جندایا برای گسترش پلتفرم تجارت الکترونیک لوکس خود در آفریقا بودجه جمع آوری می کند
به گزارش اپ خونه، اقلام مد در بسیاری از پلتفرمهای تجارت الکترونیکی از جمله مواردی هستند که بیشتر مورد توجه قرار میگیرند.
به عنوان مثال، در آفریقا، مد در جومیا از نظر بزرگترین دسته از اقلام فروخته شده در طول سال ها، رتبه اول را به خود اختصاص داده است . این بدان معناست که تقاضا برای اقلام مد در سرتاسر قاره وجود ندارد و عرضه حتی در دستههای گرانقیمت نیز در حال افزایش است.
بازار کالاهای لوکس در آفریقا و خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۵ میلیارد دلار ارزش داشت و پوشاک و کفش های طراحان تنها بیش از ۷ میلیارد دلار در خرده فروشی تولید کردند.
پشت چنین معاملاتی تجارت فرامرزی است، جایی که برندهای آفریقایی، از طریق خریداران شخصی، اقلام خود را به مخاطبان جهانی صادر می کنند.
با این حال، سناریوی برجستهتر برعکس است: در این مورد، مصرفکنندگان آفریقایی از خانواده و دوستانشان در ایالات متحده و بریتانیا کمک میگیرند تا کالاهای لوکس را خریداری کرده و برایشان ارسال کنند.
در حالی که فعالیتهای عمومی تجارت الکترونیک بین خریداران آفریقایی و برندهای جهانی بهطور غیررسمی از طریق روابط طولانی مدت رخ داده است، چندین پلتفرم از فناوری برای متمرکز کردن این فرآیندها در بخشهای مختلف خرید استفاده کردهاند.
Jendaya ، یک استارت آپ یک ساله که به عنوان دروازه ای برای برندهای لوکس جهانی به قاره آفریقا و برای مصرف کنندگان در بقیه جهان برای کشف مارک های آفریقایی عمل می کند، با جمع آوری یک میلیون پوند (حدود ۱.۲ میلیون دلار) مخفیانه ظاهر می شود.
پلتفرم مستقر در لندن اما متمرکز بر آفریقا توسط مدیرعامل آیوتوند روفای ، که پس از بارها خریدار شخصی برای اقلام لوکس در بریتانیا برای اقوام در نیجریه، ایده راه اندازی Jendaya را داشت.
سایر بنیانگذاران عبارتند از COO Kemi Adetu ، CCO Teni Sagoe و CSO David Elikwu که آنها در لندن، نیویورک و لاگوس تقسیم شدند و Jendaya را در دسامبر ۲۰۲۱ راه اندازی کردند.
روفای در تماسی با TechCrunch گفت:
“ما میخواستیم پلتفرمی بسازیم که آفریقاییهای قاره اگر بخواهند کیفهای لوفر گوچی یا بوتگا داشته باشند، مجبور نباشند از حلقهها بپرند یا یک ماه یا چند هفته تاخیر داشته باشند، زیرا میتوانند در چند روز آن را در دست داشته باشند. “
از پوشاک گرفته تا زیبایی و دکوراسیون منزل تا لوازم جانبی، پلتفرم تجارت الکترونیک برندهای لوکس آفریقایی و دیاسپورای آفریقایی را با مصرف کنندگان گران قیمت در سراسر جهان و خریداران آفریقایی را به برندهای جهانی متصل می کند.
بر اساس بیانیه ای که این شرکت به اشتراک گذاشته است، می خواهد با «قرار دادن نام های آفریقایی به طور یکپارچه در همان لیگ با لیبل های غربی مانند Issey Miyake، Lanvin و Givenchy، به استعداد و داستان سرایی فراوانی که از منطقه سرچشمه می گیرد، روشن کند».
روفای گفت: “Jendaya یک پلت فرم تجارت الکترونیکی لوکس برای شهروند جهانی است – آفریقا مهم ترین بخش است زیرا شهروند آفریقایی نیز بسیار جهانی است، آنها بسیار متروپل هستند، به خوبی سفر می کنند و در معرض دید قرار می گیرند و آنها سلیقه ساز هستند.”
« بنابراین این مشتریان فقط فرهنگ نارنجی را نمی خواهند، بلکه می خواهند فرهنگ نارنجی را با ورساچه مخلوط کنند. آنها می خواهند یک Bottega را با Valero و Casablancas و سایر مارک های جدید که در سراسر جهان عرضه می شوند مخلوط کنند. این مصرف کنندگان پیشنهادات برند ما را به این معنا دیکته می کنند.»
Jendaya با اخلاقی که از مد آهسته، صنایع دستی، کالاهای لوکس سفارشی و استعدادهای نوظهور پشتیبانی میکند، میزبان فهرستی از برندهاست که شامل برند لوازم جانبی مینیمالیستی مستقر در بروکلین، Marty Moto و دیگرانی است که میراث را در بافتی مدرن، مانند کنیا، ادغام میکنند.
برند آدل دژاک. دیگر برندهای برجسته عبارتند از برچسب پیراهن ابریشمی بنینی-فرانسوی Alledjo و نامهای در حال رشدی مانند کازابلانکا که توسط طراح مراکشی Charaf Tajer، فینالیست جایزه LVMH 2020 تأسیس شده است.
Jendaya با شراکت با DHL و سوار شدن بر برند و شبکه گسترده غول لجستیک، این پیشنهادات طراح را از آفریقا، آسیا، بریتانیا، ایالات متحده و اروپا برای مشتریان در سراسر جهان ارسال می کند.
تاکنون،Jendaya بیشترین استقبال را از بریتانیا، نیجریه، غنا و ایالات متحده داشته است، بازارهایی که نمایانگر ثروتمندترین محلههای سیاهپوست و دیاسپورایی هستند.
این استارتاپ یک ساله تجارت الکترونیک از زمان راه اندازی خود در ۱۳ ماه پیش، حدود ۳۰۰ سفارش را پردازش کرده است. در همین حال، به گفته روفای، میانگین ارزش سفارش در هر سبد خرید ۳۵۰ دلار است، که کمتر از یک سوم معیار (معمولاً ۷۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار) است که توسط فروشگاههای تجاری لوکس و پرکاربرد ثبت شده است.
«مشتریان با پلتفرم ما آماده می شوند و فروش لوکس آنلاین یک بازی توپ متفاوت است. شما باید اعتبار ایجاد کنید، باید اعتماد ایجاد کنید و مصرف کنندگان باید به طور مداوم از پلتفرم و برندهایی که ما داریم آگاه باشند.»
او میافزاید که در حالی که پلتفرم تجارت الکترونیک لوکس مستقر در لندن تا ۷۰ برند را از طریق آزمایشی فقط دعوتشده و روابط مستقیم با شرکای بوتیکهای چند برندی وارد کرده است، اما قصد دارد این میزان را در سال جاری دو برابر کند.
با انجام این کار، Jendaya امیدوار است که طراحان لوکس آفریقایی بیشتری را در سطح جهان معرفی کند و تجارت الکترونیک لوکس را در این قاره تقویت کند.
در کنار محصول تجارت الکترونیک، پیشنهادات B2B این پلتفرم وجود دارد که تا این لحظه حدود ۱۰۰۰۰۰ دلار درآمد کسب کرده است.
سرمقاله Jendaya وجود دارد که نه تنها مارکهای موجود در پلتفرم را به نمایش میگذارد، بلکه اخبار مهم تاریخی و فصلی را نیز با هدف الهام بخشیدن به مخاطبان بینالمللی به نمایش میگذارد.
Jendaya Labs، آژانس خلاق استارتآپ که مشتریانی مانند کازابلانکا، اوزوالد بواتنگ، پل اسمیت و باربری را بهشمار میآورد. روفای میگوید Jendaya از این نظر با دیگر پلتفرمهای تجارت الکترونیک مد آفریقا محور مانند ANKA ، در کنار تمرکز انحصاری بر اقلام لوکس، متفاوت است.
«ایده فقط برندهای آفریقایی برای جهان نیست، که یکی از عناصر کاری است که ما انجام میدهیم، بلکه این همچنین مارک های جهانی به آفریقا است.»
سرمایه گذاران در دور اولیه Jendaya شامل آنو آددوین آداسولوم، مدیر عامل سابی و چندین سرمایه گذار هستند.
این استارتاپ همچنین از Ada VC، Culture Capital، بازیگر Maisie Williams و افراد مشهور موسیقی Bizzle Osikoya و Asa Asika حمایت مالی دریافت کرده است.