جنگ تجاری ترامپ به تیکتاک کشیده شد و اپلیکیشن چینی DHgate را به صدر فروشگاه اپ استور آمریکا رساند
به گزارش اپ خونه، با افزایش ۱۴۵ درصدی تعرفههای واردات آمریکا بر کالاهای چینی توسط دونالد ترامپ، بسیاری از تأمینکنندگان و تولیدکنندگان چینی شروع به انتشار ویدئوهایی در تیکتاک کردند که در آنها نحوه واقعی عملکرد بازار جهانی کالاهای لوکس را برای مصرفکنندگان توضیح میدهند.
در این ویدئوها به مخاطبان نشان داده میشود که بسیاری از پوشاک، کیفها و سایر لوازم جانبیای که گمان میرفت در اروپا تولید میشوند، در واقع در کارخانههای چین ساخته میشوند.
در نتیجه این روند وابرال شده، اپلیکیشن DHgate که بازاری برای عمدهفروشی کالاهای چینی محسوب میشود، به سومین اپلیکیشن رایگان پرنصب در اپ استور آمریکا تبدیل شد.
برای مقایسه، این اپلیکیشن تا روز جمعه ۱۱ آوریل، در رتبه ۳۵۲ اپلیکیشنهای غیر بازی رایگان آیفون در آمریکا قرار داشت، اما در روز یکشنبه به رتبه ششم و نهایتاً صبح دوشنبه به رتبه سوم صعود کرد.
این آمار بر اساس دادههای شرکت تحلیلی Appfigures ارائه شده است. همچنین در همان روز دوشنبه، DHgate در رتبهبندی کلی اپلیکیشنهای رایگان آیفون (شامل بازیها) نیز به جایگاه سوم رسید.
بر اساس اعلام شرکت DHgate، این اپلیکیشن در روز شنبه ۱۲ آوریل حدود ۳۵٬۴۰۰ بار در اپ استور و گوگل پلی دانلود شد که نسبت به میانگین ۳۰ روز گذشته، افزایش ۵۶ درصدی داشته است. از این تعداد، ۱۷٬۳۰۰ دانلود از سوی کاربران آمریکایی بوده که رشدی ۹۸ درصدی را نسبت به میانگین ماهانه نشان میدهد.
در روز یکشنبه ۱۳ آوریل، تعداد نصبهای اپلیکیشن در سیستم iOS به ۱۱۷٬۵۰۰ رسید که معادل افزایش ۷۳۲ درصدی است. تنها در آمریکا، تعداد دانلودها به ۶۵٬۱۰۰ رسید که ۹۴۰ درصد نسبت به میانگین ماهانه رشد داشته است. (آمار مربوط به نسخه اندروید در روز یکشنبه هنوز منتشر نشده است.)
DHgate یک شرکت تجارت الکترونیکی فرامرزی است که کسبوکارها و مصرفکنندگان را به تأمینکنندگان و تولیدکنندگان در چین و سایر بازارها متصل میکند.
بر اساس اطلاعات وبسایت این شرکت، در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون محصول در دستهبندیهایی مانند الکترونیک، خانه و اسباببازی، پوشاک و کفش، جواهرات، سلامت و زیبایی و… ارائه میدهد.
رشد ناگهانی تقاضا برای این اپلیکیشن ناشی از موجی در تیکتاک بود که طی آن تولیدکنندگان چینی شروع به افشای پشتپرده تولید محصولات لوکس برای مخاطبان آمریکایی کردند. در پی این موج، سایر تولیدکنندگان محتوا نیز شروع به توصیه DHgate به عنوان منبعی برای خرید کالاهای لوکسی کردند که پیش از نصب برند نهاییشان، در کارخانههای چینی ساخته میشوند.
در واقع، تشخیص اینکه کدام کارخانهها تولیدکننده رسمی برندهای لوکس هستند و کدامها تنها نسخههای مشابه (اصطلاحاً “دوپ”) را تولید میکنند، برای مصرفکننده دشوار است. با این حال، انجمنهایی مانند r/DHgate در ردیت، گاه میتوانند در این زمینه اطلاعات مفیدی ارائه دهند.
در یکی از ویدئوهای محبوب تیکتاک، یک تولیدکننده چینی ادعا میکند که اکثر کیفهای لوکس جهان در چین تولید میشوند، اما سپس به کارخانههای برند در اروپا ارسال میگردند تا لیبل برند روی آنها نصب شده و در بستهبندی لوکس عرضه شوند. به این ترتیب، آن محصولات بهصورت “ساختهشده در ایتالیا” یا “ساختهشده در فرانسه” به بازار عرضه میشوند.
در ویدئویی دیگر، همین تولیدکننده (با حساب کاربری @senbags2) توضیح میدهد که یک کیف بِرکین با قیمت ۳۸٬۰۰۰ دلار، در واقع تنها حدود ۱٬۴۰۰ دلار هزینه ساخت دارد و مابقی هزینهای است که مصرفکننده بابت لوگو و بستهبندی میپردازد. (لازم به ذکر است که حساب کاربری این شخص اکنون در تیکتاک حذف شده، اما ویدئوهای مرتبط یا بازنشرشده هنوز در پلتفرم موجودند.)
سایر ویدئوها نیز به دستهبندیهای لوکس مانند پوشاک و جواهرات اختصاص داشتند. برندهایی نظیر Hermès، Gucci، Louis Vuitton، Chanel و همچنین برندهای میانردهای مانند Lululemon، Tommy Hilfiger، Lacoste و Hugo Boss نیز در این ویدئوها مورد اشاره قرار گرفتند.
هدف اصلی این ویدئوها، تأکید بر وابستگی بیش از حد ایالات متحده به چین بود. حتی برندهایی که مصرفکننده آمریکایی آنها را بهعنوان تولیدات اروپایی لوکس میشناسد، در واقع ممکن است در چین تولید شده باشند.
بنابراین، برخلاف تصورات رایج، این وابستگی تنها محدود به مد سریع (fast fashion) یا محصولات الکترونیکی ارزانقیمت همچون محصولات موجود در Shein یا TikTok Shop نیست.
اگرچه این نکته برای افرادی که با زنجیره تأمین جهانی آشنایی دارند چندان تازگی ندارد، اما این ویدئوها سبب شد تا کاربران تیکتاک به دنبال راهی برای خرید مستقیم از تولیدکنندگان چینی باشند؛ موضوعی که آنها را به سوی اپلیکیشنهایی مانند DHgate یا Taobao سوق داد.
اپلیکیشن Taobao نیز در روز دوشنبه به رتبه دهم در فهرست اپلیکیشنهای رایگان آیفون رسید.
استفاده از DHgate لزوماً راهکاری برای دور زدن تعرفههای ترامپ محسوب نمیشود، چرا که واردات هرگونه کالای چینی به ایالات متحده همچنان مشمول این تعرفهها خواهد بود، مگر در برخی موارد خاص مانند الکترونیک. با این حال، موج نارضایتی تولیدکنندگان چینی و انتشار این ویدئوها واکنشی مستقیم به افزایش تعرفهها بوده است.
یکی از کاربران تیکتاک در واکنش به این اتفاقات نوشت: «آمریکا فکر میکند تمام کارتها را در جنگ تجاری در دست دارد؛ چین جواب میدهد: ما همه کارتها را تولید میکنیم.»