» تکنولوژی » «ما یک ۱ رول کردیم»: ناشر D&D به واکنش شدید در مورد مجوز بحث برانگیز پاسخ می دهد
بیانیه Paizo
تکنولوژی

«ما یک ۱ رول کردیم»: ناشر D&D به واکنش شدید در مورد مجوز بحث برانگیز پاسخ می دهد

دی 24, 1401 1۰13

به گزارش اپ خونه، پس از یک هفته سکوت در میان واکنش‌های شدید، ناشر Dungeons & Dragons، Wizards of the Coast (WoTC) سرانجام به نگرانی‌های جامعه خود در مورد تغییرات در مجوز بازی‌های باز پاسخ داد.

مجوز بازی باز (OGL) از سال ۲۰۰۰ وجود دارد و این امکان را برای اکوسیستم متنوعی از سازندگان شخص ثالث فراهم کرده است تا نرم‌افزارهای رومیزی مجازی، کتاب‌های توسعه و موارد دیگر را منتشر کنند.

بسیاری از این سازندگان می توانند به لطف OGL امرار معاش کنند. اما در هفته گذشته، پس از ارسال WoTC به برخی از سازندگان برتر، نسخه جدیدی از OGL به بیرون درز کرد. بیش از ۶۶۰۰۰ طرفدار Dungeons & Dragons نامه ای سرگشاده را با نام #OpenDnD قبل از اعلام مورد انتظار امضا کردند و موجی از کاربران اشتراک های خود را در D&D Beyond، پلتفرم آنلاین WoTC حذف کردند.

اکنون، WoTC اعتراف کرد که “از واکنش مشخص است که ما یک عدد ۱ را نشان دادیم.” یا، در غیر سیاه چال ها و اژدها صحبت می کنند، آنها خراب.

این شرکت در بیانیه‌ای نوشت:

«ما می‌خواستیم اطمینان حاصل کنیم که OGL برای سازنده محتوا، تولیدکننده خانگی، طراح مشتاق، بازیکنان ما و جامعه است – نه شرکت‌های بزرگ که برای اهداف تجاری و تبلیغاتی خود استفاده کنند.»

اما طرفداران این زبان را مورد انتقاد قرار داده اند، زیرا WoTC – یکی از شرکت های تابعه Hasbro – به خودی خود یک “شرکت بزرگ” است. Hasbro در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ ۱.۶۸ میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

TechCrunch با سازندگان محتوا که به‌روزرسانی OGL منتشر نشده را از WoTC دریافت کرده بودند، صحبت کرد. شرایط این OGL به روز شده، هر سازنده ای را که بیش از ۵۰۰۰۰ دلار داشته باشد مجبور می کند درآمد خود را به WoTC گزارش دهد.

سازندگانی که بیش از ۷۵۰۰۰۰ دلار درآمد ناخالص دارند باید ۲۵ درصد حق امتیاز بپردازند. سازندگان دوم نزدیک‌ترین چیزی هستند که محتوای شخص ثالث Dungeons & Dragons به «شرکت‌های بزرگ» دارد – اما درآمد ناخالص منعکس‌کننده سود نیست، بنابراین اشاره به این شرکت‌ها به این شکل اشتباه است.

مایک هولیک، سردبیر Mage Hand Press، که نامه #OpenDnD را سازماندهی کرد، می گوید که کسب و کار او تحت تأثیر این حق امتیاز ۲۵ درصدی قرار خواهد گرفت. همانطور که او به TechCrunch گفت، اکثر کیک استارترهایی که این مقدار پول را جمع آوری می کنند، حتی ۲۵ درصد سود هم ندارند، زیرا بیشتر پول جمع آوری شده صرف انجام سفارشات، چاپ کتاب و پرداخت پول به همکاران می شود.

«یک کیک استارتر شامل بسیاری از محصولات کوچک است، بنابراین حاشیه سود شما در واقع کاهش می‌یابد، زیرا در واقع، شما به مردم مقداری تاس، و چند ماجراجویی، و مجموعه‌ای از جعبه ارائه می‌دهید، و همه آن چیزهای فردی در نهایت به سود شما می‌رسند.»

هولیک گفت:  «حاشیه‌ها بسیار قابل توجه است. کیک استارترها با ۸۰ درصد پول و سود خود کنار نمی‌روند. هیچ کدام از اینها مشروع نیست. نمی‌دانم آن‌ها این عدد ۲۵ درصد را از کجا می‌آورند… آن‌ها تلاش می‌کنند رقابت را کاملاً از بین ببرند.»

جامعه طرفداران همچنین نگران این بودند که آیا WoTC اجازه دارد آثار شخص ثالث را بدون اعتبار برای سازنده اصلی منتشر کند یا خیر. Noah Downs، شریک Premack Rogers و پخش کننده زنده Dungeons & Dragons، به TechCrunch گفت که بندی در سند وجود دارد که به WoTC مجوز فرعی دائمی و بدون حق امتیاز برای تمام محتوای شخص ثالث ایجاد شده تحت OGL اعطا می کند.

اکنون، به نظر می رسد که WoTC در حال عقب نشینی از بند حق امتیاز و مجوز دائمی است.

«آنچه [OGL بعدی] شامل هیچ ساختار حق امتیازی نخواهد بود. همچنین شامل مفاد بازپس‌گیری مجوز نمی‌شود که برخی از مردم می‌ترسیدند وسیله‌ای برای سرقت کار ما باشد. این فکر هرگز به ذهن ما خطور نکرد.» WoTC در بیانیه ای نوشت.

در سراسر سند، WoTC به سندی اشاره می‌کند که برخی از سازندگان به‌عنوان پیش‌نویس دریافت کرده‌اند – با این حال، سازندگانی که سند را دریافت کرده‌اند به TechCrunch گفته‌اند که این سند برای آنها ارسال شده است تا آنها را امضا کنند.

واکنش شدید علیه این شرایط به حدی بود که سایر ناشران بازی های نقش آفرینی رومیزی (TTRPG) وارد عمل شدند.

Paizo ناشر Pathfinder است، یک بازی محبوب که تحت OGL اصلی WoTC تحت پوشش قرار می گیرد. مالک و رؤسای Paizo در زمانی که OGL در ابتدا در سال ۲۰۰۰ منتشر شد، رهبران جادوگران ساحل بودند و دیروز در بیانیه‌ای نوشتند که شرکت آماده است به دادگاه برود به دلیل این ایده که WoTC می‌تواند به طور ناگهانی مجوز OGL را لغو کند.

پروژه های موجود همراه با ناشران دیگری مانند Kobold Press، Chaosium و Legendary Games، Paizo اعلام کرد که مجوز Open RPG Creative خود (ORC) را منتشر خواهد کرد.

ما هیچ علاقه ای به OGL جدید ویزاردز نداریم. در عوض، ما طرحی داریم که معتقدیم به طور غیرقابل برگشت و بدون شک روح مجوز بازی باز را زنده نگه می دارد.» در بیانیه Paizo آمده است. مجوز هنوز منتشر نشده است.

سازندگان محتوای Dungeons & Dragons هنوز در مورد تأثیر تغییرات OGL بر جامعه محتاط هستند، حتی اگر به نظر برسد که WoTC ممکن است برخی امتیازات را بدهد.

در نهایت، اقدام جمعی از امضاها در نامه سرگشاده و لغو اشتراک از D&D Beyond تفاوت ایجاد کرد. اریک سیلور، استاد بازی پادکست Dungeons & Dragons Join the Party، گفت: «ما دیدیم که تنها چیزی که آنها به آن اهمیت می‌دهند سود است، و ما به نتیجه نهایی آنها می‌رسیم.»

او به TechCrunch گفت که پاسخ WoTC در روز جمعه “فقط یک بیانیه روابط عمومی” است.

سیلور گفت: «تا زمانی که آنچه را که آنها به زبان واضح منتشر می‌کنند نبینیم، نمی‌توانیم پایمان را از روی پدال گاز رها کنیم. کتاب بازی شرکت ها این است که منتظر بمانید تا مردم خسته شوند. ما نمی توانیم و نخواهیم کرد.»

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×