اخبار اینترنت

متا دسترسی شخص ثالث به گروه‌های فیسبوک را قطع می‌کند 

به گزارش اپ خونه، اعلامیه غافلگیرکننده اخیر مبنی بر اینکه متا به زودی API گروه های فیس بوک خود را تعطیل می کند، برخی از کسب و کارها و بازاریابان رسانه های اجتماعی را به هم ریخته است.

در ۲۳ ژانویه، متا از انتشار Facebook Graph API v19.0 خبر داد که شامل این خبر بود که این شرکت API گروه های فیس بوک موجود خود را منسوخ خواهد کرد.

متا گفت این مورد که توسط توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها برای برنامه‌ریزی پست‌ها در گروه‌های فیسبوک استفاده می‌شود، ظرف ۹۰ روز حذف خواهد شد. همچنین اشاره کرد که این شامل تمام مجوزها و ویژگی‌های قابل بررسی مرتبط با API است.

متا توضیح داد که یک مورد عمده استفاده از API، ویژگی است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد به صورت خصوصی در گروه های فیس بوک پاسخ دهند.

به عنوان مثال، یک کسب و کار کوچک که می‌خواهد یک پیام واحد را به شخصی ارسال کند که در گروه فیس بوک خود پست گذاشته یا در گروه نظر داده است، می‌تواند از طریق API پیام ارسال کند.

با این حال، متا گفت که تغییر دیگری در API جدید v19.0 این ویژگی را بدون نیاز به Groups API فعال می کند.

اما توسعه‌دهندگان گفتند که خاموش شدن API برای شرکت‌هایی که راه‌حل‌هایی را به مشتریانی که می‌خواهند پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود را زمان‌بندی و خودکار می‌کنند، مشکلاتی ایجاد کند.

به عنوان مثال، آدام پترسون، مدیر عامل VipeCloud ، که مجموعه ای از ابزارها را برای زمان بندی پست های رسانه های اجتماعی ارائه می دهد، توضیح داد، بسته شدن API “تأثیر قابل توجهی” بر کسب و کار او خواهد داشت، زیرا حدود ۸٪ از کل درآمد او مربوط به آن است.

او خاطرنشان کرد که شرکت او به حدود ۵۰۰۰ حساب فیس بوک، عمدتاً آنهایی که به کارآفرینان زن تعلق دارند، خدمات می دهد.

این مشتریان به دسترسی VipeCloud به APIهای فیس بوک برای انتشار عمومی در صفحات فیس بوک خود متکی هستند، اما همچنین برای برقراری ارتباط با تیم خود به صورت خصوصی به گروه ها ارسال می کنند.

او می‌گوید که گروه‌های خصوصی به‌عنوان یک جایگزین Slack توسط این مشاغل کوچک استفاده می‌شوند.

پیترسون می‌گوید: «هر یک از مشتریان ما در حال ترسیدن هستند.»

سایر مشتریان API Groups ممکن است به اتوماسیون‌هایی که توسط شرکای آژانس کسب‌وکار برنامه‌ریزی شده‌اند تکیه کنند، که برخی از آنها به طور نامتناسبی تحت تأثیر بسته شدن API قرار خواهند گرفت.

پترسون توضیح می‌دهد که مشتریان اغلب به آژانس‌ها برای رسیدگی به جنبه‌های مختلف پست‌هایشان، مانند تیم‌سازی یا انگیزه تیم، متکی هستند. «آن آژانس‌ها، این تمام کار آنهاست. این امر امرار معاش آنهاست.»

این حرکت بر رقبای VipeCloud نیز تأثیر می‌گذارد، شرکت‌هایی که اغلب سرمایه‌گذاری نشده‌اند و خدمات خاص بازار می‌سازند و درآمدشان ممکن است رقمی پایین باشد.

شرکتی به نام PostMyParty که به فروشندگان اجتماعی و دیگران کمک می کند تا مهمانی های آنلاین را برنامه ریزی و خودکار کنند، می گوید بسته شدن API شرکت را از کار می اندازد.

دانیل برگ، مالک می گوید: «من هفت سال کار و بیش از ۱۰۰۰۰ مشتری را از دست خواهم داد. یک ضرر چند میلیون دلاری است. چه رسد به تأثیری که بر همه مشتریان ما که به نرم افزار ما متکی هستند، داشته باشیم.»

Burge می‌گوید: PostMyParty توسط کسب‌وکارهای کوچک، از جمله مربیان سلامت و تناسب اندام که بوت کمپ‌های آنلاین را در گروه‌های فیس‌بوک انجام می‌دهند، مادران کار در خانه که در فروش اجتماعی فعالیت می‌کنند و دیگران با گروه‌های مربی یا گروه‌های مشتری استفاده می‌کنند.

این کارآفرین خاطرنشان کرد که این اولین بار نیست که متا چنین کاری انجام می دهد.

او می‌گوید: «چند سال پیش متا به‌طور ناگهانی رویدادهای API خود را بدون اطلاع قبلی پایان داد. ما فقط یک روز وارد شدیم و همه چیز خراب شد، هزاران درخواست پشتیبانی از مشتریانمان باز شد و تقریباً در آن زمان تجارت ما را نیز نابود کرد.»

علاوه بر این، توسعه دهندگان می گویند که انگیزه متا در پشت خاموش شدن API نامشخص است.

از یک طرف، ممکن است گروه‌های فیس‌بوک درآمد تبلیغاتی ایجاد نکنند و خاموش شدن API توسعه‌دهندگان را بدون راه‌حل باقی می‌گذارد.

اما متا روشن نکرده است که آیا این مورد درست است. در عوض، پست وبلاگ متا فقط به یک مورد استفاده اشاره کرد که از طریق API جدید v.19.0 به آن پرداخته می شد.

موریس دبلیو ایوانز، مدیر انجمن معتبر متا، معتقد است که این حرکت چالش‌هایی را برای کسب‌وکارهای کوچک، توسعه‌دهندگان و بازارهای دیجیتال ایجاد می‌کند، اما همچنین نشان‌دهنده یک تغییر محوری در فلسفه عملیاتی متا است.

حذف دسترسی شخص ثالث به گروه‌های فیس‌بوک می‌تواند چشم‌انداز دیجیتالی را به‌طور قابل توجهی تغییر دهد و موانع و فرصت‌هایی را برای مدیران جامعه و کسب‌وکارها ایجاد کند.

“به‌عنوان یک مدیر انجمن معتبر متا، از نزدیک متوجه ارزش این ابزارها برای تقویت جوامع آنلاین پر جنب و جوش و درگیر شده‌ام. این تغییر بر نیاز به سازگاری و نوآوری در استراتژی های ما تاکید می کند.”

در جای دیگری در رسانه های اجتماعی، شرکت طراحی وب سایت Archer Web Design خبر بسته شدن API را “ویرانگر ” خواند و گفت که “تجار و بازاریابان رسانه های اجتماعی با این کار به عصر حجر پرتاب خواهند شد!”.

در فروم متا برای توسعه دهندگان، یکی از توسعه دهندگان می گوید که از اعلام این شرکت بسیار شوکه شده اند و خاطرنشان می کند که برنامه آنها به Groups API متکی است و اساساً وقتی خاموش شدن اتفاق می افتد دیگر کار نخواهد کرد.

دیگران از اینکه متا به طور واضح توضیح نداده است که آیا پست کردن در Groups با یک توکن دسترسی به صفحه انجام می شود یا نه، ناامید هستند، زیرا به نظر می رسد که نحوه بیان اعلانیه این قسمت فقط مربوط به کسانی است که پاسخ های خصوصی را ارسال می کنند.

در کل. به عنوان مثال، Burge از خود می‌پرسد که آیا کل موضوع می‌تواند فقط یک اشتباه پیام‌رسانی باشد – مثلاً متا فراموش کرده است بخشی را درج کند که می‌خواست راه‌حل جدیدش را یادداشت کند.

با این حال، این نگرانی وجود دارد که متا به دلیل اینکه اخیراً پورتال اشکال توسعه‌دهنده خود را نیز بسته است، منافع توسعه‌دهندگان را در اولویت قرار داده است .

نمایندگان فیس‌بوک به نظرات توسعه‌دهندگان در انجمن‌هایش (تا زمان نگارش) پاسخ نداده‌اند و همه را در تاریکی رها کرده است.

یکی دیگر از توسعه‌دهندگان در انجمن ابراز تاسف می‌کند و می گوید: «این روی پروژه‌ها و پروژه‌های در حال انجام من که به زودی راه‌اندازی می‌شوند تأثیر می‌گذارد. نمی دانم چه کار کنم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا