هوش مصنوعی

موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی هوش مصنوعی Perplexity، که اکنون ۵۲۰ میلیون دلار ارزش دارد، ۷۳.۶ میلیون دلار جمع آوری کرده است

به گزارش اپ خونه، همانطور که متصدیان موتورهای جستجو – یعنی گوگل – پلتفرم های خود را با فناوری GenAI تقویت می کنند، استارت آپ ها به دنبال اختراع مجدد جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی از پایه هستند.

ممکن است این یک کار سیزیفی (چرخه بی پایان امید) به نظر برسد و در مقابل رقبای با میلیاردها میلیارد کاربر قرار بگیرد . اما این نسل جدید از جستجوگرها معتقدند که می تواند با ارائه یک تجربه برتر، جایگاهی هرچند کوچک ایجاد کند.

یکی از گروه‌ها، Perplexity AI ، اعلام کرد که ۷۳.۶ میلیون دلار در دور سرمایه‌گذاری به رهبری IVP با سرمایه‌گذاری‌های اضافی از NEA، Databricks Ventures، معاون سابق توییتر Elad Gil، مدیر عامل Shopify، توبی لوتکه، مدیرعامل سابق GitHub، نات فریدمن و گیلرمو راخ بنیانگذار Vercel. سایر شرکت کنندگان در این دور شامل انویدیا و – به ویژه – جف بزوس بودند.

منابع آشنا به این موضوع می گویند که ارزش دور Perplexity مبلغ ۵۲۰ میلیون دلار است. این یک تغییر بزرگ در حوزه استارت آپ های GenAI است. با توجه به اینکه Perplexity تنها از آگوست ۲۰۲۲ وجود داشته است، با این وجود، این صعود چشمگیر است.

Perplexity توسط Aravind Srinivas، Denis Yarats، Johnny Ho و Andy Konwinski – مهندسانی با پیشینه هوش مصنوعی، سیستم‌های توزیع‌شده، موتورهای جستجو و پایگاه‌های داده تاسیس شد.

Srinivas، مدیر عامل Perplexity، قبلاً در OpenAI کار می کرد، جایی که او در مورد زبان و مدل های GenAI در امتداد خطوط Stable Diffusion و DALL-E 3 تحقیق می کرد .

برخلاف موتورهای جستجوی سنتی، Perplexity رابطی شبیه چت ربات ارائه می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد به زبان طبیعی سؤالات خود را بپرسند (مثلاً «آیا هنگام خواب کالری می‌سوزانیم؟»، «کدام کشوری است که کمتر بازدید شده است؟» و غیره).

هوش مصنوعی پلتفرم با خلاصه‌ای حاوی استنادات منبع (عمدتاً وب‌سایت‌ها و مقالات) پاسخ می‌دهد، در این مرحله کاربران می‌توانند سؤالات بعدی را بپرسند تا عمیق‌تر در یک موضوع خاص غوطه ور شوند.

Srinivas گفت: “با Perplexity، کاربران می توانند پاسخ های فوری به هر سوالی را با منابع کامل و استنادها دریافت کنند.Perplexity برای هر کسی که از فناوری برای جستجوی اطلاعات استفاده می کند است.”

زیربنای پلتفرم Perplexity مجموعه ای از مدل های GenAI است که در داخل و توسط اشخاص ثالث توسعه یافته اند.

مشترکین طرح Pro Perplexity (20 دلار در ماه) می توانند مدل های خود را تغییر دهند – Gemini Google ، Mistra 7Bl ، Anthropic’s Claude 2.1 و OpenAI’s GPT-4 در حال حاضر در حال چرخش هستند – و ویژگی هایی مانند تولید تصویر را باز کنند.

استفاده نامحدود از Perplexity’s Copilot، باعث می شود ترجیحات شخصی را در طول جستجو در نظر می گیرد و آپلود فایل، که به کاربران اجازه می‌دهد اسناد از جمله تصاویر را آپلود کنند و مدل‌هایی اسناد را تجزیه و تحلیل کنند تا پاسخ‌هایی درباره آنها فرموله کنند .

اگر این تجربه با Bard Google ، Copilot مایکروسافت و ChatGPT قابل مقایسه به نظر می رسد ، اشتباه نمی کنید. حتی رابط کاربری پیشروی چت Perplexity یادآور محبوب ترین ابزارهای GenAI امروزی است.

فراتر از رقبای آشکار، راه اندازی موتور جستجو You.com ابزارهای خلاصه سازی و استناد منبع با هوش مصنوعی مشابه را ارائه می دهد که به صورت اختیاری توسط GPT-4 ارائه می شود.

Srinivas معتقد است که Perplexity گزینه‌های فیلترینگ جستجو و کشف قوی‌تری را نسبت به سایر موارد ارائه می‌دهد، برای مثال به کاربران اجازه می‌دهد جستجوها را به مقالات دانشگاهی محدود کنند یا موضوعات جستجوی پرطرفدار ارائه شده توسط سایر کاربران را در پلتفرم مرور کنند.

اما Perplexity جاه‌طلبی‌هایی فراتر از جستجو دارد. این شرکت شروع به ارائه مدل‌های GenAI خود کرده است، که از شاخص جستجوی Perplexity و وب عمومی برای عملکرد ظاهراً بهبود یافته، از طریق یک API در دسترس مشتریان حرفه‌ای استفاده می‌کند.

این خبرنگار به دلایل متعددی در مورد طول عمر ابزارهای جستجوی GenAI تردید دارد، که از جمله آنها می توان به اجرای مدل های هوش مصنوعی پرهزینه اشاره کرد.

در یک مقطع، OpenAI تقریباً ۷۰۰۰۰۰ دلار در روز خرج می کرد تا با تقاضای ChatGPT همگام شود. در همین حال، طبق گزارش‌ها، مایکروسافت به طور متوسط ​​۲۰ دلار به ازای هر کاربر در ماه از تولید کد AI خود ضرر می‌کند .

منابع آگاه به این موضوع می گویند که درآمد تکراری سالانه Perplexity در حال حاضر بین ۵ تا ۱۰ میلیون دلار است. این نسبتاً سالم به نظر می رسد … تا زمانی که میلیون ها دلار را در نظر نگیرید که اغلب هزینه آموزش مدل های GenAI مانند مدل خود Perplexity است.

نگرانی در مورد سوء استفاده و اطلاعات نادرست به ناچار در مورد ابزارهای جستجوی GenAI مانند Perplexity نیز ظاهر می شود .

به هر حال، هوش مصنوعی بهترین خلاصه‌کننده نیست، گاهی اوقات جزئیات کلیدی را از دست می‌دهد ، زبان را اشتباه تعبیر می‌کند و اغراق می‌کند یا حقایق را به طور بسیار معتبر اختراع می‌کند و مستعد ایجاد سوگیری و سمیت است – همانطور که مدل‌های خود Perplexity اخیرا نشان داده‌اند .

با این حال یکی دیگر از افزایش سرعت بالقوه در مسیر موفقیت Perplexity، حق چاپ است.

مدل‌های GenAI از نمونه‌هایی برای ساخت مقاله‌ها، کدها، ایمیل‌ها، مقاله‌ها و موارد دیگر «یاد می‌گیرند» و بسیاری از فروشندگان – از جمله Perplexity – میلیون‌ها تا میلیاردها نمونه از این نمونه‌ها را برای اضافه کردن به مجموعه داده‌های آموزشی خود در وب به کار می گیرند.

فروشندگان استدلال می کنند که دکترین استفاده منصفانه یک محافظت کامل برای شیوه های خراش دادن وب آنها فراهم می کند، اما هنرمندان، نویسندگان و سایر دارندگان حق چاپ با این موضوع مخالف هستند – و شکایت هایی را برای دریافت غرامت تنظیم کرده اند.

به عنوان یک موضوع مماسی به کنار، در حالی که تعداد فزاینده‌ای از فروشندگان GenAI سیاست‌هایی را ارائه می‌کنند که از مشتریان در برابر ادعاهای IP علیه آنها محافظت می‌کند، Perplexity این کار را نمی‌کند.

طبق شرایط خدمات این شرکت ، مشتریان موافقت می‌کنند که Perplexity را «بی‌ضرر» از ادعاها، خسارات و تعهدات ناشی از استفاده از خدمات آن نگه دارند – به این معنی که Perplexity در مورد هزینه‌های حقوقی از قلاب خارج است.

برخی از شاکیان، مانند نیویورک تایمز، استدلال کرده اند که تجربیات جستجوی GenAI محتوای ناشران، خوانندگان و درآمد تبلیغات را از طریق ابزارهای ضدرقابتی کاهش می دهد.

این فناوری مطمئناً بر ترافیک تأثیر می گذارد. مدلی از آتلانتیک دریافت که اگر موتور جستجویی مانند گوگل هوش مصنوعی را در جستجو ادغام کند، در ۷۵ درصد مواقع بدون نیاز به کلیک روی وب‌سایت، به درخواست کاربر پاسخ می‌دهد.

(برخی از فروشندگان، مانند OpenAI، قراردادهایی با ناشران خبری خاص امضا کرده اند، اما اکثر آنها – از جمله Perplexity – این کار را نکرده اند.)

Srinivas این را به عنوان یک ویژگی – نه یک اشکال – مطرح می کند.

او گفت: «با Perplexity، نیازی به کلیک بر روی پیوندهای مختلف، مقایسه پاسخ ها یا جستجوی بی پایان برای اطلاعات نیست. دوران غربالگری از طریق هرزنامه‌های سئو، لینک‌های حمایت‌شده و منابع متعدد با مدلی کارآمدتر از کسب و اشتراک دانش جایگزین می‌شود و جامعه را به عصر جدیدی از یادگیری و تحقیق سریع سوق می‌دهد.»

به نظر نمی‌رسد که عدم قطعیت‌های زیادی در مورد مدل کسب‌وکار Perplexity – و GenAI و جستجوی مصرف‌کننده در کل – سرمایه‌گذاران آن را منصرف کند.

Srinivas می‌گوید تا به امروز، این استارت‌آپ که ادعا می‌کند ۱۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرده است – این مقدار زیادی برای گسترش تیم ۳۹ نفره‌اش و ایجاد قابلیت‌های محصول جدید صرف می‌شود.

Cack Wilhelm، شریک عمومی IVP، از طریق ایمیل اضافه کرد: “Perplexity به شدت در حال ساخت محصولی است که می تواند قدرت هوش مصنوعی را به میلیاردها برساند.”

آراویند دارای توانایی منحصر به فردی برای حفظ یک چشم انداز بزرگ و بلندمدت در حین ارسال بی وقفه محصول است، الزاماتی برای مقابله با مشکلی به مهمی و اساسی بودن جستجو است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا