اخبار اینترنت

سه سال پس از بازسازی، مرورگر اندروید فایرفاکس بیش از ۴۵۰ افزونه جدید اضافه می کند

به گزارش اپ خونه،سازنده فایرفاکس، Mozilla، از راه‌اندازی بیش از ۴۵۰ افزونه جدید – با نام افزونه‌های مرورگر – خبر داد که اکنون در صفحه افزونه‌های مرورگر فایرفاکس Mozilla در دسترس هستند.

این برنامه‌های افزودنی به کاربران اجازه می‌دهند مرورگر تلفن همراه را مطابق با نیازهای خود سفارشی کنند، خواه شامل افزودن ابزارهای حریم خصوصی ضد ردیابی، محتوای مسدودکننده‌ها، ابزارهای بهره‌وری باشد یا سایر ویژگی‌هایی که تجربیات جدیدی را معرفی می‌کنند، مانند پخش جریانی موسیقی، یا آنهایی که به کاربران اجازه می‌دهند رابط کاربری مرورگر را شخصی کنند – مانند تغییر همه وب‌سایت‌ها به حالت تاریک یا ارائه روش بهتر برای مدیریت برگه ها را شامل می شود.

فقدان برنامه‌های افزودنی برای سال‌ها پس از راه‌اندازی نسخه بازسازی‌شده مرورگر تلفن همراه در سال ۲۰۲۰ برای کاربران اندروید مشکل‌ساز بوده است که جایگزین پایگاه کد قبلی برنامه با “GeckoView”، یک موتور مرورگر جدید، سریعتر و قابل تنظیم تر شد.

در آن زمان، شرکت گفت که تصمیم گرفته است برنامه‌های افزودنی پشتیبانی شده را فقط به آنهایی که در برنامه «افزونه‌های پیشنهادی» هستند محدود کند – به این معنی که معمولاً توسط کاربران نهایی نصب شده است.

این انتخاب به Mozilla اجازه داد تا به سرعت مرورگر جدید را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد و فرصتی برای توسعه دهندگان نرم افزار متمرکز بر این بازار باشد.

در حالی که ساخت‌های شبانه فایرفاکس بعداً افزونه‌های بیشتری را فعال کردند، مرورگر فایرفاکس برای اندروید در دسترس عموم به این صدها افزونه دسترسی نداشت، به این معنی که اکثر کاربران اصلی فایرفاکس نیز بدون آن بودند.

در آگوست سال جاری، Mozilla گفت سرانجام زیرساخت مورد نیاز برای بازگرداندن اکوسیستم برنامه افزودنی باز به فایرفاکس برای اندروید را تکمیل کرده است.

سپس شروع به آزمایش و در دسترس قرار دادن صدها افزونه دیگر برای فایرفاکس برای کاربران اندروید کرد، که با اخبار امروزی که اکنون بیش از ۴۵۰ برنامه افزودنی موجود است، به اوج خود رسید.

این شرکت بر اهمیت داشتن یک اکوسیستم باز تاکید کرد و خاطرنشان کرد که تقریباً نیمی از کاربران دسکتاپ فایرفاکس یک افزونه نصب کرده اند تا تجربه خود را سفارشی کنند.

بسیاری از برنامه‌های افزودنی پیشنهادی برای مرورگر اندروید دارای شماره کاربری شش رقمی یا بیشتر هستند، اما خود برنامه تنها بخش کوچکی از بازار مرورگرهای تلفن همراه را حفظ می‌کند، زیرا مرورگرهای پیش‌فرض، کروم و سافاری، به ترتیب در اندروید و iOS به دست آورده اند.

بر اساس داده‌های StatCounter، فایرفاکس تنها ۰.۵ درصد از سهم بازار را در نوامبر ۲۰۲۳ در اختیار دارد. در مقایسه، کروم دارای ۶۴.۲۳ درصد سهم است.  سافاری، مرورگر سامسونگ، اپرا و سایرین نیز در رقابت مرورگرهای موبایل از فایرفاکس جلوتر هستند.

با این حال، این برنامه پیروان کوچک اما اختصاصی دارد، از جمله کسانی که به دنبال گزینه های جایگزین از دیگران فراتر از غول های فناوری بزرگ هستند.

یکی از نکات کلیدی فروش آن مسدود کردن خودکار ردیاب است که برای افرادی که بیشتر به حفظ حریم خصوصی فکر می کنند جذاب است. بر اساس داده های فروشگاه Google Play، فایرفاکس برای اندروید تا به امروز بیش از ۱۰۰ میلیون نصب داشته است.

جورجیو ناتیلی، مدیر مهندسی فایرفاکس، در اعلامیه در مورد راه اندازی برنامه های افزودنی، گفت:

«فرصت نوآوری بسیار زیاد است. دیدن اینکه توسعه‌دهندگان برنامه‌های افزودنی این لحظه را در آغوش می‌گیرند و تجربه‌ها و ویژگی‌های جدیدی را برای مرورگر فایرفاکس برای کاربران اندروید ایجاد می‌کنند، هیجان‌انگیز است. مردم دیگر مجبور نیستند وب موبایل را به روشی کاملاً منحصر به فرد مرور کنند. با برنامه‌های افزودنی، می‌توانید ظاهر و رفتار Firefox برای Android را تغییر دهید. تنها زمانی که توسعه دهندگان بیشتری در این فضای جدید هیجان انگیز نوآوری می کنند، بهتر می شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا