر در رفتار کاربران را تأیید کرده‌اند.
برای مثال، در یکی از مطالعات انجام‌شده در آمریکا، اینستاگرام از گوگل و دیگر رقبا پیشی گرفت و به عنوان موتور جست‌وجوی موردعلاقه نسل Z معرفی شد.
البته این رقابت همچنان بسیار نزدیک است و نمی‌توان گفت اینستاگرام به طور قطعی پیروز میدان شده است.

یک تحقیق از مؤسسه Bernstein که در آوریل ۲۰۲۴ توسط فورچون منتشر شد، نشان داد که ۴۵ درصد از کاربران نسل Z بیشتر از شبکه‌های اجتماعی برای جست‌وجو استفاده می‌کنند.
همچنین بر اساس پژوهش دیگری که توسط HerCampus در سال ۲۰۲۴ انجام و در eMarketer گزارش شد، ۵۱ درصد از کاربران نسل Z تیک‌تاک را به دلیل فرمت ویدیوهای کوتاه آن به گوگل ترجیح می‌دهند.

اظهارات موسری نشان می‌دهد که متا به‌خوبی متوجه شده که رقابت آینده برای اینستاگرام، صرفاً در نقش یک شبکه اجتماعی خلاصه نمی‌شود، بلکه باید در نقش یک موتور جست‌وجو نیز وارد میدان شود.

او همچنین عنوان کرد که تنها «درصد بسیار کمی» از کاربران معمولی (غیرفعال در زمینه تولید محتوا) روزانه پست جدیدی در فید اینستاگرام منتشر می‌کنند. به گفته او، این بخش از اینستاگرام اکنون بیشتر به یک «دامنه عمومی» تبدیل شده است، در حالی که استوری‌ها و پیام‌های مستقیم (DM) محل اصلی تعامل کاربران با دوستان‌شان باقی مانده‌اند.

یکی دیگر از زمینه‌هایی که اینستاگرام قصد دارد در آن با تیک‌تاک رقابت کند، به قابلیت نمایش جست‌وجوهای پیشنهادی در بالای بخش نظرات مربوط می‌شود.
در تیک‌تاک، این پیشنهادها بر اساس محتوای مطرح‌شده توسط کاربران در بخش نظرات تولید می‌شود؛ و این دقیقاً همان حوزه‌ای است که اینستاگرام نیز به دنبال بهبود آن است.

موسری در این رابطه گفت:
«بسیاری اوقات، محتوای جالب نه در خود ویدیو، بلکه در زمینه اطراف آن نهفته است — که تقریباً همیشه در بخش نظرات دیده می‌شود. بنابراین هدف ما این است که آن زمینه را راحت‌تر نمایش دهیم تا کاربر بتواند اطلاعات بیشتری به دست بیاورد.»

او در پایان اضافه کرد که نسخه‌ای از اپلیکیشن اینستاگرام که از نظرات برای بهبود پیشنهادهای جست‌وجویی استفاده می‌کند، به‌زودی منتشر خواهد شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×