» استارتاپ » شرکت حمل و نقل Grab سنگاپور بیش از ۱۱۰۰ کارمند خود را اخراج کرد
Grab
استارتاپ

شرکت حمل و نقل Grab سنگاپور بیش از ۱۱۰۰ کارمند خود را اخراج کرد

تیر ۴, ۱۴۰۲ 1۰3

به گزارش اپ خونه، استارت‌آپ‌های مبتنی بر تقاضا در آسیا در چند سال گذشته صدها میلیون دلار از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری کرده‌اند تا در زمینه اشتراک‌گذاری سواری، حمل‌ونقل جایگزین، تحویل و طیف وسیعی از خدمات مرتبط و غیرمرتبط با یکدیگر رقابت کنند .

این هفته، اپراتور برنامه حمل و نقل و تحویل غذا در آسیای جنوب شرقی ، بیش از هزار نفر یا حدود ۱۱ درصد از کارکنان خود را اخراج کرد که اولین اخراج بزرگ از سال ۲۰۲۰ است .

Grab – که خدماتی را در سنگاپور، اندونزی، تایلند، ویتنام و میانمار ارائه می‌کند – اعلام کرد که به ازای هر شش ماه خدمت تکمیل شده، نیم ماه پرداختی را برای پایان خدمت پرداخت خواهد کرد.

همچنین پوشش بیمه پزشکی تا پایان سال ۲۰۲۳ و همچنین مشاوره های انتقال شغلی را در میان سایر اقدامات برای افراد آسیب دیده ارائه می کند.

این کاهش ها حدود یک ماه پس از آن صورت می گیرد که Grab – که در صرافی نزدک در ایالات متحده معامله می کند – نتایج سه ماهه ای را گزارش کرد که نشان دهنده کند شدن رشد کاربر و هزینه کاربر در بحبوحه ضرر خالص مداوم و همچنین خروج یکی از بنیانگذاران آن از تجارت است.

آنتونی تان، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران، در یادداشتی به کارکنان، این اقدام را به عنوان یک اقدام کاهش هزینه صرفاً با هدف سودآوری کم اهمیت جلوه داد.

در عوض، او این حرکت را در واکنش به تغییرات فناوری، وضعیت بازارهای سرمایه و رقابت، اندازه‌گیری درست در نظر گرفت.

او در نامه ای که به صورت آنلاین منتشر شد، نوشت :

«ما باید با محیطی که در آن فعالیت می کنیم، سازگار شویم . تغییر هرگز به این سرعت نبوده است. فناوری هایی مانند هوش مصنوعی مولد با سرعت سرسام آوری در حال پیشرفت است. هزینه سرمایه افزایش یافته است و مستقیماً بر چشم انداز رقابتی تأثیر می گذارد.»

این گروه به طور علنی متعهد شده است که تا پایان سال مالی جاری EBITDA را به EBITDA تنظیم شده گروهی برساند.

اما این هدف را بدون کاهش عمده در هزینه های خود هدف قرار داده است. Grab برخلاف رقبای بزرگ خود در منطقه Sea و GoTo (شرکت مادر GoJek) در سال گذشته از اخراج کارکنان خودداری کرد.

در سپتامبر گذشته، الکس هانگیت، مدیر عملیاتی آن به رویترز گفت که Grab با وجود تضعیف شرایط بازار، این تعهد را دوچندان کرد.

قبل از اخبار این هفته، آخرین باری که Grab کارگران را اخراج کرد در سال ۲۰۲۰ بود: ۳۶۰ شغل را در زمان شروع همه‌گیری کووید-۱۹ کاهش داد ، زمانی که تجارت برای همه شرکت‌های حمل و نقل در سراسر جهان از صخره سقوط کرد. در آن زمان، این کاهش ها برای کمتر از ۵ درصد از کارکنان آن کارساز بود.

در مقایسه، GoTo در ماه مارس سال جاری ۶۰۰ کارمند را اخراج کرد تا سودآوری خود را پس از کاهش ۱۳۰۰ شغل یا ۱۲ درصد از نیروی کار خود ، هفت ماه قبل از آن برای حفظ پول نقد، بهبود بخشد.

اگرچه تان نمی خواست به سودآوری به عنوان هدف اصلی اشاره کند، اما کاهش ممکن است به عنوان پاسخی به برخی از معیارهای ضعیف در آخرین درآمدهایش در نظر گرفته شود که در جاهای دیگر ظاهر شده است: این شرکت در بازارها چکش خورده است.

هنگامی که Grab در دسامبر ۲۰۲۱ از طریق SPAC عمومی شد، این کار را با جذب بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی به عنوان یک استارت آپ انجام داد – با سرمایه گذارانی از جمله SoftBank’s Vision Fund زمانی که هزینه های آن در اوج بود، و همچنین حامیان استراتژیک مانند هیوندای – و ارزشی معادل ۴۰ میلیارد دلار. اما امروزه ارزش بازار این شرکت بین ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار است.

چالش دیگر رقابت مداوم قیمت با رقبا بوده است که نه تنها به عنوان تبلیغات برای مصرف کنندگان، بلکه به عنوان مشوق برای رانندگان نیز عمل می کند.

و چالش سوم ممکن است اندازه کسب و کار باشد. Grab در طول سال‌ها در تلاش خود برای ساختن یک برنامه فوق‌العاده که همه خدمات را به مشتریانش ارائه می‌کند، مجموعه‌ای از خدمات را جمع‌آوری کرده است.

اخیراً، شرکت بر اساس تقاضای سنگاپور، پلتفرم تاکسی موتور سیکلت فیلیپین Move It را در سال ۲۰۲۲، یک سوپرمارکت زنجیره ای مالزیایی Jaya Grocer و پلت فرم پرداخت دیجیتال اندونزیایی OVO را در سال ۲۰۲۱ خریداری کرد.

Grab رد نکرده است که چه کارهای دیگری برای انطباق با بازار امروز، از جمله واگذاری، خدمات غروب آفتاب یا در واقع اخراج بیشتر، ممکن است انجام دهد.

تان گفت: «هدف اصلی سازماندهی مجدد استراتژیک خود است تا بتوانیم سریعتر حرکت کنیم، هوشمندانه کار کنیم و منابع خود را در سراسر مجموعه خود در راستای استراتژی های بلندمدت خود متعادل کنیم.»

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×