اخبار اینترنت

میزان استفاده از TikTok در حال کاهش است – آیا فروشگاه TikTok مقصر است؟

به گزارش اپ خونه، TikTok ممکن است در سال ۲۰۲۳ برترین برنامه جهان از نظر بارگیری و هزینه مصرف کننده بوده باشد ، اما از نظر استفاده واقعی، برترین برنامه جهان نبود.

سال گذشته، فیس‌بوک مجدداً جایگاه اول خود را از نظر کاربران فعال ماهانه حفظ کرد و به دنبال آن سایر برنامه‌های متا متعلق به واتس‌اپ، اینستاگرام و مسنجر قرار گرفتند – که همگی در رتبه از TikTok پیشی گرفتند.

اکنون داده‌های جدید نشان می‌دهد که رشد TikTok شروع به کند شدن کرد و این سوال را مطرح کرد که آیا حرکت این برنامه به تجارت الکترونیک از طریق فروشگاه TikTok مقصر است یا خیر.

بر اساس داده‌های جدید شرکت اطلاعات بازار Sensor Tower ، در حالی که رشد TikTok همچنان مثبت است، اما میزان رشد در حال کاهش است.

در سال ۲۰۲۲، کاربران فعال ماهانه TikTok به طور متوسط ​​۱۲ درصد در هر سه ماهه سال به سال رشد داشتند، اما این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۳ درصد سال به سال در هر سه ماهه کاهش یافت.

این تغییر پس از راه اندازی TikTok Shop در ایالات متحده توسط TikTok انجام شد.

این برنامه ویدیویی آزمایش Shop در ایالات متحده را در نوامبر ۲۰۲۲ آغاز کرد و این آزمایش‌ها در ابتدای سال گذشته با ورود برندهای بیشتری از جمله PacSun، Revolve، Willow Boutique و برند زیبایی KimChi Chic و غیره، گسترش یافت.

در حالی که فروشگاه تا سپتامبر ۲۰۲۳ رسما در ایالات متحده راه اندازی نشد ، این تنها یکی از چندین تلاش برای ترجمه تأثیر ویدیوهای TikTok – اساساً کل میم « TikTok باعث شد آن را بخرم» – به فروش در دنیای واقعی تبدیل کرد.

به عنوان مثال، تابستان گذشته در بریتانیا، TikTok بخش خرید درون برنامه‌ای به نام «Trendy Beat» را آزمایش کرد که محصولاتی را ارائه می‌کرد که توسط ByteDance مادر TikTok فروخته می‌شد.

همانطور که AP و دیگران گزارش کرده اند، TikTok همچنین یک برنامه وابسته ارائه می دهد که به سازندگان اجازه می دهد از محصولات کمیسیون دریافت کنند .

اما فروشندگان از پلتفرم خرید، همانطور که Business Insider در نوامبر اشاره کرد ، شروع به شکایت کرده اند، و برخی اظهار تاسف کردند که فروشگاه TikTok برنامه را به یک “محوطه پر از تبلیغات” و یک فضای “دیستوپیایی” (جامعه ای که در آن ویژگی‌های منفی، برتری و چیرگی کامل دارند) تبدیل کرده است.

در جای دیگری از وب، Redditors در مورد اینکه آیا TikTok Shop را که اکنون پر از «افرادی که محصولات ارزان را می‌فروشند/دراپ می‌کنند»، خراب کرده است ، بحث کرده‌اند .

Redditor u/megg-salad-sammich در سپتامبر می‌گویند:

«خیلی خوب است که راه جدیدی برای درآمدزایی برای سازندگان است، اما من کمتر در حال پیمایش در TikTok هستم، زیرا می‌دانم که تقریباً هر ویدیویی فقط در تلاش است تا من را به خرید یک چیز تصادفی وادار کند.»

با جستجو در Reddit، موضوعات بسیار بیشتری در طول سال گذشته یافت می‌شود که از همین موضوع شکایت دارند – می‌گویند که TikTok اکنون به دلیل TikTok Shop «آزاردهنده» است و دیدن تبلیغات در هر چند ویدیو تجربه‌ای ناامیدکننده است.

در حالی که کاربران TikTok در حال تطبیق با شبکه اجتماعی مورد علاقه خود هستند که به یک مرکز خرید آنلاین تبدیل می‌شود، اپلیکیشن Shop Seller تیک تاک که ابتکار تجارت الکترونیک آن را تقویت می‌کند، رشد کرده است.

داده‌های Sensor Tower نشان می‌دهد که رشد Shop Seller از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ قوی بوده است و از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته ۲۳۰ درصد افزایش یافته است.

با این حال، این برنامه تنها کسری از پایگاه کاربر فعال TikTok را دارد. در حال حاضر ۱.۴ میلیارد در سه ماهه اول سال جاری است. این شرکت گزارش داد که در همین حال، Shop Seller فقط حدود ۶ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

با توجه به اینکه اپلیکیشن متا در ژانویه سال گذشته تب Shop خود را حذف کرد و در ماه مارس خرید لایو را از بین برد ، اینستاگرام در نهایت می‌تواند از ناامیدی کاربران در مورد فروشگاه TikTok سود ببرد .

این به طور بالقوه می‌تواند آن را برای کسانی که می‌خواهند از تماس مستقیم بیشتر برای خرید درون برنامه اجتناب کنند، قابل قبول‌تر کند.

حرکت متا با روندهای صنعتی گسترده تر آغاز شد، که به نظر می رسد آینده خوبی برای فروشگاه TikTok نیست.

خرید لایو و آنلاین در طول همه گیری همه گیر شکوفا شده بود و فروش تجارت الکترونیک به شدت افزایش یافت . اما زمانی که اوضاع به حالت عادی بازگشت، تجارت اجتماعی (از جمله خرید لایو) تنها حدود ۵ درصد از کل فروش تجارت الکترونیک در ایالات متحده را تا سال ۲۰۲۲ تشکیل می داد.

با این حال، کاربران هنوز آنقدر از فروشگاه TikTok ناراحت نیستند که برنامه را برای  پست های اینستاگرام رها کنند.

Sensor Tower دریافت که رشد ماهانه کاربران فعال اینستاگرام نسبتاً در “تک رقمی میانی” ثابت بوده است و از زمان راه‌اندازی برنامه فروشنده فروشگاه TikTok تأثیر منفی یا مثبت قابل توجهی نداشته است.

داده‌های یک شرکت دیگر به نام Appfigures نیز از این نتیجه‌گیری پشتیبانی می‌کند، اما اضافه می‌کند که، اگرچه درآمد TikTok در حال رشد بوده است، دانلودهای آن راکد بوده یا بیش از رشد کاهش یافته است – روندی که اکنون بیش از یک سال است که هم در سطح جهانی و هم در ایالات متحده آمریکا ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا