اخبار اینترنت

متا ابزارهای هوش مصنوعی مولد را که به واتس اپ، مسنجر و اینستاگرام می آیند، به علاوه ابزارهای هوش مصنوعی داخلی را پیش نمایش می کند

به گزارش اپ خونه، متا این هفته کار خود را روی فناوری‌های جدید هوش مصنوعی برای محصولات مصرفی خود از جمله اینستاگرام، واتس‌اپ و مسنجر و همچنین فناوری‌هایی که در داخل شرکت استفاده می‌شوند، به نمایش گذاشت.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در یک جلسه همه جانبه، چندین فناوری هوش مصنوعی را در مراحل مختلف توسعه، از جمله چت ربات‌های هوش مصنوعی برای مسنجر و واتس‌اپ، برچسب‌های هوش مصنوعی و ابزارهای دیگری که امکان ویرایش عکس در استوری‌های اینستاگرام را امکان‌پذیر می‌کنند، در مراحل مختلف توسعه اعلام کرد.

محصولاتی مانند دستیار بهره وری هوش مصنوعی و یک رابط آزمایشی برای تعامل با عوامل هوش مصنوعی، که توسط مدل زبان بزرگ متا LLaMA طراحی شده است.

Axios برای اولین بار اخبار مربوط به عوامل هوش مصنوعی و ابزارهای ویرایش عکس را گزارش کرده بود.

اما ارائه بزرگ‌تر به تعدادی از زمینه‌هایی که متا در حال توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی است و در مورد اینکه این فضا به کجا می‌رود، توضیح می‌دهد.

علاوه بر این، این شرکت اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای میزبانی یک هکاتون* داخلی هوش مصنوعی در ماه ژوئیه با تمرکز بر هوش مصنوعی مولد است که می تواند منجر به تولید محصولات جدید هوش مصنوعی شود که در نهایت راه خود را به کاربران متا باز کند.

*هکاتون (به انگلیسی: Hackathon ) رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان رایانه و افراد دیگری که درگیر توسعه نرم‌افزار هستند، از جمله طراحان گرافیکی، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه گرد هم می‌آیند و در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری و گاهی سخت‌افزاری با یکدیگر همکاری می‌کنند.

این خبر به دنبال اظهارات زاکربرگ در طول درآمد سه ماهه اول متا است که در حال بررسی چگونگی استفاده از فناوری‌های جدید هوش مصنوعی در محصولاتی است که میلیاردها کاربر در سراسر جهان دریافت می‌کنند.

در طول تماس با سرمایه گذاران، زاکربرگ ابتدا برنامه های متا را برای کشف “تجربه های چت” در واتس اپ و مسنجر، و همچنین ابزارهای ایجاد بصری برای پست ها در فیس بوک و اینستاگرام، از جمله موارد دیگر، مورد کنایه قرار داد.

در این جلسه، زاکربرگ در ارائه مشترکی با احمد الداله، معاون مهندسی، هوش مصنوعی در متا، اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه ها به اشتراک گذاشت.

به عنوان مثال، چت ربات‌های هوش مصنوعی متا، یا همان طور که به آن‌ها، عوامل هوش مصنوعی گفته می‌شود، به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهند تا با هوش مصنوعی‌هایی که دارای شخصیت‌ها و مجموعه‌های مهارتی منحصربه‌فردی هستند که می‌توانند به مردم کمک کرده و سرگرم کنند، تعامل داشته باشند.

این یکی از حوزه‌هایی در بازار مصرف است که در ماه‌های اخیر توجه و سرمایه‌گذاری فزاینده‌ای را به خود جلب کرده است، زیرا تقاضا برای چت‌بات‌های هوش مصنوعی افزایش یافته است.

یکی از برنامه‌های پیشرو در این فضا، Character.AI، که توسط محققانی که در زمان حضور در Google به ساخت LaMDA (مدل زبانی برای برنامه‌های گفتگو) کمک کردند، در کمتر از یک هفته در بازار بیش از ۱.۷ میلیون نصب جدید به دست آورد .

این شرکت ۱۵۰ میلیون دلار در سرمایه گذاری سری A، به رهبری آندریسن هوروویتز (a16z) حمایت می کند.

با این حال، این برنامه با بسیاری از برنامه‌های چت بات دیگر در اپ استور رقابت می‌کند که عملکردهای مشابهی را ارائه می‌کنند، از برنامه‌هایی که به کاربران اجازه می‌دهند کاراکترهای هوش مصنوعی خود را مانند Replika توسعه دهند تا آن‌هایی که هدف خاصی را دنبال می‌کنند، مانند نوشتن کمک‌کننده یا دستیار شخصی را شامل می شود.

زاکربرگ به کارمندان گفت متا قصد دارد ابتدا عوامل هوش مصنوعی خود را در مسنجر و واتس‌اپ منتشر کند، اما آینده گسترده‌تری برای چنین فناوری‌هایی می‌بیند که ممکن است شاهد گسترش آنها در خانواده برنامه‌هایش و در نهایت به عینک‌های هوشمند باشد.

در این موارد، چشم‌انداز این است که مصرف‌کنندگان از نوعی عینک هوشمند  – شبیه به داستان‌های Ray-Ban Meta – برای تعامل با نمایندگان از طریق صدا استفاده می‌کنند.

به عنوان یک مثال، کاربر در یک فرودگاه می تواند از نماینده بپرسد که در طول چند ساعت در شهر چه کاری انجام دهد.

کاربران همچنین می‌توانند از عامل بخواهند که به پرسش‌ها در سبک‌های خاصی پاسخ دهد، همانطور که با یک عامل مبتنی بر متن می‌توانید این کار را انجام دهید.

در حالی که Ray-Ban Stories عینک آفتابی است – و احتمالاً برای عینک هوشمند با چت هوش مصنوعی مناسب نیست – متا در حال توسعه فناوری دیگری در این فضا مانند پروژه آریا و تلاش‌های آزمایشگاه تحقیقاتی آن است.

علاوه بر این، متا در این جلسه گفت که در حال آزمایش با هوش مصنوعی است که به کاربران اجازه می‌دهد با یک پیام متنی ارتباط برقرار کنند تا عکس‌های خود را برای اشتراک‌گذاری در استوری اینستاگرام تغییر دهند.

این موضوع همچنین به دنبال علاقه قابل توجه مصرف کنندگان به ویرایشگرهای عکس هوش مصنوعی است، از جمله روند وایرال آواتارهای هوش مصنوعی که سال گذشته آغاز شد و برنامه هایی مانند هوش مصنوعی Lensa را به بالای اپ استور فرستاد.

برنامه‌هایی که کلمات را به عکس‌های هوش مصنوعی تبدیل می‌کنند ، مانند Wonder، در اپ استور نیز محبوب هستند.

در مورد متا، برنامه معرفی استیکرهای هوش مصنوعی در مسنجر است که می‌تواند از یک پیام متنی تولید شود.

پروژه دیگری که هنوز وارد تست داخلی نشده است، به کاربران این امکان را می دهد تا در مورد نحوه ویرایش عکسی که قصد دارند در استوری اینستاگرام پست کنند، پیامی را تایپ کنند.

برای مصرف‌کنندگان، مزیت ورود متا به این فضا این است که به لطف کسب‌وکار متا با پشتیبانی از تبلیغات، استفاده از این ابزارها رایگان می‌شود.

اکثر برنامه‌های رقابتی در اپ استور فقط ویرایش‌های محدود هوش مصنوعی را به صورت رایگان ارائه می‌کنند، اما پس از آن کاربران را به اشتراک‌های مداوم وادار می‌کنند تا همه ویژگی‌ها را امتحان کنند.

این جلسه همچنین روش‌های دیگری را که متا از هوش مصنوعی مولد برای اهداف داخلی استفاده می‌کرد، به نمایش گذاشت.

این شامل یک رابط آزمایشی داخلی برای یک “زمین بازی ماموران” بود که توسط مدل زبان بزرگ آن LLaMA طراحی شده بود که در آن کارمندان متا می‌توانستند با عوامل هوش مصنوعی مکالمه داشته باشند و سپس برای کمک به شرکت در بهبود سیستم‌های خود بازخورد ارائه کنند.

همچنین با MetaGen کار می‌کند، که APIهایی را برای مدل‌های تولید متن و تصویر متا برای استفاده آزمایشی و نمونه‌سازی، و Metamate، یک دستیار بهره‌وری داخلی که اطلاعات را از منابع داخلی برای انجام وظایف مختلف استخراج می‌کند، با اعلان‌های متنی کاربران ارائه می‌کند.

به عنوان مثال، توسعه‌دهندگان می‌توانند از Metamate بخواهند تا به آن کمک کند تا اشکالات محصولاتی را که آزمایش می‌کردند پیدا کند، در حالی که دیگران می‌توانند از آن برای کمک به یافتن فضایی در تقویم خود با جابجایی جلسات به اطراف استفاده کنند.

متا تأیید کرد که ابزارهای اولیه آن برای مصرف‌کننده در سال جاری و احتمالاً در چند ماه آینده وارد بازار خواهند شد.

زاکربرگ در حین ارائه گفت:

“در سال گذشته، ما شاهد پیشرفت‌های واقعاً باورنکردنی – پیشرفت‌های کیفی – در زمینه هوش مصنوعی مولد بودیم و این به ما این فرصت را می‌دهد که از این فناوری استفاده کنیم، آن را به جلو ببریم و آن را در تک تک محصولات خود بسازیم.”

او افزود: «ما نقش مهم و منحصربه‌فردی را در صنعت در آوردن این قابلیت‌ها به میلیاردها نفر به روش‌های جدیدی بازی می‌کنیم که دیگر افراد نمی‌خواهند انجام دهند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا