اخبار اینترنت

زیرساخت های ابری بیشترین رشد درآمد خود را در سه ماهه چهارم داشته است

به گزارش اپ خونه، در سه ماهه اول سال گذشته شاهد سکون در گسترش بازار زیرساخت های ابری بوده ایم، و اعداد رشد کمتری نسبت به آنچه در گذشته بود، نشان می داد.

این موضوع تا حد زیادی به لطف علاقه به هوش مصنوعی مولد تغییر کرد.

موج درآمد جدید از سال گذشته آغاز شد، که توسط چرخه تبلیغات ChatGPT هدایت می شد، اما درآمد زیرساخت ابری را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به ۷۴ میلیارد دلار رسانده است، که ۱۲ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

طبق تحقیقات Synergy ، بازار ابری افزایش سه ماهه به سه ماهه را تجربه کرده است .

بازار زیرساخت‌های ابری در کل سال به ۲۷۰ میلیارد دلار افزایش یافت، این عدد ۲۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ بود.

جان دینسدیل از Synergy پیش‌بینی می‌کند که رشدی که در سال گذشته شاهد بودیم همچنان باقی خواهد ماند، اگر بازار به رشد خود ادامه دهد و قانون اعداد بزرگ به طور فزاینده ای تأثیر می گذارد.

Cloud (ابری) اکنون یک بازار بزرگ است و حرکت دادن آن نیاز به مقدار زیادی تلاش دارد، اما هوش مصنوعی این کار را انجام داده است.

با نگاهی به آینده، قانون اعداد بزرگ به این معنی است که بازار ابری هرگز به نرخ‌های رشد پیش از سال ۲۰۲۲ باز نخواهد گشت، اما Synergy پیش‌بینی می‌کند که اکنون نرخ‌های رشد تثبیت شده و منجر به افزایش مداوم سالانه در مخارج ابری می‌شود.

جمین بال، یکی از شرکای Altimeter Capital ، آینده درخشانی را برای این فروشندگان می بیند:

“hyperscalers از مقیاس، توزیع، اعتماد و عمق روابط با مشتری بهره می‌برند، به گونه‌ای که هیچ شرکت‌های نرم‌افزاری دیگر این کار را نمی‌کنند. آنها همچنین می بینند که درآمد هوش مصنوعی (عمدتاً محاسباتی) زودتر از دیگران ظاهر می شود.”

نمودارهایی که معیارهای رشد مختلف را برای AWS، Azure و Google Cloud نشان می‌دهند.

Charts showing various growth metrics for AWS, Azure and Google Cloud.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری/مشارکت سودآور مایکروسافت با OpenAI به آن برتری در بازار می‌دهد، زیرا شاهد افزایش دو درصدی سهم بازار این شرکت به ۲۵ درصد در سه ماهه چهارم بودیم که افزایش آن قابل‌توجه بود.

آمازون همچنان با ۳۱ درصد سهم، پادشاه است، البته دو امتیاز نسبت به سه ماهه گذشته کاهش یافته است. به راحتی می توان گفت که ضرر آمازون به سود مایکروسافت بود، اگرچه احتمالاً به این سادگی نیست و احتمالاً تأثیرات ظریف تری در سراسر بازار وجود دارد.

در همین حال گوگل در حدود ۱۱ درصد سهم ثابت خود را حفظ کرد.

Synergy گزارش می دهد که Big 3 حدود ۶۷٪ از سهم کلی بازار یا تقریباً ۵۰ میلیارد دلار از کل درآمد ابری را تشکیل می دهد که از سه شرکت بزرگ برای یک سه ماهه به دست می آید.

از منظر دلار، اعداد معمولاً کمی گیج کننده هستند، آمازون با ۲۳ میلیارد دلار، مایکروسافت با ۱۸.۵ میلیارد دلار و گوگل با حدود ۸ میلیارد دلار سهم کلی بازار را تشکیل میدهند.

اگر این اعداد دقیقاً با اعداد گزارش شده مطابقت ندارند، به این دلیل است که این شرکت ها اغلب انواع مختلف درآمد ابری را برای رسیدن به ارقام گزارش شده ترکیب می کنند.

Synergy به IaaS، PaaS و سرویس‌های ابری خصوصی میزبانی شده نگاه می‌کند، و اعداد ابری گزارش‌شده شرکت‌ها ممکن است شامل SaaS و سایر درآمدهایی باشد که Synergy به حساب نمی‌آید.

Cloud infrastructure market share graph from Synergy Research

نمودار سهم بازار زیرساخت ابری از Synergy Research

از نظر درصد رشد سه ماهه، با در نظر گرفتن این اخطارها در مورد نحوه اندازه‌گیری درآمد شرکت‌ها، AWS سیزده درصد، Azure سی درصد و Google Cloud حدود ۲۵ درصد افزایش یافت (اگرچه آنها درآمد SaaS را در آن تفکیک نمی‌کنند).

اسکات رینی، شریک Redpoint، در دسامبر در re:Invent گفت که آمازون به وضوح در حال بازی کردن با هوش مصنوعی است و این مکانی غیرعادی برای این شرکت است که خودش را پیدا کند. این ممکن است اولین باری باشد که مردم  گفتند که آمازون در موقعیتی نیست که از این فرصت عظیم استفاده کند. آنچه مایکروسافت در مورد Copilot انجام داد و این واقعیت که Q [این هفته] منتشر شد به این معنی است که در واقعیت، آنها کاملاً ۱۰۰٪ در حال بازی کردن هستند.

در حالی که هوش مصنوعی مولد یک فرصت بزرگ برای همه فروشندگان ابری است، هنوز روزهای بسیار ابتدایی است.

ما همیشه دوست داریم بگوییم که اولین بار در بازار یک مزیت بزرگ است و مطمئناً در تمام این سال ها برای آمازون بوده است. اینکه آیا رویکرد تهاجمی مایکروسافت به هوش مصنوعی نشان دهنده مزیت مشابهی است هنوز مشخص نیست، اما نادیده گرفتن افزایش دو درصدی سهم بازار در یک سه ماهه سخت است.

در حال حاضر به نظر می رسد که مایکروسافت در زمینه هوش مصنوعی در شرکت پیشتاز شده است، اما گوگل و آمازون هنوز زمان زیادی برای کشف این موضوع دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا