اخبار اینترنت

در اینجا برخی از موتورهای جستجو به جز گوگل وجود دارد که ارزش بررسی را دارند

به گزارش اپ خونه، گوگل برای مدت طولانی بر فضای جستجو تسلط داشته است که اخیراً یک قاضی دادگاه منطقه ای ایالات متحده دریافته است که برای حفظ انحصار در جستجوی آنلاین به طور غیرقانونی عمل کرده است .

احتمالاً تا زمانی که به یاد دارید از جستجوی Google استفاده کرده اید. این چیزی است که جایگزین چیزهایی مانند دفترچه تلفن و دایره المعارف ها شده است.

اما فقط به این دلیل که گوگل محبوب ترین موتور را اجرا می کند به این معنی نیست که باید از آن استفاده کنید. اگر هرگز موتور جستجویی فراتر از گوگل را در نظر نگرفته اید، ممکن است از دیدن چیزهای دیگری که وجود دارد شگفت زده شوید.

گزینه های جستجوی زیادی در بازار وجود دارد که مورد توجه قرار گرفته اند. چه به دنبال افزایش حریم خصوصی، ویژگی‌های هوش مصنوعی پیشرفته یا فقط چیزهای متفاوت باشید، گزینه‌های قابل توجهی وجود دارد که ارزش بررسی را دارند.

در حالی که Bing و یاهو مایکروسافت مسلماً شناخته شده ترین هستند، تعداد زیادی گزینه جستجوی مانند Google وجود دارد که مدتی است در اطراف وجود داشته است.

اما برای این لیست، ما بر روی ورودی های جدیدتر و کمتر شناخته شده در فضای موتور جستجو تمرکز می کنیم.

اکنون، بیایید به برخی از جایگزین‌های جستجوی گوگل بپردازیم که ارزش کاوش را دارند:

DuckDuckGo

تصویری از صفحه اصلی موتور جستجو DuckDuckGo

اگر می خواهید حریم خصوصی بیشتری هنگام جستجو داشته باشید، DuckDuckGo ممکن است موتور جستجوی مناسبی برای شما باشد.

DuckDuckGo سابقه جستجوی شما را ردیابی نمی‌کند و خط‌مشی رازداری آن مشخص می‌کند که هیچ یک از اطلاعات شخصی شما را جمع‌آوری نمی کند یا به اشتراک نمی‌گذارد، برخلاف Google، که داده‌های شما را برای شخصی‌سازی نتایج جستجو و تبلیغاتی که به شما نشان می‌دهد جمع‌آوری می‌کند.

DuckDuckGo دارای یک طرح ساده است که به شما امکان می دهد تصاویر، فیلم ها، اخبار، نقشه ها و نتایج خرید را جستجو کنید.

همچنین می‌توانید نتایج خود را بر اساس زمان فیلتر کنید، بنابراین می‌توانید نتایج را از روز، هفته، ماه یا سال گذشته ببینید. به علاوه، می‌توانید نتایج خود را بر اساس مناطق خاصی قرار دهید.

مانند گوگل، DuckDuckGo یک ویژگی جستجوی ایمن را ارائه می دهد. می توانید انتخاب کنید که آن را خاموش یا تنظیم کننید.

اگر به هوش مصنوعی علاقه دارید، DuckDuckGo به شما امکان دسترسی ناشناس به چند مدل هوش مصنوعی مختلف، از جمله:

OpenAI’s GPT-4o mini، Anthropic’s Claude 3، Meta’s Llama 3.1 و Mixtral را می دهد.

DuckDuckGo به کاربران اطمینان می دهد که از مکالمات آنها برای آموزش هوش مصنوعی استفاده نخواهد شد.

Ecosia

Ecosia یک جایگزین خوب برای جستجوی گوگل برای افرادی است که می خواهند به نجات این سیاره کمک کنند.

این موتور جستجو به کاشت درخت کمک می کند و تا به امروز بیش از ۲۱۳ میلیون درخت در بیش از ۳۵ کشور کاشته است. تمام سود موتور جستجو صرف درختکاری و سایر پروژه های زیست محیطی می شود.

استفاده از موتور جستجو ساده است و نتایج آن توسط Google و Bing مایکروسافت ارائه می‌شود، بنابراین شما همچنان همان نوع نتایج را دریافت می‌کنید اما در حین انجام این کار به محیط زیست نیز کمک می‌کنید.

Ecosia از کوکی های ضروری برای ارائه نتایج جستجو استفاده می کند، اما جستجوها رمزگذاری شده اند.

اگر نتایج جستجوی شخصی‌شده می‌خواهید، می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. Ecosia قبل از فعال کردن نتایج جستجو و تبلیغات شخصی‌شده، رضایت شما را می‌خواهد.

Brave Search

Brave Search نیز مانند DuckDuckGo از حریم خصوصی به عنوان یکی از نقاط فروش خود استفاده می کند.

این سرویس می گوید اطلاعات شخصی شما را به اشتراک نمی گذارد، نمی فروشد یا جمع آوری نمی کند. Brave Search به موتورهای جستجوی دیگر متکی نیست و در عوض بر اساس فهرست جستجوی مستقل خود ساخته شده است.

سطوح Brave  دارای پاسخ های مبتنی بر هوش مصنوعی برای اکثر سوالات در بالای نتایج جستجوی شما است.

اگر پاسخ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را نمی‌خواهید و فقط می‌خواهید نتایج استاندارد را ببینید، می‌توانید این ویژگی را در تنظیمات موتور جستجو غیرفعال کنید.

موتور جستجو همچنین دارای بخش «بحث‌ها» است که محتوای انجمن‌هایی مانند Reddit را نمایش می‌دهد.

به علاوه، می‌توانید نتایج جستجوی خود را با ویژگی «Goggles» موتور اصلاح کنید، که به شما امکان می‌دهد نتایج خود را با گزینه‌هایی مانند «بدون پینترست»، «وبلاگ‌های فناوری»، «اخبار» و موارد دیگر فیلتر کنید. .

مانند برخی دیگر از موتورهای موجود در این لیست، Brave یک ویژگی جستجوی ایمن را ارائه می‌کند که می‌توانید آن را خاموش یا تنظیم کنید.

Startpage

اگر به نتایج جستجوی گوگل عادت دارید و نمی خواهید چیز دیگری را امتحان کنید، اما می خواهید حریم خصوصی بیشتری داشته باشید، Startpage ممکن است انتخاب خوبی باشد.

در حالی که Startpage توسط گوگل پشتیبانی می‌شود، این وعده را می‌دهد که کاربران نگران جمع‌آوری، ردیابی یا هدف‌گیری داده‌های شخصی نباشند.

ویژگی «نمای ناشناس» موتور جستجو هویت شما را هنگام مرور وب‌سایت‌های دیگر، شبیه به VPN، پنهان می‌کند. Startpage ردیاب ها را مسدود می کند و همچنین آدرس IP شما را از تمام سرورهای اصلی خود حذف می کند.

Startpage همچنین به شما امکان می دهد به اخبار بدون پروفایل دسترسی داشته باشید، به این معنی که اخبار را بر اساس رفتار مرور شما نشان نمی دهد.

موتور جستجو محتوای تبلیغاتی را در صفحه اصلی و صفحه نتایج جستجو به شما نشان می‌دهد، اما می‌توانید در تنظیمات Startpage آن را خاموش کنید.

موتور جستجو تقریباً مشابه گوگل عمل می کند، اما اگر می خواهید به نقشه ها دسترسی داشته باشید، شما را به گوگل یا بینگ می فرستد.

Perplexity

Perplexity در حال حاضر درگیر یک سری بحث و جدل است. با این حال، این یکی از محبوب ترین موتورهای جستجوی هوش مصنوعی در بازار است، بنابراین قابل ذکر است.

برخلاف سایر موتورهای جستجوی این لیست که به سادگی ویژگی های هوش مصنوعی را در بالای نتایج جستجوی خود ارائه می دهند، Perplexity به عنوان یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد شد.

بنابراین مانند ترکیب یک چت ربات هوش مصنوعی با یک موتور جستجو به آن فکر کنید.

Perplexity از یک رویکرد مکالمه برای جستجو استفاده می کند و به شما پاسخی مختصر به یک سوال می دهد.

اگر پاسخی ساده نمی‌خواهید، Perplexity فهرستی از وب‌سایت‌ها را علاوه بر پاسخ مختصر – اگر می‌خواهید در وب کاوش کنید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

به علاوه، در انتهای جستجوی شما یک بخش “مرتبط” وجود دارد که پرس و جوهای مرتبطی را ارائه می کند که کاوش بیشتر را تشویق می کند.

در حالی که استفاده از موتور جستجو رایگان است، می توانید برای اشتراک ماهیانه ۲۰ دلاری برای ویژگی های اضافی مانند دسترسی به مدل های تولید تصویر و گزینه انتخاب مدل هوش مصنوعی دلخواه خود ثبت نام کنید.

SearchGPT

نشان‌واره OpenAI با رنگ‌های پاستلی مارپیچ (اعتبار تصویر: Bryce Durbin / TechCrunch)

اگرچه SearchGPT OpenAI به طور گسترده در دسترس نیست، اما قطعاً زمانی که به طور رسمی راه اندازی شد، منتظر آن هستیم.

با توجه به موفقیت سایر محصولات OpenAI ، انتشار SearchGPT مطمئناً باعث ایجاد موجی در تسلط جستجو خواهد شد.

OpenAI گفته است SearchGPT “پاسخ های سریع و به موقع” به سوالات کاربران می دهد.

شما قادر خواهید بود یک پرس و جو را تایپ کنید و اطلاعات و عکس ها را از وب به همراه پیوندهایی به منابع مرتبط دریافت کنید. سپس می‌توانید سؤالات بعدی بپرسید یا جستجوهای مرتبط را در نوار کناری بررسی کنید.

پاسخ‌های این سرویس به منابع اشاره می‌کند و پیوند می‌دهد تا بدانید اطلاعات از کجا آمده است.

OpenAI اشاره کرده است که از آنجایی که SearchGPT در مورد جستجو است و جدا از آموزش مدل‌های پایه هوش مصنوعی OpenAI است، این سرویس نتایج را از سایت‌ها نشان می‌دهد حتی اگر آنها از آموزش هوش مصنوعی انصراف داده باشند.

SearchGPT هنوز یک نمونه اولیه است، بنابراین نمی‌توانیم در حال حاضر چیزهای زیادی در مورد آن بگوییم، اما قطعاً زمانی که به طور گسترده در دسترس قرار گرفت باید آن را بررسی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا