متا اپل را به خاطر آخرین سیاست های تبلیغاتی مورد انتقاد قرار می دهد، می گوید که سازنده آیفون در اقتصاد دیجیتالی دیگران را کم رنگ می کند
متا از اپل به دلیل تغییر شرایط اپ استور برای گرفتن بخشی از درآمد تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی انتقاد کرد و گفت که سازنده آیفون “در اقتصاد دیجیتال دیگران را زیر پا می گذارد.” این تغییر خطمشی که در این هفته فاش شد، کاربران و تبلیغکنندگان را ملزم میکند تا زمانی که برای «تقویت» پستها در برنامههایی مانند TikTok و Instagram Meta پول پرداخت میکنند، خرید درونبرنامهای انجام دهند. اپل برای خریدهای درون برنامه ای تا ۳۰ درصد پورسانت دریافت می کند، به این معنی که شرکتی مانند متا بخشی از درآمد تبلیغاتی خود را به سازنده آیفون از دست می دهد.
متا که مالک فیسبوک و واتساپ نیز هست، روز سهشنبه در بیانیهای گفت: اپل قبلاً گفته بود که سهمی از درآمد تبلیغات توسعهدهنده را نمیگیرد و اکنون ظاهراً نظر خود را تغییر داده است. ما همچنان متعهد به ارائه راههای ساده به کسبوکارهای کوچک برای اجرای تبلیغات و رشد کسبوکارشان در برنامههایمان هستیم.»
اپل که در حال ایجاد کسبوکار تبلیغاتی خود است، گفت که نیاز به خرید درونبرنامهای برای افزایش قیمت، تنها بسط سیاستهای موجود آن است – و سایر برنامهها از قبل مطابقت دارند.
این شرکت در بیانیهای اعلام کرد: «سالهای زیادی است که دستورالعملهای اپ استور مشخص است که فروش کالاها و خدمات دیجیتال در یک برنامه باید از خرید درون برنامهای استفاده کند. «تقویت، که به یک فرد یا سازمان اجازه میدهد تا برای افزایش دسترسی به پست یا نمایه، هزینه پرداخت کند، یک سرویس دیجیتالی است – بنابراین مطمئناً خرید درون برنامهای لازم است. این همیشه همینطور بوده است و نمونه های زیادی از اپلیکیشن ها وجود دارد که این کار را با موفقیت انجام می دهند.”
سایر شرکتهای رسانههای اجتماعی با گزینه تقویت پستها، از جمله TikTok و Twitter، بلافاصله به درخواستها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
طبق سیاست اپل، برنامههایی که صرفاً به بازاریابان اجازه میدهند تبلیغات بخرند و کمپینها را در رسانههای مختلف مدیریت کنند (مثلاً تلویزیون و بیلبوردها، علاوه بر برنامهها) نیازی به کاهش دادن به اپل ندارند. اما «خریدهای دیجیتال برای محتوای تجربه شده یا مصرف شده در یک برنامه، از جمله خرید تبلیغات برای نمایش در همان برنامه (مانند فروش «افزایش» برای پستها در برنامه رسانههای اجتماعی) باید از خرید درون برنامهای استفاده کنند. گفت.
به عنوان مثال، اگر یک اینفلوئنسر به اینستاگرام برای تبلیغ یک پست شخصی برای بینندگان بیشتر از طریق برنامه آیفون پولی بپردازد، اپل طبق قوانین جدید از این کار کاسته خواهد شد. شرکتهای رسانههای اجتماعی هنوز نگفتهاند که چگونه با این تغییر موافقت خواهند کرد.
شرکتهای رسانههای اجتماعی در حال حاضر از تأثیر تغییرات اخیر حریم خصوصی بر روی نرمافزار iOS اپل متحمل شدهاند، که مستلزم آن است که شرکتها برای جمعآوری دادههای مربوط به آنها از کاربران اجازه صریح بخواهند. متا که برای هدفیابی بهتر تبلیغات به چنین دادههایی متکی است، گفته است که این تغییر ۱۰ میلیارد دلار (تقریباً ۸۲۰۰۰ کرور) از درآمد امسال را کاهش میدهد.
با این حال، سیاست افزایش میتواند اولین باری باشد که اپل مستقیماً درآمد خود را از تبلیغات کاهش میدهد. اپل قبلاً تبلیغات را به عنوان حوزه ای معرفی کرده بود که به توسعه دهندگان اجازه می دهد هر چقدر که می خواهند از مشتریان خود درآمد کسب کنند.
© ۲۰۲۲ بلومبرگ LP