اخبار کسب و کارها

شرایط ترخیص کالا از گمرکات تهران در سال ۱۴۰۳ به چه صورت است؟

درست است که پاسخ قبلی خلاصه ای از روند ترخیص کالا از گمرکات تهران در سال ۱۴۰۳ را ارائه می دهد، اما برای درک عمیق تر موضوع، به شرح جزئیات بیشتر و ارائه مثال های ملموس می پردازیم:

مدارک لازم:

  • کارت بازرگانی: این کارت به عنوان مجوز فعالیت در زمینه تجارت خارجی تلقی می شود و برای انجام کلیه عملیات گمرکی از جمله ترخیص کالا ضروری است.
  • اسناد خرید: اسناد خرید شامل فاکتور، سیاهه عدل و گواهی مبدا هستند که اطلاعات مربوط به کالا، مانند نوع، ارزش، کشور مبدا و … را ارائه می دهند.
  • مجوزهای قانونی: برای برخی از کالاها، مانند مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، اخذ مجوزهای قانونی از مراجع ذیصلاح مانند وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و … الزامی است.
  • بارنامه: بارنامه سندی است که توسط شرکت حمل و نقل صادر می شود و مشخصات مربوط به محموله، مانند مبدا، مقصد، فرستنده، گیرنده و … را نشان می دهد.
  • بیمه نامه: بیمه نامه جهت پوشش خطرات احتمالی در حین حمل و نقل کالا از مبدا به مقصد تهیه می شود.
  • گواهی های بازرسی: در صورت نیاز به ارائه گواهی های بازرسی، مانند گواهی کیفیت یا گواهی استاندارد، باید نسبت به اخذ آنها از شرکت های بازرسی مورد تأیید گمرک اقدام نمود.
  • اسناد بانکی: ارائه اسناد بانکی دال بر پرداخت عوارض گمرکی و سایر وجوه مربوطه در مراحل ترخیص کالا الزامی است.
  • ترخیصیه: ترخیصیه سندی است که توسط گمرک صادر می شود و مجوز ترخیص کالا از انبارهای گمرکی را صادر می کند.
  • قبض انبار: قبض انبار سندی است که نشان دهنده تحویل کالا به انبارهای گمرک و جزئیات مربوط به آن مانند تاریخ ورود، تعداد و نوع بسته ها و … می باشد.
  • پکینگ لیست: پکینگ لیست فهرستی از اقلام موجود در یک محموله را به تفصیل، شامل تعداد، نوع بسته بندی، وزن و … ارائه می دهد.

مراحل ترخیص:

  1. تشریفات گمرکی: در این مرحله، باید نسبت به ثبت اظهارنامه گمرکی در سامانه الکترونیکی گمرک اقدام نموده و اسناد و مدارک مورد نیاز را به صورت الکترونیکی یا فیزیکی به گمرک ارائه کرد. اظهارنامه گمرکی سندی است که اطلاعات مربوط به کالا، مانند نوع، ارزش، کشور مبدا، صادرکننده، گیرنده و … را درج می کند.
  2. ارزیابی کالا: پس از ثبت اظهارنامه، کالا توسط کارشناسان گمرک به صورت حضوری یا غیرحضوری (براساس نوع کالا و ارزش آن) مورد ارزیابی قرار می گیرد و ارزش نهایی آن تعیین می گردد.
  3. شناسایی تعرفه گمرکی: در این مرحله، تعرفه گمرکی مربوط به کالا با توجه به ماهیت، جنس و کاربرد آن توسط کارشناسان گمرک در سیستم GMS (سامانه مدیریت وجوه گمرکی) شناسایی می شود. تعرفه گمرکی مبنای محاسبه حقوق گمرکی و سایر عوارض مربوطه است.
  4. محاسبه و پرداخت حقوق گمرکی: حقوق گمرکی و سایر عوارض مربوطه، شامل مالیات ارزش افزوده، عوارض مقطوع و … بر اساس ارزش گمرکی کالا و نرخ تعرفه آن محاسبه می گردد. پرداخت این وجوه به صورت الکترونیکی از طریق درگاه های بانکی یا ارائه چک مورد تأیید بانک به گمرک انجام می شود.
  5. صدور پروانه ترخیص: پس از تأیید پرداخت حقوق گمرکی و سایر وجوه مربوطه، پروانه ترخیص صادر می شود. پروانه ترخیص سندی است که به موجب آن، صاحب کالا یا نماینده قانونی وی مجاز به ترخیص کالا از انبارهای گمرکی می باشد.
  6. اظهار به انبارداری: در این مرحله، صاحب کالا یا نماینده قانونی وی با ارائه پروانه ترخیص به انبار گمرک مراجعه کرده و نسبت به اظهار کالا به انبارداری اقدام می نماید.

نکات مهم:

  • در صورت عدم ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز یا مغایرت آنها با اطلاعات اظهار شده، کالا تا زمان رفع مشکل در توقیف گمرک باقی خواهد ماند.
  • صاحب کالا یا نماینده قانونی وی می تواند برای انجام امور ترخیص کالا از خدمات ترخیص کاران گمرک استفاده نماید.
  • کلیه مراحل ترخیص کالا باید به صورت الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی (e- таможня) انجام شود.
  • در صورت وجود ابهام یا نیاز به راهنمایی بیشتر، می توانید به بخش های اطلاعات و راهنمایی گمرکات تهران مراجعه نمایید.

تغییرات احتمالی:

  • لازم به ذکر است که قوانین و مقررات گمرکی در حال تغییر هستند و ممکن است در طول سال ۱۴۰۳ تغییراتی در شرایط و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرکات تهران رخ دهد.
  • برای اطمینان از آخرین اطلاعات و به روز رسانی ها، در مراجعه به گمرکات تهران یا مطالعه بخشنامه ها و دستورالعمل های گمرک جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا