علیرغم شکایات، اپل هنوز یک برنامه جعلی را که ظاهراً RockAuto است حذف نکرده است
به گزارش اپ خونه، اپ استور اپل همیشه آنطور که این شرکت ادعا می کند قابل اعتماد نیست.
آخرین نمونه از RockAuto است ، یک فروشنده قطعات خودرو که در میان مکانیکهای خانگی و سایر دستاندرکاران محبوب است، که از این ناراحت است که یک برنامه جعلی که به عنوان برنامه رسمی آن ظاهر میشود، با وجود شکایات متعدد به اپل، از اپ استور حذف نشده است.
جیم تیلور، یکی از بنیانگذاران و رئیس RockAuto، اولین بار زمانی که مشتریان شروع به شکایت از “تبلیغات مزاحم” در برنامه آن کردند، از وضعیت آگاه شد.
برنامه جعلی RockAuto در اپ استور
او گفت: «ما متوجه شدیم که شخصی با استفاده از آرم و اطلاعات شرکت ما، برنامهای را در اپ استور اپل قرار داده است که با املای غلط و گرافیکهای ناشیانه معمولی طرحهای فیشینگ همراه است.»
با بررسی دقیقتر، برنامه جعلی چندان قانونی به نظر نمیرسد، اما به راحتی میتوان فهمید که چگونه میتوان کسی را فریب داد. تصاویر اپ استور آن عکسی از یک کامیون را نشان میدهد که روی آن عبارت Heading نوشته شده است، گویی از یک الگوی عجولانه استفاده شده و کار ناتمام است.
علاوه بر این، علیرغم اینکه این برنامه در اپ استور «RockAuto» نام دارد، در توضیحات اپ استور خود را «RackAuto» مینامد.
همچنین، به مشتریان این نوید را می دهد که “حریم خصوصی شما اولویت اصلی است” و “تمام داده های شما به طور ایمن ذخیره و رمزگذاری شده است و به شما آرامش می دهد.” با توجه به ماهیت این برنامه، این احتمال وجود ندارد.
این موضوع نه تنها به دلیل توانایی برنامه در فریب دادن حداقل بخشی از مشتریان RockAuto نگرانکننده است، بلکه به این دلیل که پیامهای اپل را در مورد اینکه چگونه اپ استور یک بازار مطمئن و امن است تضعیف میکند – به همین دلیل است که این برنامه خواستار کاهش برنامهنویسان است.
تراکنش های خرید برنامه این غول فناوری با این ادعا که این قوانین امنیت و حریم خصوصی مشتریان را به خطر می اندازد ، با مقرراتی مانند قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) مقابله کرده است .
اپل بر این باور است که مشتریان در صورت انجام تجارت خارج از اپ استور با اشخاص ناشناس، در معرض خطر قرار خواهند گرفت. اما، همانطور که این موارد نشان میدهد، بازیگران بد میتوانند به راحتی به بازار اپلیکیشن خود نیز نفوذ کنند.
طبق اسنادی که این شرکت به اشتراک گذاشته است، اپل تاکنون درخواستهای RockAuto برای حذف برنامه جعلی را که همه از طریق کانالهای مناسب ارسال شدهاند، نادیده گرفته است.
در حین جستجوی راه حلی برای این مشکل، RockAuto با وضعیت مشابه با LastPass مواجه شد . مدیر LastPass نیز قربانی طرح مشابهی شد، زمانی که یک برنامه جعلی که وانمود می کرد LastPass است برای هفته ها در اپ استور منتشر می شد.
LastPass در نهایت مجبور شد به طور عمومی در یک پست وبلاگ به مشتریان خود هشدار دهد، زیرا اپل هنوز برنامه جعلی را حذف نکرده بود تا زمانی که پوشش مطبوعاتی و پست خود LastPass منتشر شد.
اپل در آن زمان به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد. این شرکت برای درخواست اظهار نظر در مورد شکایت RockAuto نیز در دسترس نبود.
تیلور میگوید که مدیر خدمات مشتری RockAuto در ابتدا با اپل تماس گرفت تا این وضعیت را حل کند. وقتی او پاسخی دریافت نکرد، تیلور درگیر شد.
تیلور توضیح میدهد: «این بیشتر یک طرفه است زیرا تنها پاسخهایی که از اپل دریافت کردهایم این است که «نباید ایمیل میفرستید، از فرم آنلاین استفاده کنید» و «پرینتهای صفحه نمایش فهرست فروشگاه اپلیکیشن و ثبت علامت تجاری خود را آپلود کنید». مستندات آن نشان می دهد که RockAuto قبلا هر دو را انجام داده بود.
تیلور خاطرنشان کرد: «نه اسناد آپلود شده و نه ارسالهای فرم آنلاین هیچ پاسخی نداشتند، حتی «شماره پرونده در ۲۴ ساعت» با وجود ارسالهای متعدد، هیچ پاسخی ندادند.
از زمان ثبت شکایت در ۱۸ آوریل ۲۰۲۴، RockAuto ثبت علامت تجاری خود را با اپل به اشتراک گذاشته است، به شرکت ایمیل ارسال کرده، با شماره ارائه شده در صفحه نقض حق چاپ اپل تماس گرفته، درخواست حذف DMCA را ارسال کرده و فرم های مورد نیاز اپل را پر کرده است.
این برنامه چیزی جز پاسخ های خودکار دریافت نکرده است و برنامه جعلی تا زمان انتشار فعال باقی می ماند .