اخبار اینترنت

ساعات طولانی در شبکه های اجتماعی مغز کودکان و نوجوانان را تغییر می دهد و آنها را کسل می کند

به گزارش اپ خونه، مطالعه‌ای توسط دانشگاه کارولینای شمالی نشان داده است که استفاده از رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک و اسنپ‌چت مغز کودکان و نوجوانان را تغییر می‌دهد. مطالعات همچنین نشان می دهد که استفاده طولانی مدت افراد را کسل کننده می کند.

به نظر می رسد که ما در نهایت اثبات علمی و تجربی داریم که بسیاری از مردم سال ها به آن اعتقاد دارند – اینکه رسانه های اجتماعی تأثیر بسیار نامطلوبی بر کودکان و نوجوانان دارند و حتی می توانند مغز آنها را تغییر دهند.

دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه کارولینای شمالی در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است، پیشنهاد کردند که بررسی عادت رسانه‌های اجتماعی در نوجوانی منجر به حساسیت مفرط نسبت به بازخورد همسالان می‌شود و ممکن است به طور بالقوه منجر به تغییرات دائمی در مراکز پاداش و انگیزه مغز شود.

در این مطالعه، دانشمندان علوم اعصاب با گروهی متشکل از ۱۶۹ نوجوان بین ۱۲ تا ۱۵ سال کار کردند و نحوه رشد مغز آنها را مشاهده کردند و آن را با استفاده خود از فیس بوک، اینستاگرام و اسنپ چت مقایسه کردند.

دانشمندان علوم اعصاب کشف کردند که کودکان و نوجوانان با استفاده معمولی یا بررسی هر یک از پلتفرم های فوق الذکر بیش از ۱۵ بار در روز، نه تنها از سوی همسالان خود در رسانه های اجتماعی، بلکه در زندگی واقعی نیز به طور فزاینده ای نسبت به بازخورد حساس می شوند.

اسکن‌های مغزی این افراد افزایش فعالیت را در نواحی مرتبط با پردازش پاداش، تمرکز، تنظیم و کنترل نشان داد و محققان مشاهده کردند که به نظر می‌رسد اینها به حلقه‌های بازخورد مثبت کمک می‌کنند و حساسیت آن‌ها را به تأیید همتایان افزایش می‌دهند.

در مقایسه، آن دسته از نوجوانانی که می‌گفتند برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی خود را حداکثر یک بار در روز چک می‌کنند، کاهش فعالیت در این زمینه‌ها را نشان دادند.

این نشان می دهد که آنها کمتر به بازخوردهای همسالان اهمیت می دهند یا ممکن است بر رفتارهای اجباری خود کنترل بیشتری داشته باشند.

 نویسنده ایوا تلزر به نیویورک تایمز گفت:

“نوجوانانی که به طور معمول رسانه های اجتماعی خود را چک می کنند، این تغییرات بسیار چشمگیر را در نحوه واکنش مغزشان نشان می دهند، که به طور بالقوه می تواند عواقب بلندمدت تا بزرگسالی داشته باشد، به نوعی زمینه را برای رشد مغز در طول زمان آماده می کند.”

ما همچنین با چند پزشک، دکتر Sudipto Chatterjee، جراح مغز و اعصاب در یکی از بزرگترین بیمارستان‌های کلکته و دکتر Mukesh Dwivedi، یکی دیگر از متخصصان اعصاب مستقر در Gurgaon صحبت کردیم که بینش‌های شگفت‌انگیزی را در مورد اینکه چگونه رسانه‌های اجتماعی تأثیر نامطلوبی بر این بیماری دارند به اشتراک گذاشتند.

همه ما مواردی را شنیده‌ایم که در آن رسانه‌های اجتماعی کاربران جوان، به‌ویژه دختران جوان را به افسردگی و بدشکلی شدید بدن سوق داده است. موارد زیادی وجود داشته است که افراد در سنین نوجوانی به دلیل رسانه های اجتماعی و اینکه چگونه آنها را وادار به خودکشی می کند، خودکشی کرده اند.

دکتر چاترجی می‌گوید: «در حالی که چنین موارد شدید ممکن است کم باشد، اما مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض غیرعادی با رسانه‌های اجتماعی، به ویژه مصرف رسانه‌های اجتماعی در واقع می‌تواند بخش تحلیلی مغز را کند کند.»

به نظر می رسد شیوه ای که پلتفرم های رسانه های اجتماعی الگوریتم های خود را طراحی کرده اند، تأثیر منفی بر نحوه پردازش اطلاعات و مدیریت خاطرات ما داشته باشد.

دکتر Dwivedi می‌گوید: این همچنین منجر به کوتاه شدن نگران‌کننده دامنه توجه، نه فقط در کودکان و نوجوانان، بلکه در بزرگسالان جوان نیز شده است.

بنابراین، آیا مصرف رسانه های اجتماعی باعث کندی کاربران، به ویژه نوجوانان و کودکان می شود؟ دکتر دوویدی می‌گوید: “به نظر می‌رسد شواهد همین‌طور است. “

مطالعات نشان می دهد که در حالی که کاهش قابل توجهی در ضریب هوشی وجود نداشته است، به نظر می رسد کودکان و نوجوانان برای درک برخی از مفاهیم پیچیده در ریاضیات، علوم و استدلال منطقی بیشتر طول می کشند. گویی رسانه های اجتماعی جایگزین تلویزیون به عنوان جعبه احمق جدید شده است.

با این حال، ممکن است این خود استفاده از رسانه های اجتماعی نباشد، بلکه نحوه مصرف آن باشد.

دکتر چاترجی می‌گوید:

«در حالی که مصرف رسانه‌های اجتماعی فراتر از یک حد معین مطمئناً مضر است، آنچه در واقع مشکل‌ساز است، نحوه استفاده ما از رسانه‌های اجتماعی است. اغلب افراد اینستاگرام یا فیس بوک خود را در عرض نیم ساعت پس از پیاده روی، گاهی اوقات به محض بلند شدن از رختخواب، چک می کنند.

ما همچنین دیده‌ایم که افرادی زود به رختخواب می‌روند، اما فقط دراز کشیده‌اند و چشم‌هایشان را به تلفن‌هایشان چسبانده‌اند، در فیدهایشان مرور می‌کنند و منتظرند که بخوابند. نور آبی نمایشگر چرخه خواب شما را تغییر می دهد و آن را به هم می زند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی قبل از خواب، در نهایت تغییرات فیزیولوژیکی نیز به همراه خواهد داشت.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا