حرکت Uber به سوی یک سوپراپ فراگیر: الگوبرداری از آمازون با رویداد “Uber One Member Days”
اردیبهشت 25, 1404 0۰1
به گزارش اپ خونه، سه سال پیش، درباره روند «آمازونیشدن» شرکت Uber نوشته شد؛ فرآیندی که طی آن این شرکت حملونقل به یک حلقه بسته تجاری تبدیل میشود و مشتریان خود را از یک خدمت به خدمات دیگر خود سوق میدهد.
در آن زمان تمرکز اصلی بر نحوه افزایش وفاداری مشتریان از طریق فروش متقاطع بود؛ بهعنوان مثال، جذب کاربران بخش غذارسانی به سمت خرید مواد غذایی، سپس سوق دادن آنها به خرید نوشیدنیها، و در نهایت بازگرداندن آنها به خدمات حملونقل.
امروز اما Uber گامهایی فراتر از تمرکز صرف بر حملونقل برداشته و بهسوی تبدیلشدن به یک سوپراپ (Super App) همهمنظوره در حرکت است؛ اپلیکیشنی که خدمات مختلفی را در یک بستر یکپارچه ارائه میدهد و به یک پلتفرم سبک زندگی روزانه تبدیل شده است که جذابترین خدماتش در پشت دیوار اشتراک پولی (Paywall) پنهان شدهاند.
بهعنوان نمونه، Uber این هفته نخستین دوره از رویداد اختصاصی خود با عنوان “Uber One Member Days” را برگزار میکند؛ نسخهای از “Prime Day” آمازون اما برای مشترکین سرویس اشتراکی Uber One. Prime Day یک رویداد خرید دو روزه و اختصاصی برای اعضای آمازون پرایم است که طی سالها به یک جشنواره هیجانانگیز مصرفگرایی تبدیل شده و افراد را به خرید بیشتر از نیاز واقعیشان ترغیب میکند، صرفاً به خاطر “تخفیفهای باورنکردنی”.
از زمان راهاندازی Prime Day در سال ۲۰۱۵، آمازون سال به سال افزایش فروش را تجربه کرده و برآوردها نشان میدهد که این شرکت در سال گذشته بیش از ۱۴ میلیارد دلار فروش فقط از همین رویداد به دست آورده است.
اگرچه Uber هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به چنین مقیاسی دارد، اما با توجه به حضور جهانی، فناوری لجستیکی پیشرفته و شبکهای از رانندگان انسانی و خودران، پتانسیل رشد در این مسیر را داراست.
رویداد Uber One Member Days از تاریخ ۱۶ تا ۲۳ مه برگزار میشود و وعده ارائه دهها هزار تخفیف را داده است؛ چه در محصولات اختصاصی Uber و چه در همکاری با برندهای معتبر در حوزه خردهفروشی و مهماننوازی.
در این رویداد، تخفیفهای قابلتوجهی ارائه خواهد شد، از جمله:
-
۲۰٪ تخفیف برای Uber Black
-
۳۰٪ تخفیف برای Uber Reserve
-
۴۰٪ تخفیف برای Uber Comfort
سایر مزایا شامل موارد زیر است:
-
دریافت ۳,۰۰۰ امتیاز Delta Skymiles برای کاربرانی که حساب Delta خود را به Uber متصل کرده و در طول هفته حداقل ۱۰ سفر انجام دادهاند.
-
تخفیف برای حلقههای سلامت Oura
-
۲۰ دلار تخفیف برای خرید بعدی از Ticketmaster در صورت خرید حداقل ۳ دلار از بخش خواربار
-
غذای رایگان از اغلب فستفودها، مانند یک بوریتوی Chipotle، قهوه یخی از Dunkin’ Donuts، و ۱۰ عدد ناگت مرغ از McDonald’s
ساچین کانسال، مدیر ارشد محصولات Uber، گفت:
«ما میخواهیم برای اعضای Uber One لحظاتی شاد و جذاب خلق کنیم. این رویداد میتواند دورهای ارزشمند از نظر صرفهجویی برای اعضا باشد. همچنین فرصتی برای کسانی است که هنوز عضو نشدهاند تا با عضویت در این دوره، طعم مزایای آن را بچشند.»
شرکت Uber همواره در حال گسترش پایگاه کاربران اشتراک Uber One است، که هماکنون حدود ۳۰ میلیون عضو دارد. دارا خسروشاهی، مدیرعامل این شرکت، در گزارش مالی فصل اول سال جاری اعلام کرد که اعضای این سرویس نرخ حفظ بسیار بالاتری نسبت به کاربران عادی دارند.
او افزود:
«اعضای Uber One سه برابر بیش از کاربران عادی هزینه میکنند.»
در حالی که Uber در تلاش است تا دامنه همکاریهای خود را از خدمات غذایی و خواربار فراتر برده (برای مثال همکاری اخیر با Home Depot)، و این مزایا را در قالب اشتراکهایش تجمیع کند، مسیری مشابه با مسیر تحول آمازون را در پیش گرفته است.
آمازون ابتدا بهعنوان یک کتابفروش دیجیتال آغاز کرد، سپس به فروش همهچیز رسید، و اکنون زیرساخت تجارت الکترونیک و زندگی دیجیتال را در اختیار دارد؛ از جمله خدمات ابری AWS و ویدیوهای Prime.
برای بسیاری، آمازون تبدیل به یک سبک زندگی شده است. اکنون با رویداد Uber One Member Days، این شرکت نیز اعلام میکند که میخواهد به چنین حضوری در زندگی کاربران برسد. و با اتکا به مدل سبکبار خود در حملونقل (که بر خلاف آمازون به ناوگان عظیم تحویل نیاز ندارد)، امیدوار است به ستون فقرات فرهنگ مصرف دیجیتال جدید بدل شود.