در اینجا دلیل واقعی برای روشن کردن حالت هواپیما هنگام پرواز است
همه ما این روال را از صمیم قلب می دانیم: “لطفاً مطمئن شوید که صندلی های شما در وضعیت عمودی قرار دارند، میزهای سینی قرار دارند، سایه های پنجره ها بالا هستند، لپ تاپ ها در سطل های سقفی ذخیره می شوند و دستگاه های الکترونیکی روی حالت پرواز تنظیم شده اند.”
حالا چهار مورد اول معقول هستند، درست است؟ سایههای پنجرهها باید بالا باشند تا ببینیم آیا شرایط اضطراری مانند آتشسوزی وجود دارد یا خیر.
میزهای سینی باید در جای خود قرار گیرند و صندلی ها به صورت عمودی قرار گیرند تا بتوانیم به سرعت از ردیف خارج شویم. لپتاپها در مواقع اضطراری میتوانند به پرتابه تبدیل شوند، زیرا جیبهای پشتی صندلی به اندازه کافی قوی نیستند که آنها را در خود جای دهند.
و تلفن های همراه باید روی حالت پرواز تنظیم شوند تا نتوانند باعث ایجاد شرایط اضطراری برای هواپیما شوند، درست است؟ خب بستگی داره از کی بپرسی
فناوری تا حد زیادی پیشرفت کرده است ناوبری و ارتباطات هوانوردی به خدمات رادیویی متکی است که از دهه ۱۹۲۰ برای به حداقل رساندن تداخل هماهنگ شده اند.
فناوری دیجیتالی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد بسیار پیشرفته تر از برخی از فناوری های قدیمی آنالوگ است که حتی ۶۰ سال پیش از آن استفاده می کردیم.
تحقیقات نشان داده است که دستگاههای الکترونیکی شخصی میتوانند سیگنالی را در همان باند فرکانسی که سیستمهای ارتباطی و ناوبری هواپیما منتشر میکنند، ایجاد کنند که به عنوان تداخل الکترومغناطیسی شناخته میشود.
اما در سال ۱۹۹۲، سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده و بوئینگ، در یک مطالعه مستقل، استفاده از دستگاه های الکترونیکی را در تداخل هواپیما بررسی کردند و هیچ مشکلی در رایانه یا سایر دستگاه های الکترونیکی شخصی در طول مراحل غیر بحرانی پرواز پیدا نکردند. (برخاست و فرود به عنوان مراحل بحرانی در نظر گرفته می شود.) کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده همچنین شروع به ایجاد پهنای باند فرکانسی رزرو شده برای استفاده های مختلف کرد – مانند تلفن های همراه و ناوبری هواپیما و ارتباطات – تا با یکدیگر تداخل نداشته باشند.
دولتها در سراسر جهان استراتژیها و سیاستهای مشابهی را برای جلوگیری از مشکلات مداخله در حمل و نقل هوایی توسعه دادند. در اتحادیه اروپا، وسایل الکترونیکی از سال ۲۰۱۴ مجاز به روشن ماندن هستند.
۲.۲ میلیارد مسافر
پس چرا با وجود این استانداردهای جهانی، صنعت هوانوردی همچنان استفاده از تلفن همراه را ممنوع کرده است؟ یکی از مشکلات مربوط به چیزی است که ممکن است انتظار نداشته باشید – تداخل زمین.
شبکه های بی سیم توسط یک سری برج به هم متصل می شوند. اگر مسافرانی که بر فراز این شبکههای زمینی پرواز میکنند همگی از تلفن خود استفاده کنند، ممکن است شبکهها بیش از حد بارگیری شوند.
تعداد مسافرانی که در سال ۲۰۲۱ پرواز کردند بیش از ۲.۲ میلیارد نفر بود و این نیمی از تعداد مسافران سال ۲۰۱۹ است. شرکت های بی سیم ممکن است در اینجا نکته ای داشته باشند.
البته وقتی صحبت از شبکه های تلفن همراه به میان می آید، بزرگ ترین تغییر در سال های اخیر حرکت به سمت استانداردهای جدید است. شبکههای بیسیم 5G کنونی – که به دلیل سرعت بالاتر انتقال داده مطلوب هستند – باعث نگرانی بسیاری در صنعت هوانوردی شده است.
پهنای باند فرکانس رادیویی محدود است، با این حال ما همچنان در تلاش هستیم تا دستگاه های جدید بیشتری را به آن اضافه کنیم. صنعت هوانوردی اشاره می کند که طیف پهنای باند شبکه بی سیم 5G به طور قابل ملاحظه ای به طیف پهنای باند هوانوردی رزرو شده نزدیک است، که ممکن است باعث تداخل در سیستم های ناوبری نزدیک فرودگاه ها شود که به فرود هواپیما کمک می کنند.
اپراتورهای فرودگاهی در استرالیا و ایالات متحده نگرانی های مربوط به ایمنی هوانوردی را در ارتباط با عرضه 5G ابراز کرده اند، با این حال به نظر می رسد بدون چنین مشکلاتی در اتحادیه اروپا راه اندازی شده است.
در هر صورت، محدود کردن استفاده از تلفن همراه در هواپیما در حالی که مشکلات مربوط به 5G حل شده است، عاقلانه است.
در نهایت، ما نمی توانیم خشم هوا را فراموش کنیم
در حال حاضر اکثر خطوط هوایی خدمات Wi-Fi را به مشتریان ارائه می دهند که به صورت پرداختی یا رایگان هستند. با فناوریهای جدید Wi-Fi، مسافران از نظر تئوری میتوانند از تلفن همراه خود برای برقراری تماس ویدیویی با دوستان یا مشتریان در حین پرواز استفاده کنند.
در یکی از پروازهای اخیر، با مهماندار کابین صحبت کردم و نظر او را در مورد استفاده از تلفن در طول پرواز جویا شدم. او اظهار داشت که این برای خدمه کابین ناراحت کننده است که منتظر بمانند تا مسافران تماس خود را تمام کنند و از آنها بپرسند که آیا نوشیدنی یا چیزی برای خوردن میل دارند یا خیر.
در هواپیمایی با بیش از ۲۰۰ مسافر، اگر همه در حال برقراری تماس تلفنی باشند، تکمیل خدمات در پرواز طولانیتر خواهد بود.
برای من، مشکل استفاده از تلفن در حین پرواز بیشتر در مورد تجربه اجتماعی داشتن بیش از ۲۰۰ نفر در هواپیما است و همه به طور بالقوه در یک زمان صحبت می کنند.
در زمانی که رفتار مخرب مسافران، از جمله “خشم هوا” به طور فزاینده ای مکرر است، استفاده از تلفن در پرواز ممکن است محرک دیگری باشد که کل تجربه پرواز را تغییر می دهد.
رفتارهای مخرب اشکال مختلفی دارد، از رعایت نکردن الزامات ایمنی مانند نبستن کمربند ایمنی، درگیری لفظی با مسافران و خدمه کابین، تا درگیری فیزیکی با مسافران و خدمه کابین – که معمولاً به عنوان خشم هوا شناخته می شود.
در نتیجه، استفاده از تلفن ها در حین پرواز در حال حاضر به توانایی هواپیما برای عملیات آسیب نمی رساند. اما خدمه کابین ممکن است ترجیح دهند در ارائه خدمات در طول پرواز به همه مسافران تأخیر نداشته باشند – افراد زیادی برای خدمات رسانی هستند.
با این حال، فناوری 5G در حال تجاوز به پهنای باند رادیویی سیستم های ناوبری هواپیما است. برای پاسخ به سوال 5G در مورد تداخل در ناوبری هواپیما در هنگام فرود، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.
به یاد داشته باشید که وقتی در مورد دو مرحله حیاتی پرواز صحبت می کنیم، برخاستن اختیاری است – اما فرود اجباری است.