هوش مصنوعی

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا آخرین مانع بزرگ در راه پذیرش را پشت سر می گذارد

به گزارش اپ خونه، قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، یک طرح مبتنی بر ریسک برای تنظیم کاربردهای هوش مصنوعی ، پس از رای نمایندگان کشورهای عضو به تایید متن نهایی پیش‌نویس قانون، به نظر می‌رسد آخرین مانع بزرگ در مسیر تصویب آن است.

این تحول در پی توافق سیاسی به دست آمده در دسامبر – پس از مذاکرات سه جانبه نهایی ماراتن بین قانونگذاران مشترک اتحادیه اروپا که چند روز طول کشید، منعقد شد.

پس از آن، کار برای تبدیل مواضع توافق شده در مورد برگه های ناقص مذاکرات به متن مصالحه نهایی برای تصویب قانون گذاران آغاز شد – که در رای گیری Coreper در تایید پیش نویس قوانین به اوج خود رسید.

مقررات برنامه‌ریزی‌شده فهرستی از استفاده‌های ممنوعه از هوش مصنوعی (معروف به خطر غیرقابل قبول)، مانند استفاده از هوش مصنوعی برای امتیازدهی اجتماعی را تعیین می‌کند.

برخی از قوانین حاکمیتی را برای استفاده‌های پرخطر (که در آن برنامه‌های هوش مصنوعی ممکن است به سلامت، ایمنی، حقوق اساسی، محیط زیست، دموکراسی و حاکمیت قانون آسیب برساند) و برای قوی‌ترین مدل‌های هدف عمومی/بنیادی که تصور می‌شود «خطر سیستمی» هستند، ارائه می‌کند.

و الزامات شفافیت را در برنامه هایی مانند چت ربات های هوش مصنوعی اعمال می کند. اما کاربردهای کم خطر هوش مصنوعی در محدوده قانون نخواهد بود.

رأی تأیید متن نهایی منجر به تسکین بزرگی در بروکسل خواهد شد.

مخالفت مداوم با مقررات هوش مصنوعی مبتنی بر ریسک، به رهبری فرانسه – که با تمایل به اجتناب از محدودیت‌های قانونی در راه تبدیل استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی بومی مانند Mistral AI به قهرمانان ملی که ممکن است ظهور غول‌های هوش مصنوعی ایالات متحده را به چالش بکشند، تقویت شده است.

این احتمال وجود دارد که مقررات حتی در این مرحله دیرتر از مسیر خارج شود.

در این مراسم، همه ۲۷ سفیر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اتفاق آرا از متن حمایت کردند.

اگر رأی‌گیری شکست می‌خورد، با توجه به برگزاری انتخابات اروپا و پایان مأموریت کمیسیون فعلی در اواخر سال جاری، خطر تأسیس کل مقررات، با زمان محدود برای هرگونه مذاکره مجدد وجود داشت.

از نظر تصویب پیش نویس قانون، اکنون به پارلمان اروپا باز می گردد، جایی که قانونگذاران در کمیته و مجمع عمومی نیز رأی نهایی را در مورد متن مصالحه خواهند داشت.

اما با توجه به بزرگ‌ترین واکنش‌ها از سوی تعداد انگشت شماری از کشورهای عضو (آلمان و ایتالیا نیز با تردیدهایی در مورد قانون هوش مصنوعی که تعهداتی را بر روی مدل‌های به اصطلاح بنیادی قرار می‌دهد مرتبط بودند)، این رای‌های آتی آکادمیک به نظر می‌رسند و قانون شاخص هوش مصنوعی اتحادیه اروپا باید در ماه های آینده به عنوان قانون تصویب شود.

پس از تصویب، این قانون ۲۰ روز پس از انتشار در مجله رسمی اتحادیه اروپا لازم الاجرا خواهد شد.

سپس قبل از اعمال قوانین جدید برای برنامه‌های کاربردی و مدل‌های هوش مصنوعی، یک دوره پیاده‌سازی چندسطحی وجود خواهد داشت – با مهلت شش ماهه قبل از شروع اعمال فهرست استفاده‌های ممنوعه از هوش مصنوعی که در مقررات تنظیم شده است .

لازم‌الاجرا شدن مرحله‌ای همچنین یک سال قبل از اعمال قوانین بر روی مدل‌های اساسی (معروف به هوش مصنوعی با هدف عمومی) اجازه می‌دهد – بنابراین تا سال ۲۰۲۵ این امکان وجود ندارد.

بخش عمده‌ای از بقیه قوانین تا دو سال پس از انتشار قانون اعمال نمی‌شوند.

کمیسیون قبلاً شروع به راه‌اندازی یک دفتر هوش مصنوعی کرده است که بر انطباق زیرمجموعه‌ای از مدل‌های بنیادی قدرتمندتر که خطر سیستمیک را به همراه دارند نظارت خواهد کرد.

همچنین اخیراً بسته ای از اقدامات را برای تقویت چشم انداز توسعه دهندگان هوش مصنوعی داخلی، از جمله ابزارسازی مجدد شبکه ابررایانه های بلوک برای پشتیبانی از آموزش مدل های هوش مصنوعی مولد، اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا