» اخبار کسب و کارها » سونی، راه درست و غلطی برای استفاده از هوش مصنوعی در بهبود بازی‌های پلی‌استیشن ۵ وجود دارد
سونی و پلی استیشن
اخبار کسب و کارها

سونی، راه درست و غلطی برای استفاده از هوش مصنوعی در بهبود بازی‌های پلی‌استیشن ۵ وجود دارد

اسفند 22, 1403 0۰1

به گزارش اپ خونه، مثل همه‌ی شرکت‌های فناوری این روزها، سونی (Sony) و برند پلی‌استیشن (PlayStation) هم حسابی درگیر هوش مصنوعی هستند. از یک طرف، این شرکت تلاش می‌کند کیفیت بصری و عملکرد کنسول را برای کسانی که ۷۰۰ دلار برای پلی‌استیشن ۵ پرو پرداخت کرده‌اند، بهبود دهد – که بدون شک یک حرکت مثبت است.

اما از طرف دیگر، سونی اصرار دارد که شخصیت‌های غیرقابل‌بازی (NPC) را با هوش مصنوعی طراحی کند – و این دقیقاً به همان اندازه که تصورش را می‌کنید، بد به نظر می‌رسد.

یک ویدیوی لو رفته که اولین بار توسط The Verge گزارش شد، نشان داد که سونی چگونه از هوش مصنوعی مولد در طراحی شخصیت “الوی” از بازی Horizon: Forbidden West استفاده کرده است. در این ویدیو، شاروین راگوباردجال، مدیر مهندسی نرم‌افزار سونی، با نسخه‌ی هوش مصنوعی الوی صحبت می‌کند.

Ps5 Pro 10

خوشبختانه، هوش مصنوعی تلاش نکرده تا صدای اشلی برچ (صداپیشه‌ی اصلی الوی) را تقلید کند. در عوض، این نسخه‌ی مصنوعی از الوی با صدایی ربات‌گونه و حالتی غیرطبیعی حرف می‌زد و هنگام صحبت، لب‌هایش به طرز عجیبی روی هر هجا تأکید می‌کرد.

وقتی از این الوی مصنوعی درباره داستان بازی Horizon سؤال شد، او بی‌مقدمه بخش‌های کلیدی داستان را اسپویل کرد! همچنین، این شخصیت می‌توانست وضعیت محیط را با تأخیر چند ثانیه‌ای توضیح دهد.

این سیستم از مدل Whisper شرکت OpenAI برای پردازش صوتی، مدل زبانی Llama 3 از متا، و GPT-4 از OpenAI برای پردازش متن استفاده کرده بود. همچنین، انیمیشن چهره‌ی آن از مجموعه ابزارهای Mockingbird سونی آمده بود. تمام این پردازش‌ها در موتور Decima، که برای بازی‌های Horizon توسعه داده شده، انجام شده بود.

اما آیا سونی واقعاً فکر می‌کند که گیمرها علاقه دارند با یک NPC هوش مصنوعی صحبت کنند؟ نسخه‌ی لو رفته از این پروژه بازخوردهای منفی زیادی دریافت کرد. اگرچه NPCهای هوش مصنوعی مدت‌هاست در بازی‌ها حضور دارند، اما تجربه‌ی گفت‌وگو با یک شخصیت مصنوعی که چند ثانیه طول می‌کشد تا جواب دهد، چیزی نیست که بازیکنان به آن علاقه داشته باشند.

به جای سرمایه‌گذاری روی NPCهای بی‌روح، سونی باید توجه خود را به بهبود ارتقای کیفیت تصویر با هوش مصنوعی معطوف کند – و به نظر می‌رسد که دقیقاً همین کار را هم می‌کند.

مارک سرنی، طراح ارشد پلی‌استیشن ۵، به Digital Foundry گفته که پلی‌استیشن ۵ پرو در آینده‌ی نزدیک قابلیت‌های ارتقای کیفیت تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی را به‌طور چشمگیری بهبود خواهد داد.

سونی قصد دارد از نسخه‌ی جدید FidelityFX Super Resolution (FSR) شرکت AMD در پلی‌استیشن ۵ استفاده کند. طبق گفته‌ی سرنی، این فناوری تا سال ۲۰۲۶ به کنسول اضافه خواهد شد.

این بخشی از پروژه‌ی همکاری جدید سونی و AMD با نام Project Amethyst است. در حال حاضر، حدود ۳۰ بازی از این قابلیت در زمان عرضه‌ی اولیه پشتیبانی خواهند کرد، از جمله بازی‌هایی که نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵ آن‌ها برای PC نیز منتشر شده است.

فناوری FSR 4 با استفاده از یادگیری ماشین، فریم‌هایی که در وضوح پایین‌تر رندر شده‌اند را به کیفیت بالاتر تبدیل می‌کند، بدون آنکه عملکرد بازی کاهش پیدا کند.

این اولین نسخه از FidelityFX است که کاملاً مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده است. در آزمایش‌ها، این تکنولوژی عملکرد بهتری نسبت به نسخه‌ی قبلی FSR 3.1 ارائه داده و جزئیات بصری بازی‌ها را بهبود بخشیده است.

به عنوان مثال، بازی Call of Duty: Black Ops 6 با استفاده از این تکنولوژی، می‌تواند به نرخ فریم ۸۰ تا ۱۰۰ فریم بر ثانیه در پلی‌استیشن ۵ پرو برسد، در حالی که روی نسخه‌ی استاندارد پلی‌استیشن ۵ نرخ فریم محدود به ۶۰ است. بازی The Last of Us Part I نیز از این فناوری برای ارتقای تصویر از 1440p به 4K استفاده می‌کند تا نرخ فریم ۶۰ را حفظ کند.

هوش مصنوعی همیشه یک فناوری وابسته و تقلیدی بوده است. این ویژگی در هنر و رسانه‌های خلاقانه، به معنای کپی‌کاری از محتوای دیگران است.

NPCهای هوش مصنوعی مانند نسخه‌ی مصنوعی الوی، نشان می‌دهند که چطور استفاده‌ی اشتباه از این فناوری می‌تواند تجربه‌ی بازی را خراب کند. در مقابل، ارتقای کیفیت تصویر با هوش مصنوعی می‌تواند باعث شود بازی‌ها سریع‌تر، زیباتر و روان‌تر اجرا شوند.

اگر قرار است سونی روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند، بهتر است روی بهینه‌سازی تجربه‌ی بازی تمرکز کند، نه روی ایجاد ویژگی‌هایی که هیچ‌کس واقعاً آن‌ها را نمی‌خواهد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×