هوش مصنوعی

میرا موراتی، مدیر عامل موقت جدید OpenAI کیست؟

به گزارش اپ خونه، در اقدامی غافلگیرکننده، OpenAI به طور ناگهانی سام آلتمن، مدیرعامل و یکی از اعضای هیئت مدیره خود را برکنار کرد و CTO میرا موراتی را به عنوان مدیرعامل موقت منصوب کرد. اما میرا موراتی دقیقا کیست؟

موراتی که دارای مدرک مهندسی مکانیک از کالج دارتموث است، قبلاً به عنوان کارآموز در Goldman Sachs و سپس در Zodiac Aerospace، گروه هوافضای فرانسه، کار کرده است.

او سه سال را در تسلا به‌عنوان مدیر ارشد محصول مدل X، شاسی‌بلند کراس‌اوور این خودروساز، گذراند و طی آن تسلا نسخه‌های اولیه Autopilot، نرم‌افزار کمک راننده با قابلیت هوش مصنوعی خود را منتشر کرد.

در سال ۲۰۱۶، موراتی به Leap Motion ، استارت‌آپی که حسگرهای حرکتی ردیابی دست و انگشت برای رایانه‌های شخصی را می‌سازد، به عنوان معاون محصول و مهندسی پیوست.

موراتی در مصاحبه‌ای به Fast Company گفت که می‌خواست تجربه تعامل با کامپیوتر را «به اندازه بازی با توپ» بصری کند . اما او به زودی متوجه شد که فناوری، که به هدست واقعیت مجازی متکی است، خیلی زود است.

در سال ۲۰۱۸، موراتی به عنوان معاون هوش مصنوعی کاربردی و مشارکت ها به OpenAI آمد.

پس از ارتقاء به CTO در سال ۲۰۲۲، او کار شرکت را بر روی چت ربات وایرال ChatGPT مبتنی بر هوش مصنوعی ، AI DALL-E متن به تصویر و سیستم تولید کد Codex ، که به محصول Copilot GitHub قدرت می‌دهد، رهبری کرد.

پس موراتی چه نوع مدیرعامل موقتی خواهد بود؟ شاید او تصمیم بگیرد که در جایگاهش بماند زیرا هیئت مدیره OpenAI به دنبال جایگزین دائمی است.

اما از آنچه موراتی در مصاحبه‌ها گفته است، واضح است که او مدل‌های چندوجهی را – یعنی مدل‌هایی مانند GPT-4 OpenAI با Vision که می‌تواند متن تصاویر و همچنین متن را درک کند – به‌عنوان آینده شرکت و یکی از بهترین‌ مسیرهای امیدوارکننده به سوی هوش مصنوعی فوق العاده توانا می‌بیند.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد موراتی شدیداً به آزمایش این نوع هوش مصنوعی در فضای باز به منظور رفع نقص‌ها و کشف موارد استفاده جدید بالقوه اعتقاد دارد.

موراتی به Fast Company گفت:

«یکی از دلایلی که ما می‌خواستیم DALL-E را دنبال کنیم این بود که به درک قوی‌تری از جهان برسیم، تا این مدل‌ها جهان را همانطور که ما انجام می‌دهیم درک کنند. شما فناوری را در تماس با واقعیت قرار می دهید. می بینید که مردم چگونه از آن استفاده می کنند، چه محدودیت هایی دارد. شما از آن یاد می گیرید؛ و شما می توانید آن را به توسعه فناوری بازگردانید. بعد دیگر این است که شما واقعاً می‌توانید ببینید که چقدر [فناوری] سوزن را در حل مشکلات دنیای واقعی به حرکت در می‌آورد یا اینکه آیا این یک تازگی است.»

در طول یک جلسه شرکت، موراتی به کارمندان OpenAI گفت که ساتیا نادلا و کوین اسکات – به ترتیب، مدیر عامل و مدیر ارشد فناوری مایکروسافت، یکی از بزرگترین حامیان OpenAI – بیشترین اعتماد به مسیر OpenAI دارند.

و او تکرار کرد که OpenAI جستجو برای یک مدیر عامل جدید را آغاز کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا